• Josfin

Äggvita i urinen? :-(

Vad betyder det?

Har inget högt blodtryck, mitt kiss luktar starkt och jag har rikligt med flytningar.

Jag är gravid i v. 12+1, och nu är jag skitorolig.

Help me..

• Svar på tråden Äggvita i urinen? :-(
  • bubbli

har du rikligt med flytningar är det säkert pga det du har protein i urinet.

har du tagit en sticka själv eller var det Bm?
    vad är du orolig för?

• Josfin
    bubbli skrev 2008-10-06 11:16:21 följande:
    har du rikligt med flytningar är det säkert pga det du har protein i urinet.har du tagit en sticka själv eller var det Bm?vad är du orolig för?
    Min mamma åkte dit med ett urinprov imorse, och det enda BM sa var att det var äggvita i urinen. Jag har ingen aning om vad det innebär, låter inte särskilt bra iaf.. :(
  • bubbli

men "bara" äggvita är ingen fara alls.
    Som tossesnurran säger kan det vara en svampinfektion(som inte alls är nåt farligt för barnet,men kan vara jäkligt irriterande! )

det man letar efter är niturer(bakterier) eller leukocyter(vita blodkroppar) som kan tyda på en urinvägsinfektion eller annan infektion.
    Om stickan inte visar på nåt av det så är du frisk, med andra ord.

(Protein+högt blodtryck är tecken på havandeskapsförgiftning men eftersom att ditt tryck låg bra så är det fine! )

• snart 4

det är ingen fara. hade du haft väldigt mycket äggvita så hade dom gjort något men om inte BM säger något så är det lungt

• Mallgroda

jag skulle tro att det är urinvägsinfektion...eller nått annat som inte är så farligt.

• bubbli

mallgroda: varför tror du det? pga.protein?!
    hade hon haft pos.på nitur och leukocyter så visst,men det har hon inte så hur kan du komma och gissa på en UVI?

dessutom är en UVI inte alls ofarlig under grav.

• marmelade

Det är jättevanligt att ha lite äggvita i urinen. Jag hade 3+ äggvita i urinen vilket är ganska mycket men inget högt blodtryck. De skickade det på odling och det var inget som var fel ändå. Med andra ord, hade de tyckt att du hade haft mycket äggvita i urinen hade de skickat de på odling. Men lite är vanligtoch beror oftast bara på flytningar.

• Josfin

Tack så jättemycket för svaren, känns som jag kan andas ut lite nu..

Haha, minsta lilla gör ju en galen.. Vill ju att allt ska vara bra!

• planeraren

Praktexempel på att det inte alltid är bäst att fråga folk på FL, man kan bli vilseledd... Fråga hellre din barnmorska. Det är ju hon som bett dig lämna en urinodling och som får tillbaka svaren. Är du orolig så vänd dig till dom.

• Mallgroda

Om urinvägsinfektionen inte går över så blir de farligt ja. Och om man får feber eller smärtor av det så är det farligt. Jag har urinvägsinfektion två gånger under min graviditet. Det har inte varit farligt om det inte blivit en större infektion.

Och sen kan det faktiskt bli fel på provsvar osv...hände mig för...tja...2 månader sen?? fick lämna 3 odlingar innan jag fick bra svar.

• bubbli

tänker absolut inte använda den här tråden till något tjafs om vem som har rätt eller fel,även en "ny" UVI kan vara farlig.

håller med "planeraren", prata med BM istället.

• Emiliasmami

Jag har också vita i urinet och dom skulle skicka till ladd å kolla om de var urinvägsinfektion men dom har inte ringt och sagt något. så d va väl inte de, men man blir ju orolig. läste i min bok att det kunde vara havandeskapsförgiftning. hur kan man få reda på de då?? är i v 14+6.

• LAV0LINA

Jag hade också lite äggvita vid inskrivningen men min bm sa att det säkert beror på flytningar (man har ju lite mer av det nu)

Josfin skrev 2008-10-06 11:48:57 följande:
    Min mamma åkte dit med ett urinprov imorse, och det enda BM sa var att det var äggvita i urinen. Jag har ingen aning om vad det innebär, låter inte särskilt bra iaf.. :(
Svar på tråden Äggvita i urinen? :-(