• Anonym (Sussie)

Får psykologer/terapefter säga så här?

Min kompis går hos en privat terapeft.
    Hon har sagt dessa saker:
    *om en myndighetsperson skulle få reda på din situation skulle de ta dina barn ifrån dig (hennes situation är inte SÅ allvarlig)
    *din mamma borde vara hemma från sitt jobb och ta hand om dig och din familj
    *dina barn borde gå i terapi (de är 2år och 11 mån..!)

är detta konstigt eller är det bara jag..?

• Svar på tråden Får psykologer/terapefter säga så här?
  • Anonym

Det är nog bara du. Terapeuten anser sig väl ha skäl för dessa påståenden.

• Anonym (Sussie)

är det så då..?
    ska hennes mamma behöva vara hemma och ta hand om sin vuxna dotter?

• Anonym (Sussie)

och hur sätter man en 11 månaders tjej i terapi?

• Anonym

all terapi går inte ut på att prata, det finns lekterapi för barn...

men mamman har väl inget ansvar på det sättet om dottern är vuxen?

• Anonym (08)

Men psykologen/terapeuten får väl säga i princip vad som helst, sen kanske det inte är etiskt riktigt att säga så men för att bedöma det behövs ju mer bakgrundsinformation till det som har skrivits här.

Jag reagerar isåfall mer på att du skriver ut på ett allmänt forum vad som har sagts under behandlingar som det ska vara tystnadsplikt under. Inte för att det är ngt du behöver följa eftersom du inte är yrkesverksam men det som psykologen/terapeuten sagt gäller ju bara din kompis och ingen annan.

• Anonym (Sussie)

Anonym (08) skrev 2008-10-07 14:48:48 följande:

Men psykologen/terapeuten får väl säga i princip vad som helst, sen kanske det inte är etiskt riktigt att säga så men för att bedöma det behövs ju mer bakgrundsinformation till det som har skrivits här. Jag reagerar isåfall mer på att du skriver ut på ett allmänt forum vad som har sagts under behandlingar som det ska vara tystnadsplikt under. Inte för att det är ngt du behöver följa eftersom du inte är yrkesverksam men det som psykologen/terapeuten sagt gäller ju bara din kompis och ingen annan.
    men det är ju ingen som vet vem jag pratar om.. hur ska jag kunna ev ingripa om jag inte frågar andra om detta är korrekt betende av en myndighetsperson..
  • Anonym (08)

Ingripa?

Är det ngn som kan ingripa så är det väl isåfall din kompis som bör byta psykolog/terapeut om hon inte är nöjd. Men hon kanske får höra saker hon inte vill höra trots att det är sant?

Anonym (Sussie) skrev 2008-10-07 14:52:41 följande:

Anonym (08) skrev 2008-10-07 14:48:48 följande:
    men det är ju ingen som vet vem jag pratar om.. hur ska jag kunna ev ingripa om jag inte frågar andra om detta är korrekt betende av en myndighetsperson..
  • Catti41

Sen får man ju också betänka att det som en klient tror sig ha hört från sin terapeut inte alltid behöver vara ordagrant det terapeuten faktiskt sagt. Utan man omtolkar alltid efter sin egen förståelse. Väldigt vanligt.

• Anonym (Sussie)

Anonym (08) skrev 2008-10-07 14:54:11 följande:

Ingripa?Är det ngn som kan ingripa så är det väl isåfall din kompis som bör byta psykolog/terapeut om hon inte är nöjd. Men hon kanske får höra saker hon inte vill höra trots att det är sant?Anonym (Sussie) skrev 2008-10-07 14:52:41 följande:
    jo hon är nöjd, men jag tycker att det sägs konstiga saker..
    jag måste ju kunna "varna" henne om jag tycker att terapeften säger konstiga saker. det finns ju rötägg i alla brancher och därför ville jag höra mig för här. om det är jag som bara är orolig och övermån om min kompis eller om det är normala saker att säga.
  • Anonym (08)

Håller med!

Därför är det helt omöjligt för utomstående att tolka om psykologen/terapeuten sagt ngt galet eller inte enbart efter några meningar.

Catti41 skrev 2008-10-07 15:02:08 följande:
    Sen får man ju också betänka att det som en klient tror sig ha hört från sin terapeut inte alltid behöver vara ordagrant det terapeuten faktiskt sagt. Utan man omtolkar alltid efter sin egen förståelse. Väldigt vanligt.
Svar på tråden Får psykologer/terapefter säga så här?