Inlägg från: AnnaGBG |Visa alla inlägg
  • AnnaGBG

tips på bra väggfärg!

Vanlig väggfärg inomhus ( förutom badrum, kök och eventuellt hall som kräver lite mer )har ju inget större slitage så det är skitsvårt att svara på om den ar bra eller inte.

Vi har använt varenda fabrikat som finns skulle jag tro och har aldrig märkt någon skillnad i kvalité.

Billiga färger och dyra, same, same när det gäller vardagsrummet, liksom.

• AnnaGBG
    Bästamorsan skrev 2008-10-08 19:59:12 följande:
    okej =)fick ett snack med en målare idaghan tyckte absolut att vi skulle tapetsera iställetalternativt använda flugger färg...okej?!!? nån med erfarenhet av den?? =)
    Alla målare har ju sitt eget favoritfabrikat, Flugger är lika bra som något annat.

Vad det gäller antalet strykningar har jag aldrig någonsin behövt måla fler strykningar än 2 med någon färg?
  • AnnaGBG
    Flippen skrev 2008-10-08 22:35:13 följande:
    Jag tycker det är väldigt stor skillnad på dyr och billig färg, inte nödvändigtvis, men oftast.Har många gånger köpt billig väggfärg och då fått måla 3-4 gånger för att det ska täcka riktigt.Jag kan verkligen rekommendera JOTUN's färgserie som heter Lady. Den täcker helt enormt bra redan första strykningen (om du inte har för stor färgskiftning)!Den är lite dyrare men det går betydligt mindre färg.
    [/citat]

Vad menas med billig färg? Alltså skitbillig från typ ÖB? Lady är bra, ja.

Kan tipsa om en färg som heter Scala annars, den är relativt billig och jag har precis målat om vardagsrummet. 2 strykningar
    Tezzan1981 skrev 2008-10-09 10:38:39 följande:
    [citat]
    Flugger är kanon.Ett tips är att alltid måla 2 lager grundfärg, då behöver du aldrig oroa dig för att den riktiga färgen inte ska täcka
    Hur menar du att det skulle ha betydelse? Om man målar vitt, alltså?
  • AnnaGBG
    Tezzan1981 skrev 2008-10-09 10:57:55 följande:
    eller annan ljus över mörk färg. grundfärgen binder även tex spackeldamm om du målar en bredspacklad vägg...bra grund ger bra resultat, så är det när det gäller all renovering.
    Ja, men om man målar mörk färg så har det ju ingen större betydelse hur många gånger man grundat? Om man inte hittar en mörk grundfärg då
  • AnnaGBG
    Tezzan1981 skrev 2008-10-09 11:02:47 följande:
    du ska alltid grunda, även om du ska måla mörkt. du får ta en mörk grundfärg.
    Ja, visst grundar jag alltid men jag visste inte ens att det fanns mörk grundfärg? Fast den kanske går att bryta som med all annan kulör?

Skall i allafall testa dubbel grundning nästa gång. ( Skall måla trappan snart )

Flippen:

Nej, jag har heller inte testa ÖB:s färg. Jag bara undrade mest vad som menades med billig..?

Jag har själv köpt Scala i en butil i Kungsbacka, vet inte om någon kedja har tagit in dem, jag tror inte det?
    Deras färg Oden ( Colorex är tillverkaren ) fick bra betyg i Folksams fasadfärrgstest, så vi har just målat vårt hus med deras färg.

Vardagsrummet är också nymålat med Scala, 2 strykningar var mer än nog ( och så en grundning då och under den; Fluggers återställartapet. )
Svar på tråden tips på bra väggfärg!