• Pallas Athena

"Normalt pendlingsavstånd", vad är det!?

Jag har en hård diskussion med min arbetsförmedlare där hon anser att jag inte har rätt till pendlingsbidrag, medan jag anser att jag har det.
    Hon grundar det på att man måste räkna med att vara borta 12 timmar per dag, och att min pendlingstid endast är på 3 timmar per dag, så jag blir därmed "bara" borta 11 timmar per dag.
    Men jag undrar vad är arbetsförmedlingens definition av normalt pendlingsavstånd!? Jag ringde ams kundtjänst och enligt dem är definitionen inte alltid 12 timmar per dag, utan det är upp till var och en arbetsförmedlare att avgöra!??
    Och jag har sett på flera ställen på internet (bland annat på regeringens hemsida) att den där 12-timmars regeln bara gäller för dem UTAN minderåriga barn! Men jag som har en 7-mån dotter, vad gäller för mig!? (Står ingenstans!!)
    Vad har ni andra för erfarenheter av den där pendlingsregeln och möjligheten att få pendlingsbidrag!?

• Svar på tråden "Normalt pendlingsavstånd", vad är det!?
  • frulan

Vad jag hörde på ett info-möte hos AF så var det högsta pendlingsavstånd man "fick" ha två timmar resväg, alltså fyra timmar totalt per dag.
    Undantag var om man hade småbarn eller en gård där djuren behövde mat, vatten o skötsel.

Eftersom 12-timmarsregeln gäller för de utan småbarn, så borde den ju inte gälla för dig, alltså är den diskutabel och arbetsgivaren avgör?! Då kanske de anser att du t ex ska kunna vara borta 11 1/2 timme för att de ska komma undan?

Vet inte, men nu puffade jag lite i alla fall
    Hoppas det löser sig.

• Idun

Va? Det låter ju helt sjukt med 12 timmar per dag? Så det anses alltså normalt att pendla 2 timmar enkel resa, eller räknar de in en timmes lunch i dessa timmar?

Fy, för att ägna jobbet 12 timmar per dag! Hur kul jobb man än har så vill man ju hinna med annat också.

• Pallas Athena

frulan: Ja, det är vad jag också har kommit fram till! Men jag tycker att det borde finnas några riktlinjer även för småbarnsföräldrars max-pendlingsavstånd!?
    Men det är alltså inte min blivande arbetsgivare som jag diskuterar detta med, utan min arbetsförmedlare som inte vill bevilja pendlingsbidrag till mig!

Idun: Visst är det!
    Jo, har man en timmes lunch räknas den uppenbarligen in i den tiden - åtminstone enligt min arbetsförmedlare. Hon sade nämligen ungefär så att "högsta tiden man får räkna med att vara hemifrån..", och de kan ju knappast tro att man åker hem under lunchrasten!?

• frulan

Oj, va hopplöst... AF verkar ha sina "lokala" regler...
    De verkar strunta totalt i vad som står i lagen mm.
    Eftersom du har småbarn bör ju du vara ett undantag från 12-timmarsregeln, helt solklart?!

Ett exempel på hur de funkar på min AF:
    Jag började stämpla i slutet av januari och då fick jag veta (fick även utdrag av lagen där det stod) av AF att under de första 100 dagarna fick man söka sådant jobb man har utbildning för, just för att man skulle slippa söka jobb för brödfödan, "brödjobb", som de kallade det.
    Okej, tyckte jag och gjorde det.
    Efter de 100 dagarna skulle man utöka sina ansökningar både yrkesmässigt och geografiskt. De sa de klart och tydligt o som sagt fick jag även lagtexten på det.

Men... när jag kommer på min första jobbredovisning säger gubben jag redovisade för att jag måste utöka även innan de 100 dagarna passerat.
    Var finns det skrivet, undrade jag och han svarade att det fanns det inte, det är ju en självklarhet... näe, tycker jag, inte om man ska följa lagen?!
    Hur som helst hade jag ju sökt de antal jobb man ska söka (ett per a-kassedag), så det var ju ingen fara. Ändå så anvisar han mig fyra jobb av vilka jag inte uppfyllde kompetens alls. Undrade hur han tänkte där... jo, sa han, det är ju upp till arbetsgivaren att avgöra om jag är lämplig eller inte...
    Öh, är de inte därför de ställer vissa krav för att sålla ut ett gäng innan?
    Kände mig icke läskunnig när jag sökte de jobben, men var tydlig med att AF anvisat mig dem

De borde ju åtminstone kunna hålla sig till en policy inom samma AF och inte ge olika svar beroende på vem man frågar? Vissa säger si o vissa säger så, men vem är det som får lida?!

Ursäkta långt, inlägg, behövde bara få ur mig detta, puh

• Pallas Athena

frulan: Ja, jag tycker också det! Men vad är det då som gäller för mig!? Hon kan ju, som sagt, säga att det då är 11½ timme som gäller för mig - så hon ändå får rätt!? *pust*

Ja, det där med att arbetsgivaren ska avgöra om kompetens finns eller inte har jag också sett nu när jag kollat runt bland lagar osv.. Och jag tycker också att det känns mycket märkligt och nästan pinsamt att behöva söka ett jobb man själv inte känner sig kvalificerad för! För mig räcker det med att jag blir anvisad ett jobb där arbetsgivaren önskar att man har en viss vana som jag inte har eller att man "bör ha kännedom".. Hade lagen sett annorlunda ut är jag säker på att arbetsgivarna skulle få in färre ansökningar och i stort sett bara från de relevanta sökanden! Men då hade de kanske i något enstaka fall missat någon som de inte hade tänkt på att anställa..

• frulan

Va knepigt... det verkar ju som om det är upp till henne då att avgöra om du ska få bidrag eller inte. Måste ju finnas någon "över" dem man kan fråga, eller att man kan läsa sig till det?

Jo, jag håller med, jag söker ju oxå jobb där jag tycker att jag skulle klara av det trots att jag inte har utbildning osv.
    Men AF anvisade mig jobb jag absolut INTE kunde få på något sätt, t ex ett av dem krävde körkort och mycket god körvana... jag har inte ens körkort
    Ett annat krävde att man hade jobbat flera år med hjärnskadade... det har jag absolut inte... kul när de fick in min ansökan... Undrar vad det tänkte när en kvalitetssäkrare inom läkemedelsbranschen sökte ett sånt jobb

Men men, nu har jag fått jobb i alla fall, så nu slipper jag dem

• Pallas Athena

Grattis!!
    Ja, jag har också fått jobb efter två års arbetslöshet, men problemet är ju pendlingsavståndet, 7 mil enkel resa! Och jag tycker ju att iom att det finns ett pendlingsbidrag så borde man ju ha en chans att få det när det med allmänna kommunikationer tar tre timmar tur och retur att ta sig till jobbet!!

• frulan

Grattis du med
    Förstår egentligen inte vad det är för skillnad på tre eller fyra timmar tur o retur, det är ju jättemycket tid hur som helst! Sen ska man ju handla ibland på vägen, uträtta ärenden osv. Inte klokt!
    Jag bor som på landet fast ganska centralt (Huddinge) och det tar ca tjugo minuter att gå till bussen som tar mig vidare till t-bana eller pendel.
    Men oj, nu när jag räknar ut så tar det ju ca 3 timmar för mig med tur o retur
    Har jag tur så blir det 2 1/2 men då ska allt klaffa.

Inser att jag har haft tur, fick jobb genom kontakt... de jobb jag sökt genom AF har inte gett något (mer än tack o vi har fått in över 450 ansökningar... ojoj).

Hoppas det löser sig för dig!

Svar på tråden "Normalt pendlingsavstånd", vad är det!?