Hjälp!!! sy dopklänning
Hej
Det verkar som vi får sy en dopklänning. Är här någon som har sytt egen? Hur gjorde ni då? Jag är lite nybörjare på att sy.
Hej
Det verkar som vi får sy en dopklänning. Är här någon som har sytt egen? Hur gjorde ni då? Jag är lite nybörjare på att sy.
Jag sydde en, köpte mönster och tyg från http://www.stoffochstil.se/ . Det var lite knepigt men gick fint.
Om du är nybörjare kanske det inte är så smart.... Har du ingen som kan hjälpa dig?
Det första du måste göra är att gå och köpa ett mönster iaf.
Har du kollat med barnvagnsaffären eller "bröllopsafärer"? Många hyr ut dopklänningar.
Jag sydde dopklänning till Liten och min syvana är begränsad till syslöjd för en massa år sedan och efter det endast gardiner och kuddfodral. Resultatet blev väldigt bra om jag får säga det själv! :)
Jag gick till en tygaffär här i stan, letade upp ett mönster jag gillade och bad sedan om hjälp att tolka vissa delar och att välja tyg utifrån hur jag tänkte anpassa mönstret och modellen. Så köpte jag mönstret och tyget och knappar och sånt på samma ställe och allt på en gång. Jag tror det var ett Burda-mönster jag köpte.
Prismässigt när man räknar material och tidsåtgång var det ju en förlustaffär jämfört med att köpa en dopklänning, men å andra sidan känns det fint att ha sytt en som kanske får leva vidare i generationer och så fick jag den ju precis som vi ville.
Det som var svårast var att hitta tid att sitta och sy när man hade en liten att uppmärksamma, men det gick. Jag började sy knappt två veckor innan dopet.