• Anonym (magsjuk?)

Diarré till o från sedan en vecka (äckelvarning)

I tisdags morse började dagen med att jag hade diarré och mådde allmänt kasst. Det höll i sig under hela dagen och jag var även kräkfärdig.
    Under onsdagen var det något bättre, men fortfarande diarré.
    Torsdagen likadant, diarré på morgonen och fick även uppsöka toaletten på jobbet en gång för att det bara rann ur mig.
    Fredag något bättre. Dock ont i magen på morgone.
    Lördag o söndag helt ok
    Nu igen på morgonen så har jag magont och det är inte jätterinnigt men inte fast avföring heller.

Detta kan ju inte vara normalt? Kontakta vc eller vad?
    Hörde om ett par personer igår som varit i kontakt med läkaren o fått lämna provsvar och under väntetiden inte fått jobba.

• Svar på tråden Diarré till o från sedan en vecka (äckelvarning)
  • Anonym (suck)

Tycker du att denna vecka har varit rolig och att du har mått bra? Tydligen så upplever du det så trevligt så att du vill dela med dig till andra i alla fall eftersom du går till jobbet och då riskerar att smitta massor av människor.

Det är mycket möjligt att det är magsjuka och det kan ta ett tag innan tarmen återställer sig då. Vad äter du, äter du skonkost? Mild, kokt mat, inget kaffe, ingen stekt mat, inga mejeriprodukter, etc.

• Anonym (magsjuk?)
    Anonym (suck) skrev 2008-10-06 08:07:33 följande:
    Tycker du att denna vecka har varit rolig och att du har mått bra? Tydligen så upplever du det så trevligt så att du vill dela med dig till andra i alla fall eftersom du går till jobbet och då riskerar att smitta massor av människor.Det är mycket möjligt att det är magsjuka och det kan ta ett tag innan tarmen återställer sig då. Vad äter du, äter du skonkost? Mild, kokt mat, inget kaffe, ingen stekt mat, inga mejeriprodukter, etc.
    Jättekul har den varit, skrattar fortfarande åt den

Hade väl för katten inte gått till jobbet om jag hade haft rinnig avföring hela tiden, men nu har det bara varit på morgonen
  • Anonym (suck)

Anonym (magsjuk?) skrev 2008-10-06 09:09:25 följande:

Jättekul har den varit, skrattar fortfarande åt den Hade väl för katten inte gått till jobbet om jag hade haft rinnig avföring hela tiden, men nu har det bara varit på morgonen
    Du skrev att du var dålig och kräkfärdig på tisdagen och att det höll i sig under hela dagen, du hade även diarré på onsdag och ändå var du på jobbet på torsdag fast du hade haft diarré på morgonen då också. Kanske var en hint om att något spökade i din mage och att du borde hålla dig hemma.
  • Anonym (magsjuk?)
    Anonym (suck) skrev 2008-10-06 09:37:16 följande:
    Anonym (magsjuk?) skrev 2008-10-06 09:09:25 följande:Du skrev att du var dålig och kräkfärdig på tisdagen och att det höll i sig under hela dagen, du hade även diarré på onsdag och ändå var du på jobbet på torsdag fast du hade haft diarré på morgonen då också. Kanske var en hint om att något spökade i din mage och att du borde hålla dig hemma.
    Var också hemma både tisdag och onsdag, eftersom mitt enda arbetspass var på torsdagen. Och ja, jag borde kanske stannat hemma, men när man precis börjat ett nytt jobb så känns det lite skumt att ringa o sjukanmäla sig det första man gör
  • Anonym (suck)

Anonym (magsjuk?) skrev 2008-10-06 09:38:54 följande:

Var också hemma både tisdag och onsdag, eftersom mitt enda arbetspass var på torsdagen. Och ja, jag borde kanske stannat hemma, men när man precis börjat ett nytt jobb så känns det lite skumt att ringa o sjukanmäla sig det första man gör
    Så det känns bättre att smitta jobbarkompisarna med magsjuka det första man gör?

Ja jag kanske låter förbannad men det är för att jag är så trött på folk som inte förstår att magsjuka är inte "bara" för alla som drabbas av en. För personer med följdsjukdomar så innebär en vanlig magsjuka inläggning på sjukhus i flera dagar och det är så jäkla onödigt!
  • Anonym (hmmm)

behöver inte vara magsjuka. jag har sådär jämt, men inte är jag magsjuk för det.

Till TS: kan inte svara på om detta är normalt eller inte..har du stressat mycket? ätit dåligt? finns många faktorer som kan spöka till magen, men är du orolig så kan du självklart kontakta vc. Mitt råd till dig är att söka när du känner att det är nåt som inte stämmer.

• m1nn13

diarré har man väl bara per definition om man har 3 lösa avföringar inom ett visst antal timmar. EN lös avföring en morgon innebär inte diarré och är inget att vara hemma från jobbet för om man mår bra i övrigt!

Hade det varit magsjuka hade du nog inte KUNNAT gå till jobbet. Ät mycket fiber och frukt och avvakta.. blir det inte bättre inom några dar kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen om du är orolig!

• Anonym (suck)
    m1nn13 skrev 2008-10-06 10:32:17 följande:
    diarré har man väl bara per definition om man har 3 lösa avföringar inom ett visst antal timmar. EN lös avföring en morgon innebär inte diarré och är inget att vara hemma från jobbet för om man mår bra i övrigt!Hade det varit magsjuka hade du nog inte KUNNAT gå till jobbet.
    Nej men nu stod det "I tisdags morse började dagen med att jag hade diarré och mådde allmänt kasst. Det höll i sig under hela dagen och jag var även kräkfärdig." Det höll alltså i sig under hela dagen, då låter det väl ändå som magsjuka.
  • Anonym (suck)

Anonym (hmmm) skrev 2008-10-06 10:28:16 följande:

behöver inte vara magsjuka. jag har sådär jämt, men inte är jag magsjuk för det
    Nej men då är troligtvis skillnaden att du har en känslig tarm och vet då om att det inte är magsjuka när du blir sådan. Men för en person som inte brukar ha problem med magen så får man ju utgå från att det rör sig om magsjuka om man får diarré och kraftigt illamående under en hel dag.
  • Anonym (hmmm)

men nu va ju hon hemma tis-ons och jobbade inte förrän torsdag. jag hade inte trott det va magsjuka då om man inte mått sämre på 2 dagar.

Svar på tråden Diarré till o från sedan en vecka (äckelvarning)