• Anonym (Åsa30)

För gammal för studier (nytt yrke) efter 31 år?

Har någon bytt yrke och lyckats studera efter 30? Hur har det gått ekonomiskt?

Var ni äldst i klassen?

Nästa år är jag 31 och funderar på att börja studera då, antingen 2009 eller 2010. Känner mig lastgammal på det området!!

Jag är livrädd för att vara för gammal på marknaden sen när jag är färdig runt 35 år....har aldrig bytt bransch....är det inte främst mkt unga som är mest attraktiva på marknaden, de som är nyutexaminerade??

Blir så orolig...

OCH, tog ni fullt lån när ni studerade?

• Svar på tråden För gammal för studier (nytt yrke) efter 31 år?
  • Anonym (gamling)

31 och för gammal?

• Anonym

Jag är 37 och pluggar  jag ahr redan en utbildning jag tagit studielån för så nu har jag bara halvt, dvs 3000 /mån. DEt är knapert, men det går och jag ahr ett jobb som väntar på mig efteråt.

Klart du ska plugga om du vill! Lycka till!

• idiblon yes

Inte för gammalt. Har folk i min klass som är över 40.

• mira83

De finns en tjej i min kjlass som är 31 år och vi läser till sjuksköterskor.......

• Anonym

Min mamma bytta yrke när hon var i 45 års åldern, då började hon plugga.

• Kjell2

Min fru hoppade på juristprogrammet när hon var 30. Vi fick leva på en lön under fyra år, inga studiemedel. Hon tillhörde den äldre gruppen på utbildningen men var långt ifrån äldst.

Då hon var mycket studiemotiverade, stabil privatliv och inget behov av studentliv med raggning och fester gick studierna bra. Direkt när hon var klar fick hon ett toppjobb på en stor advokatbyrå. En av hennes konkuransfördelar på arbetsmarknaden var att hon hade andra erfarenheter, hade jobbat och kom inte direkt från 16 års studier.

Så TS, det är aldrig för sent, kör hårt och lycka till!

/Kjell

• Söderböna

Klart du inte är för gammal!

Det kan till och med vara så att det du gjort hittills ses som en stor konkurrensfördel när du söker jobb efter utbildningen. Vad har du tänkt att plugga?

• Fidelis ad urnam

Min mamma skolade om sig till lärare för 8 år sedan och hon är idag 48 år gammal och älskar det hon gör.
    Första gången hon har stannat inom ett yrke i mer än fem år.
    Skola om dig, du kommer inte vara äldst i klassen.

I min klass inom IT är vi 16 personer och vi har tre personer i 30+ åldern.
    När jag läste till förskollärare var majoriteten av alla i klassen 35+.

Skola om dig och gör det du vill göra
    Lycka till

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Anonym (Kari)

När jag pluggade på högskolan sist, så var den äldsta i klassen 51! Så du är definitivt inte för gammal.

Överlag, så tycker jag att det är många 30-åringar på högskolan, jag upplever att de är fler än 20-åringarna - men det kanske beror lite på vad man läser?

Och du TS: Om du blir färdig när du är 35 år, så har du iaf 30-40 år kvar att jobba!

• Anonym

Jag är BMA och när jag studerade blev jag bekant med en tjej som var 35, hon hade en ingenjörsutb i bagaget men valde ändå att byta bransch helt. Hon jobbar nu som BMA med betydligt lägre lön, men hon tycker det är superkul så hon ångrar det inte en sekund. Under studietiden hade hon dubbelt studielån, annars hade hon inte kunnat betala hyran. Hon tog dessutom från hennes besparingar för att kunna roa sig, träningskort, busskort, mat, skolböcker osv.
    Vanligt CSN-lån med studiebidrag är väl ungefär 6900:-, och typ 10.000 :-/mån med dubbelt lån.

hon var dessutom inte äldst i klassen! Många studenter tycker det är kul med varierade kurskamrater, ålder, kön, etnisk ursprung mm. iaf jag..

LYCKA TILL!

• pepparrot

Min man sadlade om från civil ing. till student vid operaakademin i Köpenhamn vid 31. Hans lärare tycker han är mycket mer seriös än sina yngre klasskompisar och mycket mer driven att se till att det blir något av studierna. Det är klart att ekonomin har påverkats men man får anpassa sig. Nu går jag dessutom på föräldraledighet så nu får vi verkligen dra åt svångremen

/Lundatös

• Jennjen

31 är väl ingen ålder, de flesta imin släkt har börjat utbilda sig runt 35

• skåne tjej

Nej du är inte för gammal. Lycka till!!
    Vad ska du plugga till?

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Fernsehen

Efter ca 30år inom vården så beslöt min mamma sig för att utbilda sig till något hon verkligen älskar och kan mycket om; samhällslärare på gymnasienivå. Hon var 40+ när hon började och blir färdig nu i december. Aldrig sett min mamma så lycklig som hon är nu, och visst; hon är inte säker på att hon får jobb på en gång men då jobbar hon bara inom vården tills hon får ett.

Tycker verkligen du ska plugga, om det är det du vill =)

• Joelbitar

Det beror ganska mycket på vilken utbildning du tänker gå. Genomsnittsåldern på termin 1 läkarprogrammet är 25 medan jag är en av de äldsta i klassen på apotekarprogrammet som 25-åring.

• kramdjur

jag läste till maskiningenjör när jag var mellan 30 och 33 år, var bland dom äldsta i klassen, men det gick jättebra!

• Anonym

Nej, Trivs man inte ska man inte tvinga sig kvar. Men har känt lite som dig, tvekat att plugga igen. Trivs inte alls med mitt jobb jag utbildat mig i 3 år för att bli och bara jobbat inom 2 år men ska plugga igen nästa termin.

• Anonym (Åsa30)

Oj, vad trevligt med så många svar!!

Skönt att jag inte är den enda som kommit på nya idéer så här lite senare i livet....

Egentligen skulle jag vilja jobba som coach med motivation på arbetsplatser. Kanske med kompetensutveckling, få människor att växa inom det dom gillar....kanske rekrytering.....eller lönefrågor....... kanske läsa Personalprogrammet på nån högskola.

Kan ju även tänka mig att jobba med
    ekonomiska frågor i stort.

Viktigast i det nya jobbet är en viss flexibilitet i arbetstider och att jag kan få lite mer rörlighet. Hittills har jag varit tvungen att bara sitta på en stol....jobbar på kundtjänst...

• Linlugg

Jag har studerat på högskola/universitet i nästan 7 år och medelåldern har legat runt 30 i de klasser/kurser jag gått.
    Oroa dig inte för åldern, det är ofta en fördel att vara äldre med mer erfarenhet när man studerar.

.¸¸.·´¯)Linlugg
Svar på tråden För gammal för studier (nytt yrke) efter 31 år?