• Solen73

Tips för snabbare nattvälling!!!

Har börjat ge dottern majsvälling och ibland vaknar hon på nätterna och är hungrig.  Men det är lite små krångligt jämfört med ersättning. Nu har jag måttat upp pulver färdigt i en flaska och sen är det bara att tillsätta vatten. Hur gör ni??? kan man blanda vällingen färdig och förvara i kylen och värma senare?
    Vill bara att det ska gå så snabbt och smidigt så att dotterna inte ska vakna till för mycket, hon har svårt att somna om sen.

Har ni några smarta tips som underlättar en trött mamma på natten???

• Svar på tråden Tips för snabbare nattvälling!!!
  • Lönnemåla

Koka upp vatten och förvara i termos under natten, bara att blanda till när tösen vaknar.

• Längtar efter tredje

Du kan blanda färdigt och ställa i kylen för snabb mikrovärmning på natten!

• Jenny26

Vi kör med tetrapack, det är det ända vår dotter äter.

• Solen73

ohhh...man kan alltså blanda färdigt???? det är ju super! det står ju inget på förpackningen.

• HelenS

Visst kan man blanda och förvara i kylen eller köpa tetra. Men jag blandar, för det går lika snabbt som att värma upp en kall flaska.

• ElinOlsson

Har aldrig gett ersättning, men varför är det krångligare med välling än ersättning?
    Jag blandar på natten. 200 vatten och 4,5 skopa välling, på med locket, skaka, av med lock, värm i 30 sek - klart! Skakar en sista gång på vägen från micron till dotterns rum.
    Har funderat på att ha färdigblandat i kylen, men då måste den värmas aningens längre och jag tror tiden blir den samma ungefär.

• Solen73

alltså ersättningen tyckte jag gick smidigare. Bara värma vatten, hälla i pulver och skaka.....Nu ska man måtta vatten och pulver sen skaka. ta av lock och allt som hör till på vissa flaskor.....värma, sätta på lock igen......kladdigt blir det ocksåGenerad

• marika o Oliver
    Solen73 skrev 2008-10-06 18:28:09 följande:
    ohhh...man kan alltså blanda färdigt???? det är ju super! det står ju inget på förpackningen.
    har för mig att du kan ha färdig blandad 8 timmar i kylen.
  • A lie

mina barn har alltid föredragit kall välling, så jag har de få ggr de velat ha blandat direkt. däremot har jag då jag vetat att det kommer bli en stressig morgon blandat på kvällen och ställt i kylskåpet.. vilket inte känns så roligt nu efter larmet om plasten i nappflaskor oc ämnena i den som går ut i tex vällingen om den får stå ett tag :(

♥♥♥ Widar 050606 ♥♥♥ Vendela 060910 ♥♥♥
  • Jolly1978

vällingdoserare, färdig mätt pulver och värm vattnet i en vattenkokare till lagom temp. Väldigt smidigt

• ninnione
    Solen73 skrev 2008-10-06 18:32:54 följande:
    alltså ersättningen tyckte jag gick smidigare. Bara värma vatten, hälla i pulver och skaka.....Nu ska man måtta vatten och pulver sen skaka. ta av lock och allt som hör till på vissa flaskor.....värma, sätta på lock igen......kladdigt blir det också
    så gör jag med min välling. det måste ju inte lösas i kallt vatten utan fungerar precis lika bra i varmt vatten tycker jag.
Svar på tråden Tips för snabbare nattvälling!!!