• liamochlukasfaster

Konstiga ögon på katten

Hejsan!
    Jag har en hon katt
    och hennes ögon ser väldigt konstiga ut
    katter har ju två ögon lock eller vad man ska säga men ihallefal.
    Så har hennes ögon blivigt vita på¨kanterna och det serut som att de är ögon locken som sitter på båda kanterna ine mot nosen och andra sidan mot öronen. Så dom är vita i kanten och se så är det lite av pipillerna som syns.
    Någon som vet vad det kan vara ?

• Svar på tråden Konstiga ögon på katten
  • skorpionen80

Har det tredje ögonlocken kommit fram? Fastän hon är vaken? Det är ett ganska säkert tecken på att katten inte mår bra. Ring veterinär.

• Agapi

Min ena katt hade så för ett tagsen. Dom gör så om dom fått en skada på ögat, så stänger dom "inner locket" för att skydda. Vår katt hade så i någon vecka sen hade de läkt och han var som vanligt.

• Dame72

RING VETERINÄREN!
    Är det blinkhinnan som är framme kan det vara tecken på att katten är riktigt sjuk. Du får rätt råd och info om du ringer dit, här får du mest spekulationer.

I´m a bitch im a mother im a siste im a sinner im a nurse im a lover
  • målvakten

kan var tid att avmaska katten. de "ögonlocken" kom fram på mina kattern när de behövdes avmaskas.
    ring å kontrollera med din veterinär, så du är säker på vad de är.

• liamochlukasfaster

Vi var precis inne med henne och då fick vi ögon salva för att han tyckte hon såg lite vit ut i ögonan jag vet inte hur han menade precis men han böjde ner skinnet under ögat och kollade så då sa han att det var lite ljst där så då fick vi salva. Vi var inne på en hälso undersökning det var då han sa det.
    Tänckte ringa i morgon det är en privar vetrinär som man bara kan ringa till på måndagar (:

• Dame72

www.agria.se finns en jourvet man kan ringa och rådfråga. Kostar runt 25 kr eller nåt för ett samtal. Ska jag ringa min jourvet på helgen kostar det 200.

I´m a bitch im a mother im a siste im a sinner im a nurse im a lover
  • liamochlukasfaster

Tredje ögon locket undrade en inte vad jag ser det är "bara" ett ögon lock under det vanliga där vi ser näör dom blinadar när hela ögat är stängt. är det de tredje ?

• liamochlukasfaster

okej kan rina det nummret sak samma vad det kostar vill inte att hon ska gå och lida derekt :(

• skorpionen80

Tredje ögonlocket är det där vita som finns under de vanliga ögonlocken. Det kommer fram från ögonvrån mot nos-hållet.

Droppade inte veterinären en vätska i ögat för att se om det är skadat? Det är standard så fort det är något med ögonen, åtminstone på de ställen där jag varit.

Förstår inte jag heller vad han menar med vit i ögat ;) Är det vita klumpar (var) som kommer från ögat? Ögonvitan ska ju vara vitt annars och slemhinnan ljus ;)

• Jiji

Våran misse hade så, det var en inflamation så vi fick hem en salva vi skulle droppa i ögonen på honom. Det försvann efter en vecka ungefär

• liamochlukasfaster

Na han droppade inte i nåot det är en liten salv tup dom man drar längst med ögat nerår jätte kladdigt för kissen färgen på sakvan är som baby salvan som är genosjulning. /=

• skorpionen80

Hur har det gått med ögat? Har det blivit bättre?

Kan tyvärr inte förstå vad du vill säga i sista inlägget (förstår att han inte droppade i något, men inte det andra).

• Meduziz

Du menar blinkhinnan?
    www.katter.nu/faq/83.htm

Kontakta veterinär.
    INGEN här på FL kan veta vad din katt lider av.
    Det kan vara något så enkelt som b-vitaminbrist till farligare sjukdomar som behöver direkt veterinärhjälp.

Min katthona hade en ögoninflammation som gjorde att båda hennes blinkhinnor var framme dygnet runt.
    Fick behandla henne med ögonsalva 3 ggr per dag i 10 dagar och sedan gå på återkoll.
    Det gick som tur var över men det KAN vara något värre med er katt.

KONTAKTA VETERINÄR!
    FL har varken tillgång till er katt eller dess sjukdomshistoria.
    Kan inte heller kolla hur katten mår eller kolla blodprover.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Earth Angel

En av mina katter har så pga en kronisk ögoninflammation - troligen orsakad av herpes/kattsnuva som han fått från uppfödaren som kattunge (han har detta i sig trots att han blivit vaccinerad).

Men som andra säger; gå til veterinär och kolla för att få klara besked och ev. behandling!

• liamochlukasfaster

Har ringt till våran vetrinär idag han sa att vi ska avvänta ett tag till även hur mycket jag sa att jag ville in med henne.
    Men han sa att han ska skriva ut mera salva och om hon inte blir bättre om två veckor så skulle vi åka till honnom med min kisse har redan sett lite bättre ut.
    Men kissen mår lite bättre nu (:
    Tack så mycket till er alla som kan ge mig råd blir så himlans ivrig när det händer sånna hära fall det är då man önskar att djuren kunde prata med en.
    Tusen Tusen tack flera gånger om (:
    MVH Rebecca

Ps: Meduziz jag vet att ni inte kan veta men jag bedde om att kanske få lite råd jag söker vetrinär så fort det är något men både mina fåglar eller katter hund ! Samt vaccinationer på hund och katt. Så det var inet något annat jag menade..
    Dels att vetrinären här vi bor kan inte ta imot samtal på helger varken rådjivningen finns bara akut samtal till hästar kor mm.
    Dels jag har precis varigt inne med henne nyss och han skrev ut ögonsalva och det stog det !

• Meduziz
    liamochlukasfaster skrev 2008-10-13 17:42:12 följande:
    Ps: Meduziz jag vet att ni inte kan veta men jag bedde om att kanske få lite råd jag söker vetrinär så fort det är något men både mina fåglar eller katter hund ! Samt vaccinationer på hund och katt. Så det var inet något annat jag menade.. Dels att vetrinären här vi bor kan inte ta imot samtal på helger varken rådjivningen finns bara akut samtal till hästar kor mm.Dels jag har precis varigt inne med henne nyss och han skrev ut ögonsalva och det stog det !
    Jag läste TS och det stod INGET om det där.
    Det tog nämligen ett bra tag för mig att svara på ditt inlägg, hade annat för mig samtidigt. Därav mitt "Kontakta Vet".
    Vissa personer här på FL tror nämligen att FL är allvetande och frågar man här så behöver man inte ta djuren till veterinären. (Inte sagt att du är en av dem)
    Jättebra att du gjort sån koll på kissen.
    Hoppas hon mår bättre snart.

Jäkla veterinär förresten. Bara kontakt på vardagar? Skräpigt!
    Tacka vet jag akuterna här i sthlm. Då kan man ringa rygnet runt och rådfråga om kisses problem.
    (Och nej FL, jag ringer inte om minsta lilla!)
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Rigmor Mortis

Man måste ju inte ringa sin vanliga veterinär om man bara vill rådfråga, det går att ringa något dygnetruntöppet ställe också.
    Agrias telefonveterinär är värdelös "Ojdå, jag tycker du borde ringa din veterinär!" - men jag ringde ju dig för att jag inte fick tag på min vanliga veterinär. Sopa.

• liamochlukasfaster

Sopa ? ad syftade du på ?

Svar på tråden Konstiga ögon på katten