• LAV0LINA

Hur länge håller ägg i kylen?

Har ett par ägg i kartong som hela tiden stått i kylen. Dom gick ut den 3/10. Kan jag koka ett imorrn och äta på frukostmackan?
    Har verkligen ingen koll på det här med ägg... Vissa säger att det är jättekänsligt, andra säger att det håller hur länge som helst..??

• Svar på tråden Hur länge håller ägg i kylen?
  • miababia

3/10, då hade jag ätit dem.  men sen ser du nog när du ska börja äta om de ser dåliga ut. 

• KattMaMa

Jag skulle nog  koka o äta dom. Hälsningar Kocken.

• LAV0LINA

Det är ju en annan sak om man ska använda dom råa, då kan man ju lukta på dom... Men då jag kokar dom (det är ju så svårt att koka ägg när dom är knäckta ) blir det ju svårt att känna lukten på dom innan. Kan man lukta på dom när dom är kokade? Hur ser gamla ägg ut??

• HaJoMi

jag har hört att man kan säga upp till tio dagar efter iallafall

• Tittij

Min sambo som är uppväxt på bondgård som liten säger att ägg håller jättelänge. Vi äter ägg minst två veckor efter utgångsdatum och det är absolut inga problem.

Det heter ju "bäst-före" och inte "oanvändbara-efter"

• viseversa

flyter dom när du lägger dom i vatten är dom dåliga.Sjunker dom är dom bra!

• Wren

mina erfarenheter säger att ägg är (kan vara) fullt ätbara en månad efter bäst före...

• AnnaVirrPanna

Färska ägg kan inte simma!

• Ejin

ägg kan man äta jätte länge efter utgångsdatum... både en o två o tre månader så ät på du...

• Ejin

- Ägg och jäst
    Innan vi gick med i EU hade vi 3 månaders hållbarhet på äggen men nu är det endast 28 dagar från värpboet. Detta på grund av att ägg inte förvaras svalt i vissa delar av EU och då håller äggen kortare tid. Våra ägg förvaras svalt och håller därför minst 2 månader till efter bäst-före-datum.

www.matservice.se/produktlista.aspx&vgr=19&sub=21

Svar på tråden Hur länge håller ägg i kylen?