• Eskan

VAD är en Sutterängsvåning?

Ursäkta min okunskap men vad är det?
    Har någon bilder så skulle det vara skit bra..

Var hemma hos en kompis igår som fyllde år, och vi satt ett helt gäng och pratade om hus...
    En av killarna sa då "Men en sutterängsvåning skulle man ju ha, dom är ju så jäkla fina!"
    Och då sa jag "Ja dom är ju jätte fina..........."

FAST att jag hade NOLL aning om vad det var överhuvudtaget, men man vill ju inte verka dum......haha. =)

• Svar på tråden VAD är en Sutterängsvåning?
  • mimmi 1

sluttnings-våning.. alltså ett sutteräng-hus är ett sluttningshus, alltså ett hus byggt på sluttande mark.

men vad din kompis menade med en sutterängvåning, vette katten...

Ja, det kanske finns hyreshus byggda på sluttande mark, där man går in i markplan, men huset är en våning upp på baksidan..

Hoppas du förstår min beskrivning

• Carisma95

Ja, hur ska man förklara.
    Det är ett hus som byggs i sluttning. Så på "baksidan" har huset en våning, men på "framsidan" har den 2 våningar. Jag har tyvärr ingen bild, men det går säkert att googla på sutteränghus.

A stumble may prevent a fall....
  • Jesster

Två plan, eller fler som ligger i en sluttning.
    Nu fattar jag inte riktigt vad det skulle vara för speciellt med det

Den som söker han finner - www.google.se
  • mimmi 1

Eller, han kanske rent av pratade villa?
    då är ju ett sutteränghus(stavningen?) det som jag beskrev..

men marken kan ju slutta åt andra hållet åxå, så man har entren i källarvåningen, och så är det bara en våning i markplan på baksidan...

• sstv

Sutterängvåningen är det plan i ovan nämda hustyp som ligger delvis under marknivå.

Att bara ha en sån våning känns rätt meningslöst utan en övervånning

• CosmicCat

Jag tycker att det låter som kompisen inte heller har någon större koll på vad souterrängvåning är för något för jag förstår inte att det skulle vara något speciellt häftigt med det. Kanske han menade etagevåning eller penthouse.

• Eskan

okej, ja nu när jag förstår (på riktigt) vad det är så lät det ju inte så speciellt..........hm...=)

• La Lola

Undrar om personen menade etagevåning?

För sutteräng innebär ju villa för mig......

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • aster

Suterängvåningen är ju det mindre lyxiga våningsplanet oftast, det är där man inhyser tonårsbarnen och au pairer.

Etagevåning är lyxigt däremot. men jag är osäker på om det är en lägenhet som upptar ett helt plan i ett stadshus, eller en lägenhet i två plan?

• aster

Och just det, det stavades ju souterräng, glömde ändra fast jag kollat upp!

• LAV0LINA

Vi bor i lägenheter som är sutteräng.
    Själv hatar jag sutteräng, tycker inte alls om det.
    Hos oss så bor vi på BV (bottenvåningen), men som sagt, marken är sluttande så det finns lägenheter under halva vår lägenhet också. Dom bor på SV (sutterängvåning), dvs man går ner i källaren och där är deras lägenhet. Men eftersom marken är sluttande så har man ofta en uteplats och fönster som vätter åt ett håll så man upplever inte att man bor under jord.
    Såhär:
    www.hsb.se/content/1/c6/13/59/56/73d9358b.jpg
    Nu syns det i och för sig lite dåligt att marken sluttar.. Men dom som har balkongen på mitten bor alltså på bottenvåningen.

• LAV0LINA

jaha, och så var det FL och länkar... Inget mellanrum mellan j och pg så ska det funka.

• mimmi 1

man kan ju bygga hyreshus som souteräng åxå.. om marken sluttar.. men som någon annan skrev, vad är det jättefina i det?
    ser läckert ut på utsidan kanske, men inne märker man väl inte av det?

men däremot, etage, där själva våningen har olika nivåer, där man tex. går ner några steg till vardagsrummet eller så.. det var kanske det han menade?

• LAV0LINA

Jag själv skulle tycka det vore mycket trist att måsta gå ner i källaren för att komma in i lägenheten..

mimmi 1 skrev 2008-10-06 08:42:27 följande:
    man kan ju bygga hyreshus som souteräng åxå.. om marken sluttar.. men som någon annan skrev, vad är det jättefina i det?ser läckert ut på utsidan kanske, men inne märker man väl inte av det? men däremot, etage, där själva våningen har olika nivåer, där man tex. går ner några steg till vardagsrummet eller så.. det var kanske det han menade?
  • cloudberry79

Jag har bott i ett hyreshus med souterrängvåning, där jag bodde just på nedersta våningen som var halv och bara fanns på baksidan, så visst kan hyreshus också ha souterrängvåning Jag tror din kompis menade etagevåning, oftast menar man då lägenhet i två olika plan.

Skillz that Killz 10k+
  • Eskan

som jag förstod så pratade killen om ett radhus...med sutterängsvåning...
    hm..aja nu har jag fått lite info ialf.
    Tack för svaren! Ha en fin dag!

Svar på tråden VAD är en Sutterängsvåning?