• Pallas Athena

"Normalt pendlingsavstånd", vad är det!?

Jag har en hård diskussion med min arbetsförmedlare där hon anser att jag inte har rätt till pendlingsbidrag, medan jag anser att jag har det.
    Hon grundar det på att man måste räkna med att vara borta 12 timmar per dag, och att min pendlingstid endast är på 3 timmar per dag, så jag blir därmed "bara" borta 11 timmar per dag.
    Men jag undrar vad är arbetsförmedlingens definition av normalt pendlingsavstånd!? Jag ringde ams kundtjänst och enligt dem är definitionen inte alltid 12 timmar per dag, utan det är upp till var och en arbetsförmedlare att avgöra!??
    Och jag har sett på flera ställen på internet (bland annat på regeringens hemsida) att den där 12-timmars regeln bara gäller för dem UTAN minderåriga barn! Men jag som har en 7-mån dotter, vad gäller för mig!? (Står ingenstans!!)
    Vad har ni andra för erfarenheter av den där pendlingsregeln och möjligheten att få pendlingsbidrag!?

• Svar på tråden "Normalt pendlingsavstånd", vad är det!?
  • Pallas Athena

Är det ingen mer som vet något om det här!?

• Pallas Athena

Ja, som sagt, bor man i storstad (särskilt då Sthlm) så får man räkna med långa restider till och från jobbet, trots att man bor i samma kommun eller samma stad som jobbet ligger i!

• MrsHawkins

En norrlänning undrar:

Hur kan det bli så långa restider när man bor i en storstad egentligen? Ni har så många fler resmöjligheter än vi norrlänningar tycker man...

• Pallas Athena

MrsHawkins: Det beror nog främst på att det är så många andra som också ska ta sig till jobbet i storstäder, så man får slåss om platserna i vägfilen eller på bussen/tåget! Så även om det finns många möjligheter är det mycket färre lediga platser än längre norrut..

• MrsHawkins

Pallas Athena

Men ändå fler bussar/tåg som går....Vi har i bästa fall en tur på morronen o en på kvällen på vissa orter...

• annaxtra

MrsHawkins
    Sedan måste tilläggas att desto fler byten man har desto längre blir restiden. Och så här på sommaren när tunnelbannan har dragit ner till halvtimmestrafik (!). Plussa det med alla hämska förseningar som gör att man missar anslutande tåg eller bus...*suck* skulle så mycke hällre vilja ta bilen...om det inte var sån sjuk kö...
    Ja ja en stor sommar kram till er där ute

• MrsHawkins

annaxtra

Halvtimmestrafik? Det går en i halvtimmen? Oj..rena rama lyxen....

• annaxtra

MrsHawkins
    *skrattar* jo jag vet att vi är bortskämda med 10 min trafik i rusning. Men du ska se hur mycke folk det är när dom går så ofta. För min del börjar dagen med först bus som går varje halvtimme och sedan försöka att passa in ett tåg för att senare byta mot tunnelbana och sedan tillslut till buss igen. Så jag måste säga att jag har vant mej redan fån skoltiden att det tar mellan 1 timme till en och en halv att ta sig till skolan eller jobbet. Vi har även här i sthlms området ställen som ligger lite längre ut som inte har så många turer att välja på.

• silverlök

Min resväg Ekerö- Nortull tar en timme på morgonen och 1½ på kvällen. Att ta bil är inte att tänka på, det är för dyrt att köra, det kostar en förmögenhet att parkera och det är för mycket köer.

Lyx med halvtimmestrafik i tunnelbanan?? Du har aldrig åkt tunnelbana i Stockholm??? Har du en aning om hur många människor som transporteras med tunnelbanan varje dag?

Och nej, så värst många resmöjligheter finns inte! Det är bil ELLER kommunalt som gäller. Åker jag kommunalt gäller EN busslinje och EN tunnelbanelinje. Är det stopp på någon av dem kan jag inte bara ta något alternativ. För det finns inget! Och nej, cykla är inget alternativ, då hade restiden garanterat varit ännu längre!

Svar på tråden "Normalt pendlingsavstånd", vad är det!?