• Ela86

Rengöring av ugn???

Titta ju på rent hus när det gick. o de hade ju ett jättebra sätt att rengöra ugnen på. Jag undrar om någon kommer ihåg hur man skulle göra???

• Svar på tråden Rengöring av ugn???
  • Ela86

Finns det absolut ingen som vet???

• Hera78

Kommer inte ihåg, men jag köpte Mr Muscles ugnsrengöring och det funkade prima! Sputa in lite sånt, sätt ugnen på låg värme, vänta nån timme (minns inte hur länge) och sen var det bara att torka ur, hur rent som helst!

• CosmicCat

K2R ugnsrengöring. Skall användas i kall ugn och luktar inte så starkt som många andra ugnsrengöringsmedel. Jag brukar låta det verka över natten för bästa resultat.

• drea

Jag fick lära mig på hemkunskapen för typ 16 år sen... att man skulle använda sig av såpa och sen satte man på ugnen ett tag innan man sen torkade rent.

• mimmi 1

städtanterna på tv tog och hällde ut ättika på botten av ugnen, sen strödde dom över bikarbonat, och lät det fräsa på, och verka ett bra tag, sedan var det bara att svampa upp allt!

Annars är såpa jättebra.. man stryker ut koncentrerad såpa i kall ugn, sätter på ugnen 200 grader, och när den blivit varm, slår man av, och då allt svalnat, så är det till att torka ur... och ugnen är som ny igen!

• FrökenNilsson

tack för dom tipsen...fast det var ju inte jag som frågade men ändå;)

• Joonas

Om du har en varmluftsugn så kan du hälla ett par matskedar ättika i en kopp med 1 1/2 dl vatten och ställa på botten av ugnen. sätt på ugnen och låt den vara på en halvtimme ungefär. Sedan kan du bara torka ur all smuts som lossnat av ångorna!

• Richael

Såpa! Mr Muscle och dylikt behöver man gasmask för att kunna använda.

• faster fia

de va vatten och grönsåpa i en flaska som man kas spreja med. ca1dl grönsåpa och ca5dl vatten. du får känna av de själv om de blir för stärkt. och ugnen på 50grade i ca10-15min. har själv tästat de och de finkar faktis. de funkar med kalkborttagningsmedel på en tvättsvamp med.

Ela86 skrev 2008-10-06 18:31:16 följande:
    Jag tackar jag med
Svar på tråden Rengöring av ugn???