• Lille H

Ni som har bebisar som sover 30 min i taget på dagen...

Hur gör ni?
    Försöker ni att få de att sova längre och hur gör ni i så fall? Känns som om jag har försökt allt och det går kanske 1 gång av 10.
    Så nu har jag nästan gett upp och låter honom sova som han vill, alltså 6 gånger per dag... men jag skäms för jag ser ju hur mycket piggare och gladare han är när han sovit längre perioder...

• Svar på tråden Ni som har bebisar som sover 30 min i taget på dagen...
  • lövet2

Nej, det har jag inte försökt. Mina barn har fått sova som de vill det första året ...

• sara 00

jag brukar lägga min 6 månaders i våran säng och så sover jag med han på dagarna. då brukar han sova längre och jag blir mer utvilad. på nätterna sover han i eget rum. det funkar väldigt bra. har du provat lägga han i vagnen så han får sova ute?

• PitraPi

Idag fick jag höra att sömn under en timme inte räknas då barnet inte blir piggare av korta stunder!

Min son sover också dåligt på dagarna men sover som bäst om han somnar i vagnen under promenad eller när vi är på stan och det är så där lagom med sorl runt omkring. När vi bara är hemma sover han inget vidare...

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Emil 2008-05-20 ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Jolly1978

Våran lilla tjej sover max 45 min per gång på dagen 2-4 gånger, förutom om vi går en promenad med vagnen eller åker bil, då kan hon sova lite längre. Har inte försökt att få henne att sova mer. Hon sover hela natten.

• Lille H

Jo, jag har också hört att det inte räknas om de sover mindre än en timme...
    Vi har prövat att åka bil, gå promenad med vagn, sova i famnen, sova själv i sin säng, ha knäpptyst, ha lite ljud omkring... men alltid, alltid vaknar han efter 30 min även om man fortsätter att gå eller köra bilen eller vyssja - det är helt otroligt.
    Men men, han sover bra på nätterna så han kanske vilar tillräckligt då.

Ska pröva att lägga mig tillsammans med honom imorgon och se om det kan vara något.

• Catti41

Nja, jag kör på hans dygnsrytm och är glad om han sover en halvtimme, för det mesta sover han bara en kvart här och där vid bröstet och så har det varit sedan han var tre månader ungefär och han är 8 månader nu. För det mesta sover han bra på nätterna och då har vi inte velat joxa med hans dagsömn för att inte riskera att han slutar sova bra pånatten. För då DÖR vi. :)

Han kan sova längre stunder när vi är ute och går med vagnen eller om man åker bil. Men han kan också vara helt vaken hela tiden under en tvåtimmars vagnpromenad eller bilresa. Jag tror han egentligen sover fast med öppna ögon. :)

• Catti41

Tillägg: nuförtiden sover han inte ens i sjalen, även om han tycker det är störtmysigt. Det gjorde han iallafall när han var mindre, så man fick nåt gjort.

• lövet2
    PitraPi skrev 2008-10-07 19:15:40 följande:
    Idag fick jag höra att sömn under en timme inte räknas då barnet inte blir piggare av korta stunder!
    Vem har hittat på något så dumt?
    Klart att det räknas! En av mina sov bara middag en kvart i taget, och då var hon helt utvilad när hon vaknade. Själv tar jag mig 10 minuter ibland under dagen om jag har möjlighet, och det gör mig till en ny människa ...
  • Psipsina

Jo det där känner jag igen...Mina twins på snart sju månader har jättesvårt att sova över halvtimmesskarven. Om jag går på promenad med dem lyckas det mycket bättre men de sover fyra gånger varje dag så jag orkar inte gå med dem alla gånger.
    Deras storebror var likadan och jag tror att det är bara att acceptera att det är så här! Fast visst önskar man att de kunde sova lite längre lurar.
    Håller absolut med om att sovpass under en timme också är helt ok för att återhämta sig. Mina killar är pigga och glada när dom vaknar, det är nog mera föräldrarna som lider av dessa sovvanor. Så länge barnen verkar ok, äter och växer så får dom tillräckligt med sömn. Tillväxthormon utsöndras ju under sömnen. På en timme hinner ett barn sova åtminstone en hel sömncykel om inte t.o.m. två. Vuxna har en sömncykel på ca. 90 min. och jag tror att småbarns kan vara mellan 20-40 min. men det kanske någon annan vet bättre!?

• Frankie

Min son sov i princip aldrig längre än 25-30 minuter. Inte ens som aboslut nyfödd.
    I dag är han 16 månader och sover 1 gång om dagen. Numera sover han mellan 1-2 h på dagen men vaknar nästan alltid efter ca 30 min och får sövas om några gånger under sömnpassets gång. Nätterna har alltid varit dåliga och just nu vet vi inte vad vi ska ta oss till...men DET är en helt annan story.

• Flickan och kråkan

Jag fick söva och låta min pojke sova i bärsele dagtid för att det skulle bli längre stunder sammanhängande sömn. Barn ÄR olika. Jag hade inte brytt mig om han sovit snuttar om han varit pigg och glad, men när han sov 30 minuter i stöten så blev han jättetrött och jättegnällig jättesnabbt igen - pratar runt halvtimmen här - och ville INTE sova på nytt ändå även om jag bar honom i t.ex. bärsele. Han sov inte fler gånger när han sov korta stunder. Jag tror också på att följa barnets rytm, men vår pojke ville helst inte sova alls om han kunde hjälpa det....och det berodde inte på att han inte behövde sova, hade det varit så hade han fått vara uppe.

• MajaMärta

Min tremånaders har sedan en dryg vecka börjat sova 60 min istället för 30 på förmiddagen. Har hänt att han vaknat efter 30 i vagnen, men när jag är ute och går kunde han somna om efter någon minut. Vid bröstet sover han inte mer än 30 min i taget på em/kväll.

• MiniFröberg

Min son sov så när han runt 5-7 månader. Jag lät honom sova som han ville. Att försöka förlänga sömnen resulterade bara i gråt. Det ändrade sig sen och han sov 3 timmar på raken vid 8-9 månader. Med bebisar tycker jag att det mest gäller att hänga med i deras tempo för att underlätta sin vardag.

• Dixy

Min dotter var så där när hon var mindre... Det var inget som fungerade. Ibland kunde hon visserligensova i upp till 1,5h om jag låg tillsammans med henne i min säng och vilade, men inte alltid. I och med att hon blev äldre så sov hon även bättre...

• 1 tu 3

Min son på 4 mån är likadan just nu. Sover oftast bara 20-30 min, ibland 45 och max 1 timme. Han verkar dock behöva en längre lur mitt på dan eftersom han, efter ha sovit bara 45 min, är gnällig och trött.

När han ska sova inne så måste jag söva honom i bärselen. Ute fungerar det att söva i vagnen.

Så just nu känns det somom hela dagarna går ut på att få honom att sova. ibland försöker jag aktivt få honom att somna om, men det fungerar sällan.

• PitraPi
    1 tu 3 skrev 2008-10-08 19:24:04 följande:
    Så just nu känns det somom hela dagarna går ut på att få honom att sova. ibland försöker jag aktivt få honom att somna om, men det fungerar sällan.
    Åh, jag har haft en sån dag idag - där jag hela eftermiddagen försökt söva sonen som vaknade kl 07 och inte sov mer än 5 minuter förrän kl 15.30... Han var riktigt gnällig och övertrött, inget funkade, inte ens selen eller bära i famnen!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Emil 2008-05-20 ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • 1 tu 3
    PitraPi skrev 2008-10-08 19:26:13 följande:
    Åh, jag har haft en sån dag idag - där jag hela eftermiddagen försökt söva sonen som vaknade kl 07 och inte sov mer än 5 minuter förrän kl 15.30... Han var riktigt gnällig och övertrött, inget funkade, inte ens selen eller bära i famnen!
    phu.. det låter tufft.
Svar på tråden Ni som har bebisar som sover 30 min i taget på dagen...