• KnutRut

Hur ofta ammar ni en två veckors bebis?

Hejsan!!!

Min dotter vill ha mat med två timmars mellanrum och sedan kan hon suga i 30 minuter släppa bröstet och sedan efter tio minuter vill hon ha brösten igen!
    BVC säger till mig att hon ska bara ammas 6 gånger per dygn men det tycker jag låter lite. Kan ju inte säga nej till en hungrig liten dam.
    Hur gör ni????

Kramisar Jessica och Amanda som sover just nu!

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni en två veckors bebis?
  • TANKGIRL

ju fler ggr desstu bättre ju!!!??
    Det är ju bra att hon vill äta mkt... + att en 30-40 min är normalt de första veckorna...sen blir stunderna kortare å kortare... liam äter på 10- 15 min å han är 8 veckor

hon släpper kanske en stund andas å myser å tittar lite på dig... en paus helt enkelt...kram

• Mandy

Blir så trött på alla olika BVC sköterskor som säger olika saker! Visst ska man låta bebisen äta när hon/han behöver och är hungrig! Måste vara det viktigaste. Spelar väl ingen roll hur många gånger det kan bli på ett dygn.
    Låter som förr när man skulle amma var fjärde timme.
    Vissa bebisar äter ju flera gånger/natt oxå. 6 gånger låter som du skriver väldigt lite. Sen efter ett tag har man kanske fått in rutiner och ammar inte så mycket på natten men hon är ju bara ett par veckor gammal!

Nä med 2 timmars mellanrum låter väl fullt normalt. Låt henne äta så mycket hon vill. Tycker jag.

• Nyfiken gul

Man ska amma när det behövs!

Givetvis ska man hålla utkik på om amningen är rent okynne eller om hon faktiskt ÄR hungrig.

Är det okynne kan det vara bra att försöka med napp istället.

Ett tips jag fick på BB använde jag mig av ganska ofta under första månaden inna man fick ordning på rutiner och sånt..

Att amma barnet avklätt. Om en bebis somnar ganska omedelbart vid bröstet kan det bero på att h*n för varm och inte orkar suga i sig det man behöver utan tar några slurkar och somnar.

Bort med alla gosiga filtar och täcken och tjocka kläder. En tunn body och något på fötterna räcker!

För övrigt är amningsregler något jag morrar högt över.. Tänker på alla dessa stackars bebisar som föddes på 40-50 talet som inte fick ammas oftare än var 4:e timma... som skrek sig hesa därimellan... *MORRR*

Amma när DU tycker det är okej!

• Mandy

PS. Om Amanda sover så sov du med, ett tips D.S

• Pojkmamma

Jag tycker det är svårt att säga att hon skall ammas 6 ggr per dygn. Ger man på flaska och vet hur mycket det blir kan man ju säga så, inte annars. Det är svårt för henne att hålla sig såpass vaken så att hon äter sig mätt när hon bara är två veckor gammal.

Hon kanske har ett stort sugbehov. Om hon får napp kanske du kan hålla lite längre tid mellan ammningarna så att hon blir hungrigare och därmed äter ordentligt.

Det är några tuffa veckor i början innan allting blir rutin. Ha inga krav på dig eller boka tider med kompisar och så. Låt Amanda styra dagarna (och nätterna) några veckor nu.

Ha det bra i vårsolen.

• Jossebell

slappna av och ge henne mat precis när hon vill. Konstigt svar från BVC men det är ju inte ovanligt.

• Catte

Jag gav Elina bröstet precis när hon ville, man ska inte hänga upp sig så mkt på tider och vad de på bvc säger. Gå på din modersinstinkt. Elina äter mer dagtid för att sen sova bra nattetid, antar att hon då äter upp sig på dagen för att sova bättre. Ju mer du ammar ju mer stimulerar du mjölkproduktionen, och det kan ju aldrig vara fel.... Lycka till /kram

• Åsa

Personalen på BB och framför allt amningsrådgivarna där har sagt precis tvärtom till mig. Bebisen ska få äta när och hur mycket den vill. Dels vet den själv hur mycket den behöver, dels stimuleras på så sätt mjölken till lämplig mängd. Om du kanske inte har så mycket mjölk så att bebisen blir mätt mer än två timmar är det naturligt att den vill äta igen då och på så sätt stimuleras brösten att producera mer mjölk. Detta att man ska ha "fri amning" tycks för övrigt vara vad som rekommenderas nästan överallt och står i modernt tryckt material.

Det är tydligen inte ovanligt att de ger olika bud. BVC-ssk tyckte att vi skulle ge tillägg som komplement till bröstmjölken för att lillan inte gått upp så mycket och jag troligen inte hade tillräckligt med mjölk för att hon skulle bli mätt (haft mjölkstockning, beror kanske på det). När jag berättade detta för amningsrådgivaren sade hon att om bebisen fick tillägg så äter hon inte så ofta och då stimuleras inte mjölken att öka heller... Blir man fundersam eller?

• Emma m Theodor

Så ofta han ville- särskilt när han var så liten- men så länge jag ammade så fick han faktiskt äta så ofta han ville. Det är självklart tycker jag. Följ dina instinkter- och lyssna inte på nån annan. Du är mamma- och du känner ditt barn bäst. Det gör inte BVC-tanten. När de kommer med sina råd får man sortera lite..... ta det man tycker verka bra och stänga igen öronen när det snackar gojja.
    Kram kram

• ceci lia

Man ska ammaprecis hur ofta de vill. Ju oftare destp bättre. Det var en väldigt konstig BVC-sköterska ni har.

Svar på tråden Hur ofta ammar ni en två veckors bebis?