Inlägg från: Pappatilltwins |Visa alla inlägg
  • Pappatilltwins

Mannen som talar med hundar- Cesar Millan, vilken

Ja berätta gärna.
    Jag håller på att läsa hans bok Cesar och hand hundar och den är otroligt bra.

• Pappatilltwins

Så Cesar räddade hunden från avlivning alternativt att vara instängd i källaren i resten av livet?
    Hunden slutade väl att attackera?

Kan rekommendera att du läser hans bok. Han skriver flera ggr att det är ett heltidsjobb och inte ngn man fixar direkt. Hur man måste jobba med den dygnet runt året runt och inte ngt som går i en handvändning.
    Hur tv klipper ihop det är väl inte cesars fel.

Tror du borde läsa hans bok.

Hondjuret skrev 2008-10-07 21:23:09 följande:
    Ja vad hände egentligen, det undrar jag med trots att jag såg programmet! Ett par hade en blandras inlåst i källarn sen x antal veckor/månader tillbaka (japp!) sen den blivit "knäpp" helt plötsligt vid ett års ålder, börjat attackera allt o alla (utom husse, minst husse iaf).Cesar gick ned i källaren, hunden attackerade honom som tokig (med munkorg på), Cesar la ned den galna/aggressiva/hysteriska hunden som sprattlade panikslagen, la lite äpple i hundens munkorg så munkorgen skulle ge "positiva associationer", åkte lite rollerblades med den, och vad mer, tja, jag vet inte?! Hunden hade fortfarande munkorg på sig när Cesar var klar (munkorg inomhus, med bara matte o husse i hushållet) så jag vet inte vad han åstadkom för mirakel den här gången?Hundens uppträdande var så sjukt aggressivt så jag fattar inte att de inte var mer bekymrade av vad det var som faktiskt utlöst det från början, hur som helst mådde hunden uppenbarligen skit, men Cesar körde väl mest med sitt vanliga dominanssnack vad jag minns av programmet...Det måste nog ses, jag bara gapade efteråt...typ "vad i...vad hände...vad skulle det föreställa".
  • Pappatilltwins
    Pikaur skrev 2008-10-08 11:46:17 följande:
    Har själv en fd väninna som köpte allt han sa i sina program med hull och hår och det har slutat i mer el mindre katastrof. De håller bl a sin hund kopplad till trappen inne i huset för att de inte klarar av den. "Den" är en totalt understimulerad, underaktiverad schäfertik som trätt in i könsmognad och trotsålder och är absolut inget hopplöst fall - i rätt händer. Och det min fd väninna svalt i Cesars progran är inte biten som handlar om positiv förstärkning eller motion/aktivering/stimulering. Det är bitarna om "quick fix". Det är det folk vill höra om, och det är den biten de tar till sig
    Att vissa människor inte kan ta till sig hela Cesars "idé" är ju inte hans fel.
    I hans bok beskriver han tex hur man ska ge hunden 50% motion, 25% diciplin och 25% kärlek.
    Han skriver också hela tiden att man självklart ska älska sin hund och visa den kärlek. MEN inte kärlek i första hand och enbart kärlek.Även att man alltid ska ta hjälp av proffs när det gäller dominanta hundar.

Det står ju klart och tydligt i början av varje show.
    "Do not attempt these technices yourself without consulting a professional".
    Är man så korkad att man gör så ändå kan man ju ändå inte skylla på Cesar.

Jag tycker programmet ska ses som inspiration att man inte behöver ge upp på en dominant/rädd hund utan att man kan få hjälp att jobba bort det.
  • Pappatilltwins
    Hondjuret skrev 2008-10-08 15:20:03 följande:
    Nån nämnde att han rekommenderade "25 % kärlek", ehh varför i hela friden har man då sällskaps- "hobby"-hund överhuvudtaget?!!
    Ger du bara dina barn kärlek eller även disciplin? Tycker du att barnen ska ut och röra sig?
    Hans procent satser finns för att verkligen förtydliga hur viktigt det är med motion. I USA är det betydligt vanligare att bara låta hunden kissa på bakgården, och inget annat.
    Jag tror inte alls att hundar behöver vår kärlek i den omfattningen de får det av oss. Det är vi människor som förmänskligare hundarna och vill känna oss behövda.
    Hundar är hundar, dvs djur. Inte människor.
  • Pappatilltwins
    Bebis skrev 2008-10-08 13:30:29 följande:
    www.kvp.se/nyheter/1.1324989/han-anvander-tor...Det är väl pga det här som varningstexten var med?
    Jag tvivlar verkligen på hur mkt erfarenhet Anders Hallgren har av rehabilitering och arbete med den typen av hundar som Cesar träffar dagligen.
    Enorma mängder pitbull blandningar, presa canario osv som använda i hundslagsmål i usa. Vi har ju en milliprocent av USA problem med kamphundar. Vi har inte alls samma hundproblematik här som där...

Har sett betydligt sämre hundbehandling av "svenssons på promenad" och hundkursledare i sverige än vad Cesar "gör" mot hundarna på tv.
  • Pappatilltwins

Verkar som om många inte har läst hans bok och tror att han skulle hantera våra vanliga snälla vovvar likadant så de aggressiva.

Han förespråkar mjukmetod att uppfostra hunden.
    Det folk inte förstår är att i USA så är majoriteten av hundar ouppfostrade och allvarligt understimulerade och får inte ngn fysiska aktiviteter.

Hur hade ni anti-CM tänkt uppfostra dessa superaggresiva dominanta hundar, pitbullterriers och presa canario?
    Med köttbullsbitar??

Svar på tråden Mannen som talar med hundar- Cesar Millan, vilken