• mästerkattenistövlar

Högskola/Universitet: Hur mycket måste du lägga på litteratur i månaden?

Ja, hur mycket köper du böcker för varje månad, och vad läser du? Kan du använda samma böcker i flera kurser, eller läses böckerna bara en gång?

Började fundera på detta när jag betalade förra månadens Adlibrisräkning på dryga 2000:-. Så mycket kostar min litteratur i månaden, och då går max 500:- till böcker jag har nytta av resten av kursen.

Jag läser engelska inom lärarprogrammet.

• Svar på tråden Högskola/Universitet: Hur mycket måste du lägga på litteratur i månaden?
  • mästerkattenistövlar

puffar lite

• Gyllan

Jag läser också lärarprogrammet, med historia och religion, och det varierar lite mellan programmen, böckerna i historia är något dyrare.

Men jag lägger kanske 1000 per månad på kurslitteratur. Jag försöker även att låna en del böcker på biblioteket, framför allt såna som är lite mer inriktade och jag inte kommer använda mer.

Sedan säljer jag även av de böcker jag känner att jag inte behöver, på så sätt får man ju tillbaka lite för alla dyra böcker man köpt. På Sthlms Univ. har de en andrahands bokhandel där man lämnar in sina böcker, sedan säljer de vidare. Jag tycker det är skönt att det sköts om av andra, sedan tar de inte speciellt hög provision heller.

• Hadjelina

hmm, har bara köpt ett fåtal böcker under min tid på universitet (såna jag kan få nytta av igen eller har ett större intresse av), lånar mest på biblioteket och/eller läser på internet (vetenskaplig inriktning).

Du är din egen lyckas smed
  • Tecken

Det är väldigt olika; för en del kurser har jag bara köpt 1 billig bok, för andra flera, dyra böcker.

Jag har alltid upplevt det som väldigt svårt att få tag i böcker på biblioteket, oftast är det 43 personer i kö före...

• Esthery

det handlar nog om 1000;- per månad (om jag inte köper beg) och det är endast en bok jag ska använde mig utav i fler kurser än så länge... men de jag inte vill ha kvar säljer jag nog vidare.. (finns ju en del gobitar man vill behålla)

• stenfalk

Jag köper kurslitteratur för ca 2500 kronor per termin. Läser en civilingenjörsutbildning.

• Esthery
    Esthery skrev 2008-10-05 20:36:17 följande:
    det handlar nog om 1000;- per månad (om jag inte köper beg) och det är endast en bok jag ska använde mig utav i fler kurser än så länge... men de jag inte vill ha kvar säljer jag nog vidare.. (finns ju en del gobitar man vill behålla)
    jag läser till socialpedagog förresten
  • Merle

Jag läser juridik, ca 3000 kronor per termin betalar jag för min kurslitteratur, och den går nästan aldrig att spara eftersom rättssystemet utvecklas och förändras hela tiden. Men då köper jag alla böcker jag kan begagnat i så billigt (risigt) skick som möjligt, skulle jag köpa nytt skulle det bli mycket mycket mer pengar.

• mästerkattenistövlar

Hum, så lärarprogrammet är dyrast med tanke på era svar då.

Mitt stora problem är att mycket liten del av vår kurslitteratur går att få tag i utanför universitetet (möjligtvis genom Amazon) så det gör det ju himla svårt att köpa beg.

Förra året läste jag inriktningen Musiskt Lärande, och där kanske litteraturen gick på 300:- per månad. Under Pedagogikkurserna har det rört sig om 1000:- per kurs. (två kurser på sammanlagt en termin.)

• Morbid Mistress

Skippa adlibris och gå över till www.lycknis.se istället. De är mycket billigare.

Hittils denna termin har jag nog lagt omkr 500 på böcker men då har jag kunnat låna på bibloteket och köpt ngn bok begagnad.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • mästerkattenistövlar

Morbid Mistress- Tack för tipset. Som sagt, har vi tur så finns böckerna på Aldibris, annars är det studenternas egna bokhandel på Campus som gäller. Billigare än AB, men fortfarande inte så jättebilligt...

Svar på tråden Högskola/Universitet: Hur mycket måste du lägga på litteratur i månaden?