• Crown S

Opraktiskt med matbord i massiv oljad ek???

Jag har hittat ett matsalsmöblemang som jag gillar mycket, rent utseendemässigt. Det är i massiv oljad ek, ett maffigt bord med tjock bordsskiva o till det stolar med ganska hög rygg o sitsen i skinn eller skinnimitation (stoppad). Nu till frågan; Är det opraktiskt/kräver mycket skötsel att ha oljade ekmöbler? Vi har 3 barn i åldrar 2, 7 o 9 så det utsätts ju för en hel del... Vad säger ni som har liknande möbler?

• Svar på tråden Opraktiskt med matbord i massiv oljad ek???
  • Majsan70

Min bror har ett sånt bord o det är toppenfint fortfarande. De har haft det i kanske 4 år o det med mängder av barn i alla åldrar i huset.

• amasonas

Vi har ett sånt, funkar bra! (har 3barn under 5.5år)

Vi slpiade av det efter ett halvår & det såg ut som sprillans nytt igen, olja & speciell "slipsvamp" går att köpa i möbelaffärer!

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • mimmi 1

det krävs att man oljar med jämna mellanrum.. annars blir det fult. är det inte mättat med olja, så drar det in allt möjligt., och det blir fläckar som inte går bort förän man slipar bordet.

Egentligen förstår jag inte varför det är så poppis med oljad ek, när det i längden är väldigt opraktiskt.. samma med bänkskivor i oljad ek.. kan göra en prillig...

Själv valde vi vårt köksbort i lackad ek, det är så fint, och det är absolut inte blankt, utan ser ut som oljad...men underhållsfritt.

• Crown S
    Svar på #3
    Kunde man få se en bild på det bordet...? Visste inte att det fanns lackad ek som ser ut som oljat! Var har ni köpt det?
  • mimmi 1

det ser alltså inte blankt ut.. utan har en matt yta, eller åtminstone halvmatt .. möbeln är köpt på comfort möbler i Umeå för 4 år sedan....

Tyvärr kan jag inte dela med mej av ett foto, har lånat ut kabeln mellan kameran och datorn...

Vi har vänner som har oljad ek i både bord och bänkskiva.. när man torkar bordet tex. så känns ytan sträv på nåt sätt, men det gör det inte på vårt.. dom hade rödvinsfläckar som drog in, trots att bordet var oljat, så dom var tvugna att slipa ner hela bordskivan... samma sak hände med bänkskivan, dock inte rödvin utan fettfläckar... jag tycker det är jättefint med oljad ek, men ack så opraktiskt. dessutom ser det lackade ut som ett nyoljat olackat...

• Pettsson82

Oljad ek håller sig bra om man tar hand om det! Olja in det med jämna mellanrum, jag gör det kanske var tredje månad. Och sen får man givetvis inte låta blöta fläckar vara kvar!! Spiller du rödvin och torkar upp det på en gång så ska det inte bli några fläckar, men låter du det ligga kvar på bordet så är det klart att det suger in sig i träet! Lackade bord kan btw också bli skadade av att det står kvar fukt på bordet. Säkrast av allt är melaminbelagda bord som är trä i plastimitation på mdfskiva...

• mimmi 1

javisst, men lacken skyddar bättre än oljan!

Svar på tråden Opraktiskt med matbord i massiv oljad ek???