• Liona

Barn med flera lunginflammationer "sökes"... ?!

Ja, här har ni mig.... mamma till en dotter på 3½år som antagligen har sin 4:e lunginflammation på gång. Vi får veta på onsdag då hon ska röntgas.

Vill gärna komma i kontakt med andra som har barn med flera lunginflammationer i bagaget. Jag tycker det är jättejobbigt och blir alltid lika orolig!

Känner ingen och har inte hört talas om någon som har barn som är så här känsliga och är trött på att få höra från folk: "ÄR HON SJUK IGEN?? Men gud, vad kan det vara för fel?"
    Det gör ju inte mig lugnare direkt.....

Finns det någon därute som vill snacka lite om detta??

Mvh Linda

• Svar på tråden Barn med flera lunginflammationer "sökes"... ?!
  • Maj bebis

Liona
    Här har du en till. Lunginflammation har hon visserligen "bara" haft två gånger. Öroninflammation säker 15 ggr och sen har vi legat inne för hennes astma ett antal ggr. Sjuk hela tiden, hon är 2,5 år, har just nu öroninflammation igen. Har varit hemma varannan vecka sen vi kom tillbaks efter semesten

Visst är det jobbig!! Jag är också fruktansvärt trött på alla kommentarer men mest dom från jobbet. När jag är hemma ringer mitt arbete mig varje dag om när jag kommer tillbaks fast jag sagt att jag ringer när hon är bra tex.

Som du säger det gör ju en inte lugnare.. min dotter har alltid högt Crp fast hon inte har några bakterier i kroppen vilket gjort mig mkt orolig, då säger folk "men vad kan det vara?" osv... stressande!

de här blev långt....

• Liona

Hej Maj Bebis

Vad skönt att höra att det finns fler, även fast man inte önskar att andra ska vara sjuka.

Har läkarna någon teori om varför det går ner i lungorna på din dotter? Har ni blivit erbjudna att ta det dära vaccinet mot pnemokocker (vet inte hur det stavas)?

Vi har blivit det men hon måste var frisk först för att kunna ta vaccinet.

Våran dotter har alltid blivit så himla sjuk när hon fått lunginflammationer då hon gått länge med bergochdalbane-feber i några veckor som sedan bara blir värre och värre. Det värsta är att läkarna aldrig kunnat lyssna sig till inflammationerna utan att röntgen krävts varje gång. Vid hennes andra inflammation blev hon inlagd och fick antibiotika intravinöst.

Denna gång är vi ute i "god tid", hon har haft bergochdalbanefeber samt streptockocker, avslutade penicillinkuren för två veckor sedan. Nu är febern tillbaka och CRP på 59... Det är igentligen inte så högt men dom misstänker att det är en lunginflammation igen. Därav röntgen på onsdag...

Har ni varit på BUM eller liknande för att göra någon utredning?
    Det var vi när Nova hade haft två lunginflammationer (hon var då 2år), men det visade inget konstigt. Ska kolla om vi får gå igen och ta lite prover.... skulle vara rätt skönt.

Visst är det jobbigt när dom aldrig får vara på dagis och ha kul, att man ständigt får försöka förklara att du måste vara hemma för att du är sjuk osv..

• Majsan70

Mina barn har haft flera lunginflammationer vardera. De två stora har immunbrist och därav att de så lätt fick lunginflammationer. Den lilla har inte immunbrist men får det ändå.

Tror mina barn har haft det mesta av sjukdomar genom åren. Har maxat antalet VAB dagar vid ett flertal tillfällen.

• Liona

Inte för att det har med saken att göra men min dotter är också majbarn, född dagen före din dotter fast ett år tidigare, dvs 12/5 2005

Och vi väntar nu vårat andra barn, om det blir en tjej ska hon allra troligast heta Nellie

• Liona

Majsan

Ang din minsta: Tror läkarna att det kommer att växa bort med åren? Dom har kollat immunbrist på min dotter när hon var 2år, men dom hittade inget konstigt.

Majsan70 skrev 2008-10-06 18:47:12 följande:
    Mina barn har haft flera lunginflammationer vardera. De två stora har immunbrist och därav att de så lätt fick lunginflammationer. Den lilla har inte immunbrist men får det ändå.Tror mina barn har haft det mesta av sjukdomar genom åren. Har maxat antalet VAB dagar vid ett flertal tillfällen.
  • Majsan70
    Liona skrev 2008-10-06 18:49:10 följande:
    MajsanAng din minsta: Tror läkarna att det kommer att växa bort med åren? Dom har kollat immunbrist på min dotter när hon var 2år, men dom hittade inget konstigt.
    Dem tror ingenting vad gällande min dotter, men de flesta barn som är mycket sjuka som små blir bättre med åren, allteftersom deras immunförsvar växer så att säga.

Min lilla är även hon utredd för immunbrist vid minst två tillfällen, men de hittar inget. De har ingen förklaring till alla hennes konstiga sjukdomar, mer än att hon haft otur.
  • Liona

Har ni vaccinerat mot pnemococker (hur det nu stavas...) ?
    Vi ska göra det, men måste vänta tills hon är frisk. Skulle vara kul att veta om folk tycker att det hjälper eller inte.

Upplever du att de flesta förkylningarna "åker ner" i lungorna?
    Det är så vi upplever det, fast inte så farliga förkylningar.... nästan ingen hosta. Utan mer att hon är snorig och får feber och sen säger det bara pang och det är lunginflammation... märkligt.

Majsan70 skrev 2008-10-06 18:50:54 följande:
    Dem tror ingenting vad gällande min dotter, men de flesta barn som är mycket sjuka som små blir bättre med åren, allteftersom deras immunförsvar växer så att säga.Min lilla är även hon utredd för immunbrist vid minst två tillfällen, men de hittar inget. De har ingen förklaring till alla hennes konstiga sjukdomar, mer än att hon haft otur.
  • Majsan70
    Liona skrev 2008-10-06 18:55:47 följande:
    Har ni vaccinerat mot pnemococker (hur det nu stavas...) ?Vi ska göra det, men måste vänta tills hon är frisk. Skulle vara kul att veta om folk tycker att det hjälper eller inte.Upplever du att de flesta förkylningarna "åker ner" i lungorna? Det är så vi upplever det, fast inte så farliga förkylningar.... nästan ingen hosta. Utan mer att hon är snorig och får feber och sen säger det bara pang och det är lunginflammation... märkligt.
    Nej, pneumokockvaccinet kom för sent för vår dotter alltså ingen vaccination för henne. Hon har dock aldrig haft pneumokocker utan en massa andra baciller.

Hon har precis som mina stora barn, infektionsutlöst astma och blir således alltid dålig i luftrören oavsett vilken typ av infektion.

Sen vi fick astmamedicinerna till henne så har hon dock sluppit en massa lunginflammationer eftersom vi kan börja skydda luftvägarna i tid.

Typen av lunginflammationer som mina barn har haft varierar mycket.
  • Ellen71

En till med flera lunginflammationer, hmm är det två eller tre gånger.. faktiskt lite osäker.
    I min dotters fall beror det antagligen på att hon har förkylningsastma, krupp och reflux. Med medicinering mot reflux så har det blivit fantastiskt mycket bättre, även om vi inte kan ta bort medicinen. Hon fyllde 4 i augusti. Men det blir ju bättre när de blir större och har ett mer fungerande immunsystem, för oss har det varit en dramatisk förbättring kring 3-årsåldern.
    /L

• Maj bebis

Hej!

Vi har inte blivit erbjuda vaccinet. Inte heller någon utredning. Känns inte som om läkarna tar det riktigt på allvar utan säger bara "små barn blir ju ofta sjuka när dom går på dagis"
    Jo tack jag jobbar på dagis så jag vet det men Nellie har varit extremt mkt sjuk... och dessutom lunginflammation två ggr. Men som sagt nu ska jag ta saken i egna händer och gå igenom hennes journal.

Vilket sammanträffande med datum och namn å allt

• Mosaik

William e just nu inne på sin fjärde lunginflamation.. hög feber och högersidig lunginflamation denna gång... slapp som tur var inläggning.. vilket vi behövt de andra gångerna med dropp, då har han vart riktigt illa därän.. så denna gången känns det "lindrigt".
    Han började kåvepenin-kuren i fredags, är feberfri sen i söndags kväll men är fortfarande gnällig och trött.. bröstet rosslar också regärlt från o till, hur länge är det ok egentligen?

*stolt mamma*
Svar på tråden Barn med flera lunginflammationer "sökes"... ?!