• DeDe

Vad tror ni, aspartam farligt eller är det en "bluff"?

Aspartam, sötningsmedlet som används i lightprodukter, tror ni det är så farligt som vissa forskare påstår? Vad finns det för "biefferkter" av att dricka/äta det?

Och i vilka produkter vet DU att det finns aspartam?

• Svar på tråden Vad tror ni, aspartam farligt eller är det en "bluff"?
  • Balehead

Inte för att jag vet vad det har med etik att göra men...

I grunden tror jag att det är nyttigare att äta naturliga produkter - typ socker - men personligen lägger jag inte ner någon energi på att aktivt undvika aspartam. Om forskare säger att det är farligt så är det säkert det, men frågan är hur mycket man måste hinka i sig för att det ska vara farligt? Hade det varit tokgiftigt ahde det inte fått användas i livsmedel. MItt liv är för kort för att jag ska orka bry mig i sådana här struntsaker. Man måste hinna njuta av livet också. Ska man bara gå omkring och oroa sig över larmrapporter till höger och vänster så mår man ju bara dåligt.

Nej, med måtta och sunt förnuft kommer man långt.

• annca

ALLT är farligt i för stora doser. En liten mängd aspartam tror jag inte är värre än många andra ämnen vi i långa tider tillsat vår mat utan att reflektera över det. Socker är naturligt, men skadligt i stora doser. Salt likaså, muskotnöt, cacao, kanel... (Liksom de kan vara väldigt nyttiga i små mängder) 

För oss diabetiker var aspartamet en fantastisk uppfinning - äntligen kunde vi slippa dricka enbart vatten till maten, eller möjligen laxerande sorbitolsötat. Choklad började smaka choklad etc. Man kunde få en kaka istället för en gurkbit på utflykten...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • slangbella

Läste in nån bok för flera år sedan om olika tillsatser (E-nummer och annat) och där stod att aspartam i större mängd skulle ge psykiska problem eller nåt sånt... Men den boken var väl aningen fanatiskt och innhöll mycket skrämselpropaganda (kommer tyvärr inte ihåg vad den hette).

Jag tror att det kan vara helt okej om man bara håller det till en lagom mängd. Dricker själv t ex lightsaft.

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 24 september ♥¸.?°´¯) ♥
  • violet

Äter/dricker man inte massvis som innehåller aspartam så tror jag inte det är det minsta farligt.

• Nixx

Socker i den mängd som krävs i en läsk är betydligt mer cancerogent än motsvarande mängd aspartam, även om jag tror att man ska vara försikig med båda.

• Velour

TS,

det går nästan inte att komma ifrån aspartam. Finns i barntandkräm t.ex. Och borsta tänderna gör man varje dag, även om man använder jättesmå klick till småbarnen.

Men jag försöker undvika det i andra produkter så gott det går.

• Tecken

TS, du skriver "som vissa forskare påstår", vilka forskare? Källa?

• Maria222

Jag försiktig med aspartam. Undvek det helt när jag var gravid.

Mamma till Kevin född 0706.
  • Familjam

Jag får astma av större mängder aspartam så något är det ju som inte stämmer... finns bättre sötningsmedel (typ socker tillexempel)
    har läst att aspartam stannar kvar i kroppens vitala organ och det kan ju knappast vara nyttigt.

• Jambosana

Det är få sötningsmedel som det forskats så mycket om som just aspartam. Som några redan skrivit så finns en förhöjd risk för cancer om man intar större mängder, men så är det ju med allt.

För min son som har diabetes är sötningsmedel jättebra, ex i saft eller sötsaker (som vi ändå är restriktiva med, det hade vi varit ändå).

• Miracle Cats

Jag försöker i allra högsta grad undvika sådana sötningsmedel. Jag tvivlar på att alla tillsatser är bra i längden. Sen tycker jag cola tex får en äcklig bismak med aspartam. Jag undviker även en massa starka färgämnen för astmans skull, för det mår jag dåligt av.

Svar på tråden Vad tror ni, aspartam farligt eller är det en "bluff"?