• Dougelito

Navelbråck

Har ditt barn oxå ett navelbråck??
    Hur reagerar barnet själv och omgivningen på det?

• Svar på tråden Navelbråck
  • SomeOone

Ja min 2-årige son benjamin har navelbråck.
    Nja jag tycker det mest är omgivningen som reagerar på det
    och ofta frågar vad det är om det är nå farligt o.s.v.
    Men jag har ofta hört att vissa barn med navelbråck ofta petar och pillar på den men inte min son . men det är ju självklart från barn till barn .

• Vendela04

Min dotter hade navelbråck och det var väl några som påpekade att hon hade stor navel.. Som tur var gick den in av sig själv vid 5-månader, och nu ser den bara lite konstig ut, men den står iallafall inte ut.. :)

• Dougelito

Min son är precis 2 år och har ett navelbråck. Dom har trott och hela tiden sagt att den kommer att gå innnåt snart. Men den är fortfarande lika stor. Naveln sticker ut ca 1,5-2 cm från magen.
    Har varit på Astrid Lindgrens barnsjukhus med honom för att få en remiss till operation. Men där gör dom igenting förrän precis innan han börjar skolan, om den fortfarande sticker ut.
    Jag hade gärna operarat bort den för hans egen skull. Jag vet hur elaka barn (och vuxna) kan vara. Särskillt vill ja inte utsätta honom för onödigt obehag,inte heller att andra ska retas. Har redan haft en insident med att han kommer hem och säger något i stil med "Klippa av navel" , sammtidigt som han drar i den. Jag tror ajäls att det är någon på dagis som sagt något. Men personalen säger sig inget veta om det. Men tror inte att han själv eller sina 2-åriga kompisar på dagis kan ha kommit på det själva...

Han själv bryr sin inte så mycket om den. Han vet ju inget annat. Men när han är naken så går han gärna å klämmer lite på den. Han tycker att alla andra har konstiga navlar.

• Vendela04

Gå till något privat sjukhus för att få remiss då tycker jag..

Till mig sa dom att om den inte gått in efter två år så skulle det bli aktuellt med operation, så det kanske beror på vem du pratar med.

Hoppas det löser sig.

• SomeOone

Bra tips, för min son är 2 år och 3 mån och den har ej växt in ännu så det kanske blir en operation då da!

• Dougelito

Det kanske dom gör.
    Jag fick tjata på min bvc tant ityp 6 månader för att få en remiss till Astrid lindgrens. Sen fick vi vänta på tiden i 4 månader. För att sen få höra att dom inte kommer att göra något åt navel förrän precis innan han börjar skolan..

Svar på tråden Navelbråck