• ikasan

Belåna hus för studier?

Jag och min man köpte hus för ett år sedan och har lånat upp till 95% från SBAB. Jag studerar och lånet beräknades på mannens inkomst. Nu har jag fått avslag på förlängning av CSN-lån så jag står utan studiestöd till vårterminen. Jag är klar med utbildningen i juni, men under våren måste vi finansiera ekonomin genom banklån.

Frågan är nu vilka vägar vi kan ta? Kan man öka på bostadslånet, eller ska vi ta ett separat lån? Kan man baka in ett lån i bostaden utan att göra en värdering på huset? SBAB hänvisade till att ta ett blankolån (vad det nu är) på vår bank, sedan göra en värdering på huset och slutligen föra över lånen på bostadslånet, men för ett lån på 30 000 kr så känns det som onödiga merkostnader - vi vill ta ett lån och slippa på mycket meravgifter som möjligt. Någon ekonomiexpert där ute?!

Jag kanske borde tillägga att jag inte har möjlighet att jobba extra, vilket ju annars hade löst problemen, då jag studerar två heltidsutbildningar.

• Svar på tråden Belåna hus för studier?
  • planeraren

Du läser två heltidsutbildningar och ingen av dem berättigar studiemedel?

• ikasan

Jo, men jag har använt upp de 240 veckor som man maximalt får studielån på.

• planeraren

Du kan inte tänka dig att läsa en heltidsutbildning i taget så du har möjlighet att arbeta vid sidan om?

• Lurvenpajsaren

Och de kan inte ge extra för bara en termin? CSN, menar jag. Ibland kan de ju se mellan fingrarna om det är såpass kort tid kvar.

• ikasan

Nej jag har fått avslag, trots att jag tyckte att jag hade goda skäl, jag angav ekonomiska, familjemässiga och studiemässiga skäl. Det ska tydligen vara jättesvårt att få förlängning numera.

Jag vill fokusera mig på att bli klar med studierna nu så att jag kan jobba sedan. Jag är färdigutbildad lärare from nästa sommar om jag koncentrerar mig på att studera nu och jag har verkligen inte lust att arbeta som obehörig lärare mer!

• Lurvenpajsaren