• Knubbe12

Carving vs. "gamla" slalomskidor till barn?!

Vad har ni för skidor till era barn; carving eller skidor av den "äldre modellen"?
    Tror ni att det spelar stor roll vilka av dessa skidor barnen börjar åka med, dvs vilka är bäst "nybörjarskidor"/lättast att manövrera?

Carvingskidor är ju rätt dyra och det kanske är dumt att skaffa sådana innan vi sett om intresset håller i sig... ;o)

• Svar på tråden Carving vs. "gamla" slalomskidor till barn?!
  • Miss Lau

Aboslut carving, och inga barn har andra nu för tiden

• Knubbe12

Jag vet inte... I vår stad sa de hos "skiduthyraren" att de gamla modellerna fortfarande går åt som smör i solsken... ;o)

• Balehead

Mina barn har såvitt jag kan minnas helt vanliga raka skidor, som de åker alldeles utmärkt på.

• Miss Lau
    Knubbe12 skrev 2008-10-07 19:55:14 följande:
    Jag vet inte... I vår stad sa de hos "skiduthyraren" att de gamla modellerna fortfarande går åt som smör i solsken... ;o)
    Vi är i fjällen 2 veckor varje vinter och sen mina barn började åka i skidskola för 4 år sedan har vi väl sett max 1-2 ungar per vinter med raka skidor. Så jättevanligt är det inte.
  • Starlet1

Ja, carving är ju en åkteknik och raka skidor en annan. Och eftersom det är mest carvingskidor nu så är det nog bäst att börja med såna också.

Men om jag vore som du så skulle jag köpa billigt begagnat första gången. För att se om intresset finns. Eller att hyra skidor dom första gångerna innan du köper. För jag håller med dig, dom är snordyra.

• Balehead

Vanligt eller inte - de funkar i alla fall fint.

Men Balder - varför köpa nya skidor till barn? Köp begagnat! Det finns även vissa ställen där man kan få hyra barnutrustning säsongsvis.

• Knubbe12

Har försökt få tag på begagnade carvingskidor till sonen förra vintern/våren, men utan resultat. Ska försöka nu också.
    Saken är den att han redan har en "gammal" utrustning (dvs den äldre typen av skidor), men vi har inte testat den ännu...

Visst, om jag hade råd att köpa nya carvingskidor till hela familjen skulle jag göra det (köpte carving till mig själv förra året), men med en inkomst i familjen (och en vuxenstuderande utan studielån...) har vi inte riktigt den möjligheten. 2 veckors fjällvistelse/år och skidskola för barnen låter ju oxå kanon, men allt detta handlar väl egentligen om ekonomi...

Svar på tråden Carving vs. "gamla" slalomskidor till barn?!