• Anonym

frågor om adhd/add

Hej, jag har lite frågor till er(vuxna) som har diagnos i ADHD eller ADD.

Hur gick ni till väga då ni "anade" att ni hade ADHD/ADD?
    Bokade tid med familjeläkare? Ringde psyk? Kurator?

Vad gjorde läkaren i det fallet om du gick till en läkare, skickade en remiss vidare och du fick göra en utredning eller krävdes det mer grundläggande information än bara ett läkar besök?

Vad arbetar ni med, hur fungerar det i jobbet?
    (Särskilt ni med ADD, men även ADHD)

Ni som inte fått diagnos och inte heller medicin mot det, äter ni någon annan medicin. Antidep? Vad gör ni för att få vardagen att fungera lättare, motionerar etc?

• Svar på tråden frågor om adhd/add
  • Takex

Jag led av fruktansvärd depression och fick remiss av min barnläkare (var då under 18) och hamnade tillslut hos en mottagning för Schizofrena/psykos patienter. Dom tog saken i egna händer och valde att utreda mig hos dom när dom snabbt insett att jag inte led av något sådant. Jag var då över 18 år.

Jag fick diagnosen gifted ADD, vilket betyder att jag har högre IQ an genomsnittet plus ADD. Utredningen tog ungefär 2 månader och var väldigt intensiv och verkligen.. utredande. Mina föräldrar togs också in för intervju för att se hur jag varit under barndomen och liknande.

Mitt vardagliga liv påverkas något fruktansvärt, jag medicineras tyvärr heller inte då jag bor utomlands. Jag glömmer saker konstant (egentligen; bli distraherad), räknade ut att under en 10 mins promenad till skolan då jag var sen glömde jag bort 6 gånger att jag var sen och började gå långsamma och tänka på annat istället för att skynda till tåget.
    Skolan är också ett svårt moment, är det jag studerar inte stimulerande nog och varierande nog så tappar jag koncentrationen direkt. Utredningen visade att jag kan hålla koncentration upp till hela 3 - 4 minuter! Ugh.

• Anonym

Alltså ingen mer här inne som har ADHD/ADD?
    Puffar
    (Jag kanske lagt tråden i helt fel forum(?)

• tristania

Jag fick en utmattningsdepression för 9 år sedan. Hamnade på psyk, och eftersom inte medicinen hjälpte mot depressionen, så beslöt sej min läkare för att remittera men till NPF(där utredningar görs).

Jag fick min diagnos för ADHD för 4 år sedan. Har varit sjukskriven sedan 9 år tillbaka, men det har med andra saker att göra, än just min ADHD.

Äter concerta, och fungerar bra på den. Motionerar gör jag varje dag, går på gym och tränar styrketräning.

• Anonym

Hej!

Har ADHD i rejäla portioner.
    Ringde psyk efter rekommendation från dotterns läkare, som hade märkt min adhd, samt dotterns.

Har jobbat inom hemtjänsten men är nu sjukskriven pga min ADHD, då det verkligen inte fungerade, fick skriva lappar för att komma ihåg vad jag skulle göra samt vad jag hade gjort det fungerade inte i längden osv, osv.

Håller nu på att prova ut min medicin och kommer troligtvis att använda Strattera. Samt att jag har fått massor med hjälpmedel för att underlätta min vardag. Påminnelseklockor, handdator osv.

Innan jag började medicinera tränade jag flera timmar/dag samt i arbetet som inte är stilla sittande, det funkade om jag tränade hårt och blev slut.

• Takex

Jo jag har ju det, men jag kanske inte är vad du letar efter..

Anonym skrev 2008-10-12 22:06:38 följande:
    Alltså ingen mer här inne som har ADHD/ADD? Puffar(Jag kanske lagt tråden i helt fel forum(?)
  • Anonym
    Takex skrev 2008-10-14 22:10:52 följande:
    Jo jag har ju det, men jag kanske inte är vad du letar efter..
    Jodå, tack för ditt svar!! Tänkte bara att det skulle vara intressant att höra fler berättelser.

Efter några samtal med läkare, kuratorer och psykologer skickades en remiss till psykriatrin och dom ringde igår och berättade för mig att dom tycker att en utredning var nödvändigt för att se om jag har ADHD. Så nu går jag alltså bara och väntar på ett brev från dom där dom berättar när utredningen ska börja.
    Hur fungerar det? Är en aning nervös.
  • Takex

Vad skönt att höra att det blev lite fart på dom där : ) Det är ju allt man vill trots allt.

Det fungerar bra, du gör en massa tester, tittar på bilder och så. Jag tyckte det var jättekul men mest för att det stimulerade mig så mycket. Ett tips är bara att du tar lite noteringar innan du går dit, en tid innan alltså, saker som du märker med dig själv som du vill berätta, skriv ner så du kommer ihåg, sånt är väldigt avgörande.

Anonym skrev 2008-10-15 12:03:45 följande:
    Jodå, tack för ditt svar!! Tänkte bara att det skulle vara intressant att höra fler berättelser.Efter några samtal med läkare, kuratorer och psykologer skickades en remiss till psykriatrin och dom ringde igår och berättade för mig att dom tycker att en utredning var nödvändigt för att se om jag har ADHD. Så nu går jag alltså bara och väntar på ett brev från dom där dom berättar när utredningen ska börja. Hur fungerar det? Är en aning nervös.
  • Anonym
    Takex skrev 2008-10-15 17:52:47 följande:
    Vad skönt att höra att det blev lite fart på dom där : ) Det är ju allt man vill trots allt. Det fungerar bra, du gör en massa tester, tittar på bilder och så. Jag tyckte det var jättekul men mest för att det stimulerade mig så mycket. Ett tips är bara att du tar lite noteringar innan du går dit, en tid innan alltså, saker som du märker med dig själv som du vill berätta, skriv ner så du kommer ihåg, sånt är väldigt avgörande.
    Bra tips för grejen är att det är så mycket jag vill berätta för dom men jag kommer aldrig ihåg något. Ibland är det helt hopplöst. Menar du saker som man gör eller hur man är eller efter möterna/träffarna?
    Sist jag pratade med läkaren eller vad det nu var som skulle avgöra efter vårat samtal om vi skulle gå vidare med utredningen eller inte trodde jag att hon skulle säga att det nog inte skulle bli någon utredning för jag fick absolut ingenting vettigt sagt. Knappt berätta om mig själv för jag kom inte ihåg knappt
  • Takex

Jag menar allt som du känner dom bör veta, där du tycker att du gör saker som ställer till problem för dig eller sånt som du gör som gör saker lättare för dig (i vanliga livet), hur du känner dig innan och efter samtal kan också hjälpa. Jag vet känslan av att man tycker att man bara svamlar, speciellt när man har detta handikapp då svamla är det man är bäst på men psykologer dom kan sin sak, dom är riktigt duktiga och ser vägen när man själv irrar runt i total snöstorm.

Men just för att slippa den känslan att det var så mycket man egentligen ville ha sagt om sig själv men man kan inte där i heta stolen, så kan man skriva ner sånt när man kommer på dom hemma, i affären, på jobbet, osv.. sen finns det inte så mycket mer att göra eller som du ens behöver göra, du har kommit till slutet av det hela nu, utredningen ska göras och det är målet! : D

Anonym skrev 2008-10-15 18:04:39 följande:
    Bra tips för grejen är att det är så mycket jag vill berätta för dom men jag kommer aldrig ihåg något. Ibland är det helt hopplöst. Menar du saker som man gör eller hur man är eller efter möterna/träffarna?Sist jag pratade med läkaren eller vad det nu var som skulle avgöra efter vårat samtal om vi skulle gå vidare med utredningen eller inte trodde jag att hon skulle säga att det nog inte skulle bli någon utredning för jag fick absolut ingenting vettigt sagt. Knappt berätta om mig själv för jag kom inte ihåg knappt
  • Anonym
    Takex skrev 2008-10-16 05:08:14 följande:
    Jag menar allt som du känner dom bör veta, där du tycker att du gör saker som ställer till problem för dig eller sånt som du gör som gör saker lättare för dig (i vanliga livet), hur du känner dig innan och efter samtal kan också hjälpa. Jag vet känslan av att man tycker att man bara svamlar, speciellt när man har detta handikapp då svamla är det man är bäst på men psykologer dom kan sin sak, dom är riktigt duktiga och ser vägen när man själv irrar runt i total snöstorm.Men just för att slippa den känslan att det var så mycket man egentligen ville ha sagt om sig själv men man kan inte där i heta stolen, så kan man skriva ner sånt när man kommer på dom hemma, i affären, på jobbet, osv.. sen finns det inte så mycket mer att göra eller som du ens behöver göra, du har kommit till slutet av det hela nu, utredningen ska göras och det är målet! : D
    Då är det bara att vänta på kallelsen då, phuuu :)
    Väntar varje dag nu på att dom ska skicka ut ett brev där det står när jag ska dit.

När du hade fått din diagnos vad hände då? Äter du medicin eller har du ätit? Gått på någon sorts terapi?
  • Takex

Ingenting hände riktigt, jag gick folkhögskolan ett år efter det där dom hade lite stöd men inget speciellt sen flyttade jag till Japan. Så det ända som ändrades var att jag fick ett namn på vad som försegick. Har inga mediciner eller så, min syster har det dock.

Anonym skrev 2008-10-16 10:52:07 följande:
    Då är det bara att vänta på kallelsen då, phuuu :)Väntar varje dag nu på att dom ska skicka ut ett brev där det står när jag ska dit.När du hade fått din diagnos vad hände då? Äter du medicin eller har du ätit? Gått på någon sorts terapi?
  • Anonym
    Takex skrev 2008-10-17 13:24:07 följande:
    Ingenting hände riktigt, jag gick folkhögskolan ett år efter det där dom hade lite stöd men inget speciellt sen flyttade jag till Japan. Så det ända som ändrades var att jag fick ett namn på vad som försegick. Har inga mediciner eller så, min syster har det dock.
    Okej. Jag har ju förhoppningar om att allt ska bli bättre och lättare om man får en diagnos men det kanske inte är så.
  • Takex

Mjo det är skönt att veta att jag inte är dum i huvudet. Och att det hela "hon kan bara hon vill" inte tar lika hårt längre. Jag vet att jag vill hela tiden men ibland går det bara inte. Men andras förståelse är liten men du kommer nog få hjälp både med terapi och mediciner. Jag fick inte det för jag valde att flytta från landet så det var min miss om man ser det så. Annars hade jag fått det.

Lycka till!

Anonym skrev 2008-10-17 15:30:34 följande:
    Okej. Jag har ju förhoppningar om att allt ska bli bättre och lättare om man får en diagnos men det kanske inte är så.
Svar på tråden frågor om adhd/add