• Nazeeya

Vilken/vilka delar av studiemedlet är skattepliktigt?

Är hela summan (dvs både lånedelen och bidragsdelen) skattepliktigt? Eller är det bara en av de?
    Någon som vet?
    Jag blir så förvirrad.

• Svar på tråden Vilken/vilka delar av studiemedlet är skattepliktigt?
  • Tecken

Förstår inte riktigt frågan, man skattar inte på studiemedel.

• Nazeeya

Gör man inte?!
    Det sa ju den där människan på utbildningskontoret till mig.
    Det handlar om beräkning av dagisavgift och jag ska tydligen uppge "Studiemedel/vuxenstudiestöd mm skattepliktig del". Det står så i pappret i alla fall.

• Tecken

Tror att det är såhär gällande förskoleavgift: Du ska uppge 80% av bidraget som inkomst.

• Miss Lau
    Tecken skrev 2008-10-07 11:50:42 följande:
    Tror att det är såhär gällande förskoleavgift: Du ska uppge 80% av bidraget som inkomst.
    Nej, för beräkning av förskoleavgiften ska enbart skattepliktiga inkomster tas upp. Har man enbart "vanligt" studiemedel tar man upp 0 kr som inkomst.

TS- Om du har "vanligt" studiemedel betalar du ingen skatt alls på det. Jag vet att det tidigare fanns vissa former av utbildningsbidrag som beskattades men om dessa finns kvar vet jag inte. Å andra sidan borde du nog veta om i fall du betalar skatt?
  • Tecken
    Miss Lau skrev 2008-10-07 12:17:28 följande:
    Nej, för beräkning av förskoleavgiften ska enbart skattepliktiga inkomster tas upp. Har man enbart "vanligt" studiemedel tar man upp 0 kr som inkomst.TS- Om du har "vanligt" studiemedel betalar du ingen skatt alls på det. Jag vet att det tidigare fanns vissa former av utbildningsbidrag som beskattades men om dessa finns kvar vet jag inte. Å andra sidan borde du nog veta om i fall du betalar skatt?
    Man lär sig något nytt varje dag - läst i andra trådar där folk skrivit att man ska uppge 80% av bidraget som inkomst. Själv har jag varken barn eller förskoleplats
  • Nazeeya
    Miss Lau skrev 2008-10-07 12:17:28 följande:
    Nej, för beräkning av förskoleavgiften ska enbart skattepliktiga inkomster tas upp. Har man enbart "vanligt" studiemedel tar man upp 0 kr som inkomst.TS- Om du har "vanligt" studiemedel betalar du ingen skatt alls på det. Jag vet att det tidigare fanns vissa former av utbildningsbidrag som beskattades men om dessa finns kvar vet jag inte. Å andra sidan borde du nog veta om i fall du betalar skatt?
    Så om jag har vanligt hederligt CSN, med bidragsdel och lånedel ska jag alltså inte ange ngn inkomst alls?
    Ursäkta att jag är så trögtänkt. Tack för hjälpen.
  • Miss Lau
    Nazeeya skrev 2008-10-07 12:25:03 följande:
    Så om jag har vanligt hederligt CSN, med bidragsdel och lånedel ska jag alltså inte ange ngn inkomst alls? Ursäkta att jag är så trögtänkt. Tack för hjälpen.
    Precis, då skriver du 0 kr.
  • Mossagti
    Tecken skrev 2008-10-07 12:19:32 följande:
    Man lär sig något nytt varje dag - läst i andra trådar där folk skrivit att man ska uppge 80% av bidraget som inkomst. Själv har jag varken barn eller förskoleplats
    Det gäller bostadsbidrag, där uppger man 80% av lånedelen.
Svar på tråden Vilken/vilka delar av studiemedlet är skattepliktigt?