• riotflickan

Ergonomisk bärsele vs babyBjörn

Hej alla!

Sökfunktionen verkar vara... eh.. ur funktion. Så jag startar väl en ny tråd.

Jag hade tänkt att köpa en BabyBjörn, men har nu fattat att den av nån anledning inte är ergonomisk? Gäller det baby eller bärare?

Ska man då alltså köpa en ergonomisk istället, typ Manduca? exakt VAD är det som gör den ergonomisk?

Kanske skulle lagt tråden i föräldraförat, men jag läser aldrig där...

• Svar på tråden Ergonomisk bärsele vs babyBjörn
  • Flickan och kråkan

Fru Hennerdal skrev 2008-10-10 09:35:54 följande:

Här blir det iallafall en elastisk sjal till första tiden med bebis. Både jag och maken tycker det känns mest naturligt och skyddat för vår lillkille.
    Jag hoppas det ska fungera för vår två med - mysigt. Ettan vägrade sjal totalt , så bärsele blev det för oss
  • riotflickan
    Linny skrev 2008-10-10 09:52:13 följande:
    Hihi Jag fick ge hela 750 kronor
    Jaja, men du var ju på plats i staterna! Och så köpte du FÖRRA årets, HALLÅ! ;)

Skämt åsido, sidan jag köpte ifrån hade bara den nya, jag hade gärna köpt den gamla för bättre pris! Det var ju den enda jag hittade som skickade till Schweden och jag tyckte det blev enklast så! Slippa terrorisera kompisen.
  • riotflickan
    minatre skrev 2008-10-10 09:31:12 följande:
    Becon är såååå fin Och självklart väljer man att köpa den från USA där priset är bättre om man kan....
    Jag hade ju kunnat gå å klämma på den här i Sthlm först, men jag var för lat... är sjukskriven också så internetshopping är ju guld värt!

Hoppas att vi blir nöjda, men det tror jag att vi blir! Annars får man väl sälja den på Blocket!

Jag tyckte det blev en fin färg också... men det är inte det viktigaste.
  • Linny
    riotflickan skrev 2008-10-10 10:40:51 följande:
    Jaja, men du var ju på plats i staterna! Och så köpte du FÖRRA årets, HALLÅ! ;)Skämt åsido, sidan jag köpte ifrån hade bara den nya, jag hade gärna köpt den gamla för bättre pris! Det var ju den enda jag hittade som skickade till Schweden och jag tyckte det blev enklast så! Slippa terrorisera kompisen.
    Jaja Jättebra att du kunde hittta en, dessutom ny och dessutom som skickar till sverige!
  • riotflickan
    Linny skrev 2008-10-10 11:28:38 följande:
    Jaja Jättebra att du kunde hittta en, dessutom ny och dessutom som skickar till sverige!
    Ja, tack för alla tips, Linny!

Nu är det bara en jäkla bebis som ska komma också... i JANUARI. Förmodligen kollar folk konstigt på en på stan om man bär omkring en docka i den. :) Om man är över 7 år gammal alltså... (Det finns en dock-variant också!)
  • Linny
    riotflickan skrev 2008-10-10 13:01:10 följande:
    Ja, tack för alla tips, Linny! Nu är det bara en jäkla bebis som ska komma också... i JANUARI. Förmodligen kollar folk konstigt på en på stan om man bär omkring en docka i den. :) Om man är över 7 år gammal alltså... (Det finns en dock-variant också!)
    Min kommer ju också i januari. Längtar!! Så selen får ligga där så länge Ska bara försöka kränga BB Active också, och så göra iordning barnrummet.. och miljarder andra grejer *haha*
  • riotflickan
    Linny skrev 2008-10-10 13:22:30 följande:
    Min kommer ju också i januari. Längtar!! Så selen får ligga där så länge Ska bara försöka kränga BB Active också, och så göra iordning barnrummet.. och miljarder andra grejer *haha*
    Jo, det finns en del grejjer kvar att göra... det ska jag inte förneka. Har bara köpt lite kläder än så länge. Behöver fler bodysar bl.a. Får inte köpa själv, för maken vill vara med! Vilket iofs är trevligt, men vad ska man göra hela dagarna?

Fixa ny madrass til vaggan (får låna en, men vill ha en fräsch madrass), skötbord och grejjer... jodå! Sy bebislakan av gamla vuxenlakan ska jag göra också.

Vilket datum har ni? Vi har 22:a... men maken har bestämt 15:e! :)
  • Ellpi
    NorasMamma skrev 2008-10-09 19:53:56 följande:
    Rättar dig. Den var inte bra för DIG som bärare, eller DITT barn. För MIG som bärare och MITT barn var den TOPPEN! Du kan knappast veta vad som funkar bäst för andra
    Med bra syftade jag på ergonomisk och oergonomisk är i mina ögon (inte bara mina väl?)= inte bra.  Det är ju inget jag har tagit ur luften bara sådär. Min son verkade inte lida av att sitta i BBn men det betyder ju inte att det var bra för hans höfter.
    ♥ älskar M och längtar efter bebisen i magen♥
  • Ova

Jag vet inte om jag har missat artikeln/undersökningen om BB "oergonomiskhet". Kan ni länka den igen, tack.

• Angelflikkan

just nu hittar jag inte undersökningen som tysken Evelin Kirkilionis gjort, men i denna artikeln står ett sammandrag...

http://www.abctidning.se/x01022h.html

det står tex:

Men något som inte försvinner efter födelsen är den speciella hållning som krävs för att bäras på höften. Det är en ställning där benen är uppdragna i cirka 100 grader och särade i ungefär 45 grader. Denna position antar spädbarnet spontant när det lyfts upp då barnet förbereder sig inför att bli buren. Detta kan man själv se om man lägger barnet på golvet på rygg och sedan böjer sig ner för att plocka upp det. Barnet antar sin bär-postition redan i luften. Barnet deltar aktivt i bärandet och känns inte tung. Men om barnet aldrig bärs, slutar barnet så smånigom att anta denna position. Barnet hänger istället stelt och tungt mot bärarens kropp.

...

Att få anta en antomiskt korrekt hållning och träna upp lårmusklerna ser Kirkilionis som viktigt. Genom träningen av lårmusklerna förbereds barnet

på att gå upprätt. Om ryggen tvingas räta ut sig i förtid kan den skadas . Det är först när barnet börjar gå som ryggraden får sin karaktäristiska utsträckta S-form.

Det optimala sättet att bära barn är när barnet har särade, uppdragna ben, sammanfattar Kirkilionis

problemet med BB är att bebisens rygg och höftposition är för rak, och benen hänger fritt från höften rakt nedåt..en ergonomisk position för en bebis är en mer ihopkurad position, med b rett särade och uppdragna ben och en c-formad rygg..

sjalbarn.se finns flera artiklar om ämnet..

hoppas det ger intressant läsning..
    snart blir det en lillasyster!
  • Flickan och kråkan

Vi har gått hos sjukgymnast på barnsjukhus och jag tog upp det här med bärsele eftersom vi enbart bär och inte använder vagn. Fick samma svar: BB är helt ok KORTA stunder, men om man vill bära länge och mycket och låta barnet sova i bärselen så är det grodposition och lätt rundad rygg som gäller. Det har inte barnet i BB.

• Angelflikkan
    Ova skrev 2008-10-10 18:12:58 följande:
    Jag vet inte om jag har missat artikeln/undersökningen om BB "oergonomiskhet". Kan ni länka den igen, tack.
    har du kollat länken jag gav?
    du verkade ju intresserad av ergonomin...
    snart blir det en lillasyster!
Svar på tråden Ergonomisk bärsele vs babyBjörn