• ikasan

Belåna hus för studier?

Jag och min man köpte hus för ett år sedan och har lånat upp till 95% från SBAB. Jag studerar och lånet beräknades på mannens inkomst. Nu har jag fått avslag på förlängning av CSN-lån så jag står utan studiestöd till vårterminen. Jag är klar med utbildningen i juni, men under våren måste vi finansiera ekonomin genom banklån.

Frågan är nu vilka vägar vi kan ta? Kan man öka på bostadslånet, eller ska vi ta ett separat lån? Kan man baka in ett lån i bostaden utan att göra en värdering på huset? SBAB hänvisade till att ta ett blankolån (vad det nu är) på vår bank, sedan göra en värdering på huset och slutligen föra över lånen på bostadslånet, men för ett lån på 30 000 kr så känns det som onödiga merkostnader - vi vill ta ett lån och slippa på mycket meravgifter som möjligt. Någon ekonomiexpert där ute?!

Jag kanske borde tillägga att jag inte har möjlighet att jobba extra, vilket ju annars hade löst problemen, då jag studerar två heltidsutbildningar.

• Svar på tråden Belåna hus för studier?
  • Polly S

vad läser du?

EN termin borde de absolut bevilja... kanske just det att folk inte orkar ta striden som gör att man hör att det är "svårt"?

• ikasan

Jag läste statistik över antalet ansökningar om förlängningar - nu minns jag inte var, men det var i varje fall mer än hälften som fått förlängning beviljat eller delvis beviljat.

Något som är helt fel och galet är att dessa "synnerliga skäl" som man ska inte är definierade. De exemplifierar med att synnerliga skäl skulle kunna vara t ex handikapp, men mer än så får man inte veta. Hela tillvägagångssättet andas godtycklighet.

• Polly S
    Svar på #12
    men då så! hälften? kör på!
    och den där vagheten går väl igen i alla myndigheter...
  • emmakatta

ÖVERKLAGA! Min sambo var i din sits och fick avslag från CSN då han hade gjort av med alla sina veckor. Men han överklagade och skrev att han bara hade en termin kvar för att kunna ta examen, och han fick CSN efter överklagan