• theprodigy

Fälgar 215/35R17 på Kia Rio, någon som testat?

Hejsan!

Jag går ständigt i tankarna att det skulle vara snyggt att köpa 17''-fälgar till min bil, som är en Kia Rio 1,6 Sport -06. Fälgarna som jag har sett har diemensionen 215/35R17.

Originalfälgarna på bilen har diemensionen 175/65R14. Fälgarna som jag har på sommardäcken nu är 195/50R15.

Är det någon som har erfarenhet eller tips utifrån detta och som kan säga mig om det är möjligt att ha 17''-fälgar på min bil?

• Svar på tråden Fälgar 215/35R17 på Kia Rio, någon som testat?
  • theprodigy

Frontline: Jag vet, det är därifrån som jag har beställt mina fälgar också, men det jag undrar är vad dom tar hänsyn till, om det enbart är bultcirkeln eller om dom även tar hänsyn till att däcken/fälgarna ska få plats, för jag hissade upp min bil på lift och då såg det ut som att 215 breda fälgar skulle komma att ta emot stötdämparna?

• theprodigy

Jag trodde precis att jag hade fått grepp om dethär med inpressning, men så blir jag förvirrad igen! På de 15''-fälgarna som jag har beställt så är inpressningen 40, medan på likadana fälgar, fast i 17''- så är inpressningen bara 35?

Innebär inte det att 17''-fälgarna kommer ännu längre "in" mot hjulhuset? Eller tänker jag fel?

Dessutom, vart kan man se vad man har för inpressningen på sina nuvaranda fälgar? Står det någonstans på däcket?

• theprodigy

Bythjul.se fanns det en grundlig produktskola. Jag läste om fälgar, där det bland annat står följande:

"Däck- och fälgdimension får bytas om hjulet inte sticker utanför den ursprungliga stänkskärmen efter bytet eller det inte tar i någon chassidel vid full fjädring eller fullt rattutslag. Förändringar som gör att bilens köregenskaper väsentligt förändras gör bytet olagligt. Håller man sig till däck- och fälgdimensioner som är originalmonterade på fordonet eller ligger mycket nära dessa bör bytet inte vara några problem. Genom Bythjul.coms unika däck och fälgsökning får du endast fram produkter som passar just din bil."

Enligt Bythjul.se så ska ju 17''-fälgar passa till min bil, och då antar jag, efter att ha läst denna text, att dom har tagit hänsyn till att däcken + fälgen inte tar i bilen vid varesig fullt rattutslag eller vid full fjädring.

Då kanske man kan börja hoppas igen då att 17''-fälgarna passar :D

• Frontline

Jo dom brukar ju veta vad dom gör , så att står det att du kan ha dom till just din bil så ska dom passa...
    Har dålig koll på vad som gäller men slå en signal till dom annars..

• theprodigy

Det knasiga är att jag har ju en Kia Rio 1,6 Sport, och just den finns ju inte med i listan över modeller, men jag har svårt att tro att det skulle kunna skilja någonting.

• TurboToken
    theprodigy skrev 2008-10-07 23:43:30 följande:
    [citat]
    som jag har beställt så är inpressningen 40, medan på likadana fälgar, fast i 17''- så är inpressningen bara 35?Innebär inte det att 17''-fälgarna kommer ännu längre "in" mot hjulhuset?

Mindre ET innebär längre ut. Däcknissarna tar hänsyn till till rullomkrets, spårvidd, att det inte tar i någonstans eller att hjulen sticker utanför skärmkanterna.
  • greeneyes

Mitt tips är att vända dig till din lokala däckverkstad. Det är inte alla bilar som har samma bromsklossar etc som är standard. Därför behöver de inte alls passa trots att texten angett så. Det är lite vanskligt att köpa via internet just pga såna faktorer, visst är det lite billigare men i värsta fall sitter du med fälgar du inte kan använda.. 

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Frontline
    theprodigy skrev 2008-10-08 09:49:34 följande:
    Det knasiga är att jag har ju en Kia Rio 1,6 Sport, och just den finns ju inte med i listan över modeller, men jag har svårt att tro att det skulle kunna skilja någonting.
    att det skulle skilja nått bara för att du har en 1.6 sport tror jag väl inte , karosseri och sånt är väl detsamma för det...
  • TurboToken

Men bromsar, ok, fjäderben m.m. KAN skilja

• Frontline
    TurboToken skrev 2008-10-08 21:52:51 följande:
    Men bromsar, ok, fjäderben m.m. KAN skilja
    Jo så sant , men tror du det gäller på en sån bil , det är ju inte direkt den vassaste så att standard grejerna funkar nog det med..
    Men man vet ju aldrig så det bästa är ju att ringa och fråga...
Svar på tråden Fälgar 215/35R17 på Kia Rio, någon som testat?