• I have a kid

    babysim + prematur

    ni som har prematur barn .. hur har ni gjort angående babysim här har vi babysim från 3 månader. vill så järna gå med freja som är född 080615 i vecka 29+4

    ska jag vänta eller kan jag gå nu?

    hört att dyk reflexen försvinner efter ett tag?

  • Svar på tråden babysim + prematur
  • Majras

    Har inget prematur barn men för alla gäller det ju att barnet väger minst 4 kg och är fullt friskt.

  • I have a kid

    Majras

    hon väger över 4 kg

    men frisk hur menar dü då??

    kostar baby sim???
    måste man ha badräkt på bebis?

  • Majras
    I have a kid skrev 2008-10-04 21:05:58 följande:
    Majras hon väger över 4 kg men frisk hur menar dü då?? kostar baby sim???måste man ha badräkt på bebis?
    Ja, alltså att det inte är någon fara för henne att bada.
    Ja, det kostar, vilken summa är olika beroende på vart man bor.
    Ja, man måste ha baddräkt eller badbyxor på sin bebis. Och när de är så små så rekomenderas att man har badkläder som smiter åt över låren för att undvika att ev bajs kommer ut i vattnet
  • Proletariatet
    I have a kid skrev 2008-10-04 21:05:58 följande:
    Majrashon väger över 4 kgmen frisk hur menar dü då??kostar baby sim???måste man ha badräkt på bebis?
    Här ska man ha pratat med läkare och fått det godkänt innan man börjar om man har ett prematurt barn. Tänk på infektionsrisken!
    Här kostar det 800:- för 7 gånger i vattnet. Badbyxorna de rekommenderade (med dragsko både i midja och lår) kostade 120:-.
    Det är jätteroligt, så tycker läkaren att det är okej är det absolut värt att gå på!
  • MuminMy

    Hej!

    Om ditt barn är prematurt ska du justera till egntligt födelsedatum och därefter ska hon vara 3 månader innan du börjar. Om hon vägde under 1500 gram vid födslen ska ni alltid få läkares tillåtelse pga att deras lungor då måste vara helt ok först.

    Vanligtvis kostar det ca 100:- per tillfälle men det finns dyrare och billigare Välj ett sim som är anslutet till babysimförbundet ´(www.babysim.org) så vet du att det är seriöst och följer socialstyrelsens rekommendationer.


    Dykreflexen behöver du inte bry dig om (den finns egentligen inte utan det är en rad samverkande ansiktsreflexer man brukar tala om i babysimsammanhang, de finns kvar åtminstonde upp till 2-års-åldern. MEN ett seriöst och nytänkande sim använder sig inte längre av dykreflexen för att lära barn hålla andan under ytan.


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • lilja26

    i want to have a kid

    det finns en babysim grupp som håller till på Sunderbysjukhus i rehap bassängen. Har tänkt att anmäla mig ditt och läkarna har sagt att det är ok. Gruppen heter plaska och jag vet inte än när nästa tillfälle börjar

  • Dolphingirl

    Vi kör med att prematura barn får börja tidigast vid 8 veckor efter beräknad födelsedag. Dessutom ska det väga minst 4 kg.
    Ring och hör med den förening du vill börja hos vad de brukar göra.


    Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • I have a kid

    lilja26

    okej hm kanske är nått men nu kostar det juh snart att åka buss jobbigt.,, då vi inte har körkort

  • Emmy K

    Mina tjejer går på habiliteringen och nästa onsdag skall vi snart börja bada i deras bassäng. Den är uppvärmd till 34 grader, mmm skönt. Det varingen som berättadeför mig att möjligheten fanns eftersom de trodde att jag hade fullt upp med mina fyra barn. Det var jag som frågade och det var bara att börja med en gång. Trevligt att kanske få träffa andra föräldrar med liknande erfarenheter.

  • Vinter04

    Vi går på babysim och det går alldeles utmärkt. I första kursen var han ungefär lika stor som sina kurskamrater, dock mycket äldre. Nu är han absolut minst =) men det gör inget. Vi har jätteroligt. Kan du gå på babysim med ditt barn så gör det, superkul tycker jag. Min pojke är född i v.29+4. Vi började första söndagen i september och han är född i april... så kan ni räkna ut hur gammal han var när vi började. Han kunde inte hålla huvudet själv kommer jag ihåg (det gör han nu).

  • vejj

    Skulle också gärna vilja gå på babysim men tänker följa våra läkares rekommendationer och inte gå. På neonatal i Malmö och i Växjö avråder de starkt från att prematura ska gå på babysim pga att de föddes med omogna lungor och att det kan stimulera dykreflexen att ha huvudet under vattnet. Jag skulle rekommendera dig att kolla med läkaren innan ni går på babysim.

    Vet inte när det är ok för dem att börja bada enligt neo...skulle vara intressant att veta. Beror förmodligen på i vilken vecka de föddes eftersom lungmognaden skiljer sig väldigt mycket åt i olika graviditetsveckor.

  • MuminMy
    vejj skrev 2008-11-27 23:47:31 följande:
    Skulle också gärna vilja gå på babysim men tänker följa våra läkares rekommendationer och inte gå. På neonatal i Malmö och i Växjö avråder de starkt från att prematura ska gå på babysim pga att de föddes med omogna lungor och att det kan stimulera dykreflexen att ha huvudet under vattnet. Jag skulle rekommendera dig att kolla med läkaren innan ni går på babysim. Vet inte när det är ok för dem att börja bada enligt neo...skulle vara intressant att veta. Beror förmodligen på i vilken vecka de föddes eftersom lungmognaden skiljer sig väldigt mycket åt i olika graviditetsveckor.

    På vårt sim använder vi oss inte av några reflexer, det moderna sättet att bedriva babysim på går i lugn takt framåt och man låter barnet själv välja att vara under vattnet - dvs barnet håller viljemässigt andan ovan ytan innan man gör något annat.


    Många läkare tror tyvärr att babysim idag bedrivs på samma sätt som för 5-10 år sedan, dvs med rosendyk och i princip ensidigt fokus på dyk. Det finns såklart verksamheter som fortfarande gör så - men långt ifrån alla gör det.


    Vi har flera prematura i vårt sim, de har alla fått ok från sin läkare och de har inte i något fall ansett att det skulle vara farligt att babysimma på det sätt vi gör. Socialstyrelsen säger att premtura tidigast får börja 3 månader från beräknat födelsedatum men med läkares godkännande om födelsevikten varit under 1500g.


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Dolphingirl

    Man kan ju faktiskt gå på babysim utan att dyka med barnet. Det finns ju ingen som tvingar en att göra det.
    Babysim är så mycket mer än dyk. En mysig stund tillsammans utan en massa kläder på och man får träffa andra föräldrar och barn och sjunga lite tillsammans.


    Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • xLindax

    Puffar liv i denna tråden och undrar om någon vet hur det ser ut i dagsläget? Det som är skrivet är från 2008.

    Har hittat denna infon själv:

    "Ditt barn kan, enligt socialstyrelsens rekommendationer, börja sin babysimning tidigast vid 3 månaders ålder och barnet ska väga minst 4 kg. Om ditt barn är prematur utgår du ifrån ditt barns beräknade födelsedatum. Alla barn som uppfattas som friska av sina föräldrar kan babysimma. Även barn med olika typer av handikapp kan vara med på babysim, men rådfråga då läkare."


    Mamma till Eira 140708
Svar på tråden babysim + prematur