• ikasan

Belåna hus för studier?

Jag och min man köpte hus för ett år sedan och har lånat upp till 95% från SBAB. Jag studerar och lånet beräknades på mannens inkomst. Nu har jag fått avslag på förlängning av CSN-lån så jag står utan studiestöd till vårterminen. Jag är klar med utbildningen i juni, men under våren måste vi finansiera ekonomin genom banklån.

Frågan är nu vilka vägar vi kan ta? Kan man öka på bostadslånet, eller ska vi ta ett separat lån? Kan man baka in ett lån i bostaden utan att göra en värdering på huset? SBAB hänvisade till att ta ett blankolån (vad det nu är) på vår bank, sedan göra en värdering på huset och slutligen föra över lånen på bostadslånet, men för ett lån på 30 000 kr så känns det som onödiga merkostnader - vi vill ta ett lån och slippa på mycket meravgifter som möjligt. Någon ekonomiexpert där ute?!

Jag kanske borde tillägga att jag inte har möjlighet att jobba extra, vilket ju annars hade löst problemen, då jag studerar två heltidsutbildningar.

• Svar på tråden Belåna hus för studier?
  • Polly S

vad läser du?

EN termin borde de absolut bevilja... kanske just det att folk inte orkar ta striden som gör att man hör att det är "svårt"?

• ikasan

Jag läste statistik över antalet ansökningar om förlängningar - nu minns jag inte var, men det var i varje fall mer än hälften som fått förlängning beviljat eller delvis beviljat.

Något som är helt fel och galet är att dessa "synnerliga skäl" som man ska inte är definierade. De exemplifierar med att synnerliga skäl skulle kunna vara t ex handikapp, men mer än så får man inte veta. Hela tillvägagångssättet andas godtycklighet.

• Polly S
    Svar på #12
    men då så! hälften? kör på!
    och den där vagheten går väl igen i alla myndigheter...
  • emmakatta

ÖVERKLAGA! Min sambo var i din sits och fick avslag från CSN då han hade gjort av med alla sina veckor. Men han överklagade och skrev att han bara hade en termin kvar för att kunna ta examen, och han fick CSN efter överklagan

• ikasan

emmakatta: Men jag skrev exakt det! Att det bara är en termin kvar alltså. Hur gjorde din sambo; ringde han dem eller skrev? Och hade han fler argument?

Jag vet inte riktigt vad mer för argument jag kan uppbåda faktiskt. Jag tycker att det räcker med att det bara handlar om en termin, privatekonomiska skäl - dvs att man inte kan slutföra utbildningen om man inte kan finansiera den, att ha barn. Slutligen skrev jag dessutom att jag inte kan arbeta extra dels pga att jag studerar två gånger heltid, dels pga att min man jobbar oregelbunda tider och att vi inte har tillgång tillbarnvakt, och slutligen att jag har långa sammanhängande perioder av praktik då jag har närvaroplikt mellan 08-17.

PUH! Jag vet inte om någon orkade läsa det där, men detta var vad jag skrev till CSN och jag vet liksom inte riktigt vad jag skulle anföra vid en eventuell överklagan.

• emmakatta

Han fick också avslag först fast han skrev att han ville läsa klart utbildningeni första ansökan, sen överklagade han per brev efter tips från en CSN handläggare, där skrev han typ att han ville slutföra sin utbildning för att kunna börja jobba, och då blev han godkänd. Tror att de kollar igeom överklaganden mer noggrant än "vanliga" ansökningar där de kanske bara går efter standarden, men är inte säker på detta. Men för oss funkade det

• ikasan

Tack emmakatta! Jag ska skrida till verket i veckan. Känns dumt att ge upp om det finns en chans att få det godkänt, och precis som du säger kan det nog stämma att de kollar igenom överklaganden mer noggrant.

• carrobarro84

lite kanske du hinner jobba extra, nån gång ibland liksom. jag pluggar 200% på juristlinjen och jobbar extra, ca 1-2 helger i månaden o 1-2 dar i veckan. Bara ett par timmar varje gång.

• ikasan

Jag snackade med CSN idag, det verkar faktiskt helkört. Hon sade att de inte tar hänsyn till ekonomiska skäl alls - jo en gång hade de gjort det men då hade personen levt under dödshot! Men jag var välkommen med en överklagan, tackar.

Nej jag har inte tid att jobba extra faktiskt, ekvationen skiftjobbande man+barn+hus+2Xutbildningar+praktik går liksom inte ens ihop idag som läget är! Dessutom skulle jag behöva jobba ganska mycket eftersom det liksom inte handlar om en tusenlapp eller två som saknas.

Det känns som att det blir till att ta en dust med banken inom ganska snar framtid ändå. Åter igen:

Är det någon som har koll på vilka olika vägar man kan ta för att belåna huset? Alternativ ta ett blankolån då.

• skåne tjej

30 tkr är ju inte extremt mkt pengar.
    Kan du inte låna av familj osv?
    Om ert hus redan är så högt belånat som 95% så tycker jag det är bättre att ta ett blancolån (lån utan säkerhet.) när du sedan börjat jobba så har du ju möjlighet att amortera av det ganska snabbt.
    för bakar du in det i huslånet så finns det en risk att det blir liggandes där, alltså att du aldrig kommer amortera av det.

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • ikasan

skåne tjej skrev 2008-10-06 17:33:07 följande:

30 tkr är ju inte extremt mkt pengar.Kan du inte låna av familj osv?Om ert hus redan är så högt belånat som 95% så tycker jag det är bättre att ta ett blancolån (lån utan säkerhet.) när du sedan börjat jobba så har du ju möjlighet att amortera av det ganska snabbt. för bakar du in det i huslånet så finns det en risk att det blir liggandes där, alltså att du aldrig kommer amortera av det.
    Nej precis, det är ju en struntsumma om man jämför med huslånet. Saken är den att vi kommer ändå behöva låna mer pengar när jag börjat jobba eftersom vi behöver göra vid tak, fasad, värmepanna och bygga badrum - därför tänkte jag att det inte gjorde så mycket att låna 30 000 nu eftersom vi ändå behöver öka på lånet med minst en halv miljon om ett par år... Men du menar alltså att blancolån är ett bättre alternativ än att försöka baka in det i huslånet? Jag ville undvika att betala uppläggningsavgiften för det lånet nämligen.
  • emmakatta

Jag skulle nog lägga mer fokus på att du har chansen att göra klart utbildningen = få jobb = börja betala tillbaka, i överklagan snarare än ekonomiska skäl. Vi skrev nåt sånt för 2 år sen och det gick bra. Vi nämnde inte betala tillbaka faktorn dock

• skåne tjej
    ikasan skrev 2008-10-06 17:41:08 följande:
    skåne tjej skrev 2008-10-06 17:33:07 följande: Nej precis, det är ju en struntsumma om man jämför med huslånet. Saken är den att vi kommer ändå behöva låna mer pengar när jag börjat jobba eftersom vi behöver göra vid tak, fasad, värmepanna och bygga badrum - därför tänkte jag att det inte gjorde så mycket att låna 30 000 nu eftersom vi ändå behöver öka på lånet med minst en halv miljon om ett par år... Men du menar alltså att blancolån är ett bättre alternativ än att försöka baka in det i huslånet? Jag ville undvika att betala uppläggningsavgiften för det lånet nämligen.
    Men uppläggningsavgiften är väl det lilla problemet i sammanhanhet eller? ibland bjuder ju bankerna på den och på vissa ställen kostar den 250 kr och ibland 500 kr. Har ni inte de pengarna löst?
    Är renoveringsbehovet akut på huset? eller kan ni vänta med det tills du betalat av ett ev. blancolån? det borde ni ju kunna betala av på 1 år om ni båda kanske hjälps åt.
    Vad är det för utbildningar du läser och hur ser arbetsmarknaden ut där du bor?
  • skåne tjej

Har du lån (skulder) motsvarande 240 veckor eller har du betalat tillbaka några av studieskulderna?
    för om du har gjort det så kan du ju nämna det i en eventuell överklagan.

• ikasan

Jo jag har betalat tillbaka men de anser ändå att de terminerna är förbrukade. Och de verkar vara paragrafryttare, i varje fall när jag talade med dem. Sedan kanske de resonerar annorlunda bakom stängda dörrar. Jag tänker skicka in överklagan, men inte lägga mer tid på det.

Okej, det är inte mer än så det kostar att lägga upp ett blancolån alltså? Jag tittade på räntorna också men det kanske inte gör så stor skillnad? 6,... respektive 9,.. för bostads- respektive lån utan säkerhet.
    Renoveringen ska vi inte göra förrän jag jobbat i ett år för att betala av de studielån jag tagit nu, samt även då lånet till våren, men vad jag menade är att vi ju vill få in så mycket som möjligt i bolånet eftersom det är bättre räntor samt avdragsgillt. Nu spelar det iofs ingen roll eftersom vi inte får dra av ett jota just nu ändå. När jag börjar jobba så kan vi ju det. Jag ska blir behörig lärare i sv/eng/psy/media till sommaren, bor i Malmö så jag räknar nog med att det finns jobb.

Svar på tråden Belåna hus för studier?