• Jojjann

Göra Kubtest

Hej MTM,

Det är ett svårt beslut och som Glenda Glad skriver så är det viktigt att fundera igenom först vad man kommer att göra om man får ett positivt eller negativt besked. Vi har gjort KUB vid båda våra graviditeter - hade fyllt 37 när jag blev gravid med våra tvillingar och 40 när jag blev gravid med minstingen. Första gången får jag väl erkänna att vi inte funderat igenom det hela så mycket förutom att vi inte ville göra fvp pga missfallsrisken. Då fick vi också bra siffror och slapp tänka mer på det. Sist hade vi pratat om det ordentligt i förväg och bestämt oss att vi skulle behålla ett barn även om det fanns hög risk för Downs. Har läst en del om DS och tycker att det är något vi skulle klara som familj och att barn med DS ger mer till familjen än man i förväg riktigt kan förstå.

Vi fick ok siffror för min ålderskategori men blev av läkarna rekommenderade ett uppföljnngsultraljud som visade att allt såg bra ut. Hade inte gjort FVP om det inte sett bra ut utan då börjat läsa på mer om hur man förbereder sig för ett barn med DS.

Har full förståelse för om man känner att man skulle avbryta en graviditet pga kromosomskada. Skulle kanske göra det själv om det visat sig att fostret bar på en allvarlig skada.

Grattis till graviditeten!

Svar på tråden Göra Kubtest