• Anonym (YY)

Pojkvän med damp - vad är "damp" och vad är han?

Jag har levt med en kille i 2 år som fick diagnosen damp för ca 1 år sen, jag tycker han kan vara väldigt känslokall och osympatisk och han kan missuppfatta mig helt och bli jätte arg för ingenting... Hur vet jag vad av hans elaka beteende som är Han och vad som är hans sjukdom? Kan en person med damp vara väldigt aggressiv och slåss?

Hur är en person med damp?

• Svar på tråden Pojkvän med damp - vad är "damp" och vad är han?
  • Anonym (Anna)

Damp är samma sak som ADHD, bara att de med damp även har problem med motorik och perception.

Att han är känslokall och osympatisk har inte med diagnosen att göra. Aggressiviteten däremot är ganska vanlig hos de med damp/adhd. Utöver detta så är det främst koncentrationssvårigheter, rastlöshet samt impulsivitet som är deras problem.

• Anonym (YY)

Men har de inte svårt att förstå andra människors känslor? För det känns som han ibland i vissa situationer absolut inte förstår varför jag t.ex. är ledsen....

Är perception svårt att förstå tid och rum eller är det typ vad andra människor säger? Att man missuppfattar en annan människa?

• Anonym (mm)

en person med adhd/damp kan vara agressiv, men behöver inte vara det. Jag har levt med en som har detta och vi har ett gemensamt barn som har detta. Bägge två är agressiva och behöver medicineras för att ha kontroll över sina situationer.
    Att de är känslokalla och osympatiska beror på funktionshindret, de har inte förmåga att relatera till saker och känslor som andra. De kan inte sätta sig in i andras situationer. Men sen är detta väldigt individuellt och alla är inte agressiva, man kan ha olika grader av funktionshindret. Mitt barns pappa har det och tilläggsdiagnoser och han är såpass dålig psykiskt att han inte klarar varken att ta hand om barnet, sköta arbete eller ha egen bostad.
    Om en person får diagnosen DAMP i stället för ADHD innebär det att förutom ADHDproblematiken att det finns perceptuella störningar och/eller motoriska problem. Perceptuella störingar innebär att en person har oförmåga att sålla bort olika sinnesintryck från hjärnan. Det kan vara synintryck, ljud osv. De kan vara tex överkänsliga för ljus, ljud och för mycket folk...

• Anonym (mm)

får din pojkvän hjälp att hantera sin diagnos föresten?? Det är viktigt att man får det. Att man lär sig leva med det. Vissa får medicinering ihop med terapi, det finns många sätt att få hjälp på. Fiskolja kan hjälpa många men det är viktigt att man får det stöd man behöver för att få ihop livet.

• Anonym (Anna)

Det handlar om sensorisk perception. Dvs svårigheter med tex syn, hörsel, känsel, smak osv. Att ha svårt att förstå andra handlar om "empati-brist", och är inget som är typsikt för damp. Även personer med damp är individer, vissa har svårare för känslor än andra

• Anonym (YY)

Han är så envis så han vägrar att få hjälp, inga mediciner, ingen terapi....

• Anonym (YY)

Läkarna som gav honom diagnosen ville prata med mig egentligen, men han ville inte det för han sa att han skämmdes, är det normalt/vanligt att de vill prata med anhöriga?

• Anonym

Tyvärr går det inte att skylla alla hans brister på sjukdomen.

• Anonym (Sådan)
    Svar på #2
    Sådan är jag med utan att mena det mot min partner
    Jag fick med diagnos för 2år sedan, man är lätt deprimerad, har svårt att lyssna på andra, men kan lätt visa känslor själv. Min diangos är Catch 22, fel på kromosom 22 i hjärnan.
    Det är besläktat med Damp, och det gör att man har mkt
    svårt att vistas tex på en arbetsplats, o bli missförstådd
    hela tiden. Men, lyssna på din sambo..det behöverman.
    För att hålla ihop min familj går jag i terapi + medicin,
    det är enda utvägen. Lycka till!
Svar på tråden Pojkvän med damp - vad är "damp" och vad är han?