Kladdkaka utan kakao?
Funderar på om någon har provat och om det blev gott isf?
Funderar på om någon har provat och om det blev gott isf?
Menar du kladdkaka utan chokladsmak? Eller utan kakao men med smält choklad? Typ Marabou-kladdkaka?
Förlåt att jag inte kan svara på tråden, men det lät så gott med marabou-kladdkaka vad är det?
blockchoklad brukar jag göra med
moreno; Åh! Det är syndigt gott! Hittade receptet här på FL och har blivit en stående kaka hos oss! Och den har en strykande åtgång kan jag säga Ok, slänger in receptet här, för er som ännu inte testat:
Marabou kladdkaka:
Smet:
2 dl socker
2 ägg
100 gram Marabou Daim chokladkaka
80 gram smör/ margarin
1 1/4 dl vetemjöl
Glasyr:
100 gram Marabou Schweitzernöt chokladkaka
4-5 msk vispgrädde
Vispa ägg och socker pösigt.
Smält daimchokladkakan och smöret/margarinet på svag värme i en liten kastrull.
Blanda ihop ovanstående ingredienser väl, tillsmammans med mjölet-
Häll smeten i en smörad och bröad form ( Går bra med en aluform, perfekt om man vill frysa kakan).
Grädda längst ner i ugnen i 175 grader ca 20 min.
Låt kakan svalna.
Smält Schweitzernötschokladen ihop med vispgrädden på svag värme.
Bred chokladsmeten över kakan. Kyl eller frys kakan Sen är det bara att njuta! Inget för kalorijägare men lite syndfull njutning är bra för själen...
RosanaOnline
Menar du kladdkaka utan chokladsmak? Eller utan kakao men med smält choklad? Typ Marabou-kladdkaka?
helt utan choklad smak... att man tar kladdkake receptet men utesluter kakao helt enkelt...
Tack för receptet, har nu kopierat det!
tack rosana för ett smarrigt recept, hade ej choklad med daim hemma så jag tog amigo istället det blev smarrigt...
Jag har ett recept på vaniljkladdkaka.
200 g smör
2 dl strösocker
2 tsk äkta vaniljsocker
3 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Grädda 18-20 minuter i 200 grader.
Jättegod med bär och grädde till.
Man kan göra citronkladdkaka, den är god.
150 gram smält margarin
2 ägg
2½ dl socker
1½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 citron, (saften)
Rör ihop och grädda i en smord och bröad form med avtagbara kanter, 150 grader i 35 minuter.
Här finns recept på "Blondie":
www.alltommat.se/recept
Om du tycker om kardemumma är det jättegott att byta ut mot kakao i en kladdkaka. Serveras helst med en klick grädde och vinbär.