• myheartbelongstoyou

Tandprotes

Jag har precis gjort en tandoperation på östra.
    Men jag undra lite hur länge ni fick vänta innan ni fick eran tandprotes. Tandläkaren sa något om 1månad och jag fick lite panik. 1månad utan tänder. Sen kommer min sambo 30årsfest upp om 3veckor.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Tandprotes
  • miLLus

ja då tar det säkert en månad innen det är klart. sedan kan du behöva gå tillbaka om sex månader för att justera dem.

• miLLus

från operationen förutsatt att du gör första gjutningen relativt omgående efter operationen.

• myheartbelongstoyou

Aha okey då är jag med.

Så jag kan räkna med att mina tänder någon gång i nowember.

2månaders vänte tid.

Inte för man väntat 1.5år innan för att ens få komma till tandläkaren... :(

• miLLus

Ja det tar ju tyvärr tid att gjuta och göra en protes så att det sitter ordentligt.

• miLLus

nu ringde de från ftv och sa att min protes inte är klar utan bli preliminärt klar 23 okt. då kommer det garanterat ta mer än en månad för mig.

• ming

Några helt nyfikna frågor om det är okej.
    Av vilken anledning gör man en sån här operation? Tog de bort era riktiga tänder alltså, eller hade ni tappat dem sedan tidigare? Betalar ni kostnaden som sjukvård eller tandvård? Gick ni till tandläkaren först och fick sedan remiss eller hur gick det till? Och vad är de nya tänderna gjorda av?

• miLLus

för mig var det komplicerat och egentligen skulle jag (enligt patientnämnden) få denna behandling gratis med det ansåg inte klinikchefen men vi kompromissade att de skulle betala operationen (20 000) och jag betalar proteserna (10 000) fast det blir ju bara 5000 med tandvårdsreformen.
    Anledningen till att man drog ut alla tänder var för att tänderna började falla ur käften på mig av någon mystisk anledning som hänger ihop med en brutal felbehandlig när jag hade tandställning. men tyvärr verkar det vara svårt för mig att få ALLA papper tillhörande min patient journal så man kan se det- I vilket fall har jag haft kontakt med en advokat som tror att jag har en chans till stämning om jag bara kan få alla mina papper.
    Nu vart det visst långt.

Man får en remiss från tandläkaren till narkosklinik och jag vet inte vad protesten exakt är exakt gjord av

• ming
    miLLus skrev 2008-10-08 09:30:47 följande:
    för mig var det komplicerat och egentligen skulle jag (enligt patientnämnden) få denna behandling gratis med det ansåg inte klinikchefen men vi kompromissade att de skulle betala operationen (20 000) och jag betalar proteserna (10 000) fast det blir ju bara 5000 med tandvårdsreformen.Anledningen till att man drog ut alla tänder var för att tänderna började falla ur käften på mig av någon mystisk anledning som hänger ihop med en brutal felbehandlig när jag hade tandställning. men tyvärr verkar det vara svårt för mig att få ALLA papper tillhörande min patient journal så man kan se det- I vilket fall har jag haft kontakt med en advokat som tror att jag har en chans till stämning om jag bara kan få alla mina papper.Nu vart det visst långt.Man får en remiss från tandläkaren till narkosklinik och jag vet inte vad protesten exakt är exakt gjord av
    Usch, vilken panik du måste ha fått när de började ramla ut.
    Jag visste inte ens att det kunde bli så!
  • miLLus

de ramlade ut i bitar och var jättesmärtsamt. många tänder var öppna ner till roten och ilade något fruktansvärt.
    Nej det var nytt för ganska många tandläkare tydligen.

• myheartbelongstoyou

ming:
    Jag har gjort min operation för jag har tandläkareskräck sen många år tillbaka. Sen har jag alltid haft extremt dåliga tänder. Så när tänder börja ramla ut då var det dax att söka tandvård. Där gick min gräns och 1.5år senare är jag nyoperad.
    I mitt fall tog de bort 17st riktiga tänder. Jag fick betala 5000kr för alla besök,rönken och så vidare innan. Sen får jag betala 20000kr. Kunde varit värre om inte den nya tandvårdsreformen kommit i sommras. Försäkringskssan gick in med 20000. Tanvårdräknas det som. Fatkis ingen anning vad den är gjord av.

Svar på tråden Tandprotes