• aliasX

Dina BÄSTA tips inf resan

Hej!

Många trådar finns det på FL men det verkar inte finnas någon aktuell resetråd...

Tänkte att alla kan komma med sina bästa tips om vad man bör tänka på med barn i olika åldrar, packning, smarta råd, jetlag, sevärdheter, regler, solskydd, mat m.m. inför och under resan.

Skulle bli jätteglad om någon vill tipsa speciellt om Marocko (Agadir) dit vi ska 1v i november och om Chile (främst Valparaiso) dit vi ska under ca 1mån dec-jan. Vi har inte varit i Marocko innan och enda gången jag har varit i Chile var typ -92. Nu ska vi till båda ställena med en ett- och en tioåring.

Har någon tips om hur man gör om man vill hyra ut sin lägenhet en kortare tid? Ex 1mån under dec-jan? Vart vänder man sig då?

Jag kan tänka mig att flera har bra råd och att många vill ha smarta tips så skriv, skriv, skriv!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dina BÄSTA tips inf resan
  • appapp2

* "The holy trinity": Nackkudde, öronproppar och ögonmask.
    * Passnummer och -datum på en lapp i ditt reskit, för dig och din reskompis för att slippa leta fram pass när man fyller i landningskort

• aliasX

Okej, tack appapp2!
    Ska komma ihåg The holy trinity :)

Någon som vet hur man gör när man mellanlandar i USA? Flygbolaget pratar något om ESA, någon som vet? Ska vara där 6tim på vägen ner och 13h på vägen tillbaka.

• vänat

Ska du hyr ut din lgh en månd ska du ha hyrvärdens godkännde eller om de är en bostdasrätt ska du har bostdrättföreningens till låtelse de tas ofta upp i bostdasrättföringesstyrelse.

Tänk på att kola upp andra hands uthyrningen i god tid inanna så de är ok. Fixa andra hands kontrakt antingen via inter net eller i en bokhandel.

Om man hyr ut lgh ska man vara tydlig med vad som in går i priset på hyrna,breband,telefon,tv avgift etc etc

Kom i håg att se til att man ha ett bra reskydd i fall olycka eller sjukdom skulle vara frame.

Ta evtuella medicner i fall någon familje medlem anväder någon medicener.

Kolla med vaciantionscentralen eller infektionsmottagningen vilka vaccinera man bör ta

Gör en kom i håg lista på saker ni bör fixa innan av resa

en lista med vad ni sak packa med

Kolla upp med er bank vad de kostar att använ ert visa kort i landet/länderna ni ska till.

Evtuellt skaffa ett medmera visa kort som endast hat 10kr i uttags avgift oavsett vart i världe man tar ut pengar inga andra av gifter till kommer.

Eller ica bankort kan inte riktigt deras avgifter men ofter billigare än de vanliga bankvisakorten

• aliasX

Tack! Jättebra tips! Hade inte tänkt på kostnader för uttag osv. Har funderat på att skaffa ett medmerakort, kanske ska slå till på ett Medmera Visakort på en gång?

Ska försöka klura ut vad vi ska ha med, tycker det är svårt om man tänker på den längre resan då vi är borta i en månad och det kommer att vara vinter här när ni åker och kommer tillbaka och sommar där..

Hade tänkt att maken och äldsta sonen ska hinna få två doser av Twinrix, själv har jag redan fått Hep B skydd för några år sen eftersom jag jobbar inom sjukvården. Lillen har fått Hep B vacc på BVC.

• vänat
    aliasX skrev 2008-10-11 22:36:51 följande:
    Tack! Jättebra tips! Hade inte tänkt på kostnader för uttag osv. Har funderat på att skaffa ett medmerakort, kanske ska slå till på ett Medmera Visakort på en gång?Ska försöka klura ut vad vi ska ha med, tycker det är svårt om man tänker på den längre resan då vi är borta i en månad och det kommer att vara vinter här när ni åker och kommer tillbaka och sommar där..Hade tänkt att maken och äldsta sonen ska hinna få två doser av Twinrix, själv har jag redan fått Hep B skydd för några år sen eftersom jag jobbar inom sjukvården. Lillen har fått Hep B vacc på BVC.
    Jap de medmera visa koret jag tänker på . Betlar du dessutom med ditt medmera visakort utomlands får du pöng samt om du haldr något på planet etc.
  • SVejsan

-Kolla avresetererminalens nummer i god tid. Både när du skall iväg och Hem, står inte alltid på biljetten.

-Kolla upp om du måste betala någon flygplatsskatt när du lämnar landet/flygplatsen... se till att ha kontanter till detta...

-En säkerhetsnål för fickan där du har dagskassan är en billig ficktjuvsförsäkring.

-Åker ni flera stycken; kopiera passet och resehandlingar, och ev era spärrnummer+kontokortsnr och ha kopier i packning och hos er kompis ifall ni blir av med er "dokumentmapp".

-Att ta med villkor till försäkringar med reseskydd kan ju vara bra också (ev kopiera ner i mindre format). Ofta står det vilka intyg försäkringsbolaget vill ha där...

- Efter 45 dagar så gäller inte de reseskydden man ev har på visa/mastercarden samt i hemförsäkringen så kolla upp annan reseförsäkring då...

- I Europa ta med EU försäkringskortet ( Skickas hem gratis till dig. Skaffa det på Försäkringskassans Hemsida.

- Ska du köpa med souvenirer? Kolla tullens regler... Både hos landet du besökt (för utförsel) och här hem (för införsel).

-Ljug inte på något "arrival"-kort. Böter kan bli resultatet om du fyller i det fel... (tex glömmer bort att du har färsk frukt med dig men deklarerar att du INTE har det).

-Använd sunt förnuft när du går på restaurang/äter ute:
    tillagad mat som är ordentligt uppvärmd, kolla vad man sköljt frukt med, tvätta händer innan du äter... (enkla knep som kan rädda dig från magproblem)

- små leksaker/pyssel till små och större barn kan rädda resan eller restaurang besöken.

-Tänker ni åka taxi när ni skall ta er från flygplats till hotell eller liknande. Kolla gärna på internet, vad som är en rimlig summa. Taxi bedragare finns överallt...

- Att skumma en resebok innan du reser ger er en uppfattning vad man inte skall missa på resmålet.

- Utnyttja tidsomställningen, ibland kan det var vettigt och resa svintidigt för att komma till nästa destination med hyrbilen (slippa trafikstockningar osv).

- Kolla Luftfartsverkets sida om bagageregler (bla vätskor): www.lfv.se/sv/LFV/Resenar/Planera-Resan/Ny-begransning-av-vatskor/

- Kolla bagageregler hos ditt flygbolag (kan vara olika för olika del-etapper för en resa)

- Praktiskt för din rundresa (om du bor på vandrarhem) i ett land är att göra en provisorisk kylväska, fodra en liten ryggsäck med dagstidningar, frys ner en på plats inköpt juiceförpackning eller vattenflaska.

Få se vad mer smart jag kommer på och vi nyttjat...

• vänat

-En säkerhetsnål för fickan där du har dagskassan är en billig ficktjuvsförsäkring.

Funkar ju bra så länge man har sedlar sen måste man ju förvara mynten på något sätt också!

Själv har jag två plånböcker en med lite pengar som inget gör om den komer tapas eller någon skulle ta den liger ogfta överst sen en anna plånbok men lite mer pengar i som ligger undan gömd.

Sen försöker jag även att inte bära på mig mer pengar än nödvändigt.

hem försäkiningen är dyr att förlänga om man borta längre än 45 dagra.Specillet då man åker till sydamerika längre än 45 dagar och om man är äldre än 40 blir de också dyrare.

Europeiska resförsäkringar kan man få från 9kr dagen eller 15 kr beroend på om man försäkara sig själv eller både sig själv och sina saker.

- I Europa ta med EU försäkringskortet ( Skickas hem gratis till dig. Skaffa det på Försäkringskassans Hemsida.

Gäller enbart inom EU och norden ej afrika,asilen och syd(nordamriak ,Asustralien. vilket gör at resan till chile som ts ska har man ingen sörre nytta alls av de.

• aliasX

EU-försäkringskortet hjälper ju varken i Marocko eller Chile, men det är ju bra att ha iaf...för framtida resor!

smart med två plånböcker!

ang flygplatsskatt, ingår den inte i biljettkostnaden eller är det något extra som brukar läggas på? har aldrig hört talas om att man behöver betala kontant.

Smart med säkerhetsnålen! Ska försöka börja på ett att göra/införskaffa lista.

Det där med arrivalkort, behöver man det även vid mellanlandning i USA?

Ska inte vara borta i mer än 30dgr på den längsta resan så vi klarar oss med vanliga hemförsäkringen.

Mindre souvenirer får man väl ta med utan att deklarera i tullen eller?

Tack för alla bra svar!!!

• vänat

EU-försäkringskortet hjälper ju varken i Marocko eller Chile, men det är ju bra att ha iaf...för framtida resor!

ja så länge de gäller kan ju hända annars du behöver skaffa ett nytt. mins inte riktigt gillighets tiden nu men några år gäller kortet.

Men som sagt var batra skaf ett nytt då de galan gått ut går ut.

• vänat

Mindre souvenirer får man väl ta med utan att deklarera i tullen eller?

Vilka souvernier man får ta ut ur lander uta atta deklare i tulle varierar från land till land.

kan exvis avara korller som man inte får ta med sig ut ur landet eller pälsar/sinn från utrotningsrotade djur.

Så säkarat är att kolla inna så man intestår med lång näsa.

Svar på tråden Dina BÄSTA tips inf resan