• sassus

Ni som har hund och jobbar heltid, hur löser ni det?

Vill så gärna skaffa hund igen, men eftersom jag haft hund tidigare vet jag ju hur mycket tid det tar. Jag pluggade när jag hade min förra hund, och min dåvarande sambo jobbade skift, så hon (hunden) behövde inte vara hemma själv så ofta. Nu är jag och min nuvarande sambo båda lärare, men jag funderar på att plugga ett år till. I så fall skulle hunden komma i början på sommaren så att jag skulle kunna vara hemma med den hela sommaren, och sedan skulle jag börja plugga till hösten. Så långt är det lugnt. Men sedan kan det ju hända att både jag och sambon får jobb (även om inte lärarjobben växer på träd), och jag skulle inte skaffa en hund som var tvungen att vara hemma själv åtta timmar varje dag. Samtidigt kan jag inte riktigt släppa min dröm, och jag längtar så jag blir kocko. Intressant skulle därför vara att höra hur ni andra löser det, med jobb och hund? För jag tror verkligen inte att alla som har hund antingen jobbar deltid, är hemma eller kan ta med den till jobbet. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som har hund och jobbar heltid, hur löser ni det?
  • Takhiza

Var bor du någonstanns? Bor du i en större stad kanske det finns hunddagis?

Mamma till ängeln Saga f/d 2007 och pojken Silas f. 2008
  • Takhiza

Eller kanske anställa en tonåring som behöver pengar att ta ut hunden?

Takhiza skrev 2008-10-07 22:04:45 följande:
    Var bor du någonstanns? Bor du i en större stad kanske det finns hunddagis?
  • Sara Li

Går inte tonåringar i skolan om dagarna då?

Takhiza skrev 2008-10-07 22:05:16 följande:
    Eller kanske anställa en tonåring som behöver pengar att ta ut hunden?
  • pyretina

Hmm.. Intressant fråga - är själv nyfiken...
    Vi är borta heltid båda två. Men maken jobbar skift så våran hund behöver inte vara ensam speciellt länge.

• Takhiza

Pensionär kanske då?
    Någon arbetslös som vill ha något att göra?

Sara Li skrev 2008-10-07 22:07:08 följande:
    Går inte tonåringar i skolan om dagarna då?
  • sassus

Ja, hunddagis och dagmatte är ju ett alternativt. Känns dock inte riktigt okej att skaffa en hund med tanken att ha den på hunddagis. Varför vet jag egentligen inte, då jag tror att hundar mår bra av det. Antar att det inte finns så många andra lösningar dock, än de alternativen. Ni som har hund, som har dagmatte till den, eller dagis, var det svårt att hitta någon/ledig plats?

• Mara
    sassus skrev 2008-10-07 22:10:17 följande:
    Ja, hunddagis och dagmatte är ju ett alternativt. Känns dock inte riktigt okej att skaffa en hund med tanken att ha den på hunddagis. Varför vet jag egentligen inte, då jag tror att hundar mår bra av det. Antar att det inte finns så många andra lösningar dock, än de alternativen. Ni som har hund, som har dagmatte till den, eller dagis, var det svårt att hitta någon/ledig plats?
    Vi har hunddagis till vår hund. Kan man tänka sig att läman barn på dagis när man jobbar kan man nog göra det med hunden också. Där vi bor är det svårt att få plats på de dagsi som är mest centralt belägna, men andra ställen som ligger lite längre bort från stadskärnan är det inget större problem.
  • hbsson

Jag har två hundar. De brukar va hemma när vi jobbar. Ibland är någon med mig eller som nu, den ena med min sambo i norge. Varannan vecka är han hemma med dom. Oftast jobbar jag länge, men inte alltid. Hundarna klarar sig bra hemma. De gör inget speciellt, utan sover. Samma sak gör de på helgerna när vi är hemma om vi inte tar ut och aktiverar dom.
    Att hunden måste vara på dagis, är något männsikan hittat på för att tjäna pengar. Folk har jobbat i alla tider och haft hund även då och inte fanns de några hunddagis då inte.....vi har förmänskligat hundarna lite väl mycket tycker jag.
    Mitt råd är att vill du verkligen ha en vovve, så skaffa en. Försök att inte bry dig om vad andra tycker, för det finns alltid folk som tycker väldigt mycket om allt. Aktivera hunden den tiden du inte jobbar, den kan anpassa sig. Det viktiga är att det passar er i eran familj. I dagens samhälle har vi en tendens att t o m stressa sönder djuren med för mycket jippon o bus för "det ska vara så", resultatet blir en hund som inte kan ta det lugnt i 2 min och som kanske även utvecklar hudproblem.
    Önskar dig verkligen lycka till! :)

• Majsan70

Eftersom barnens tider överlappar varandra och jag är hemma vid 16 tiden nu när jag börjat jobba dagtid igen, så är hon inte ensam särskilt länge om dagarna. Däremellan har hon sällis av 4 Birmor. *S*

• Hundtok

Visst klarar sig hundar själv några timmar. Men nu finns ju lagen om hur länge en hund får vara hemma själv och den bör man ju anpassa sig efter.

hbsson skrev 2008-10-07 22:40:32 följande:
    Jag har två hundar. De brukar va hemma när vi jobbar. Ibland är någon med mig eller som nu, den ena med min sambo i norge. Varannan vecka är han hemma med dom. Oftast jobbar jag länge, men inte alltid. Hundarna klarar sig bra hemma. De gör inget speciellt, utan sover. Samma sak gör de på helgerna när vi är hemma om vi inte tar ut och aktiverar dom. Att hunden måste vara på dagis, är något männsikan hittat på för att tjäna pengar. Folk har jobbat i alla tider och haft hund även då och inte fanns de några hunddagis då inte.....vi har förmänskligat hundarna lite väl mycket tycker jag. Mitt råd är att vill du verkligen ha en vovve, så skaffa en. Försök att inte bry dig om vad andra tycker, för det finns alltid folk som tycker väldigt mycket om allt. Aktivera hunden den tiden du inte jobbar, den kan anpassa sig. Det viktiga är att det passar er i eran familj. I dagens samhälle har vi en tendens att t o m stressa sönder djuren med för mycket jippon o bus för "det ska vara så", resultatet blir en hund som inte kan ta det lugnt i 2 min och som kanske även utvecklar hudproblem.Önskar dig verkligen lycka till! :)
Svar på tråden Ni som har hund och jobbar heltid, hur löser ni det?