• Anonym ($)

Jag är prickfri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

När jag var 19år och flyttade hemifrån kolapsade min ekonomi helt. Var för stålt för att be mamma oh pappa om hjälp och trodde att inkasso var farliga människor som skulle skälla ut mig i telefonen. Gömde alla kravbrev i en låda (ångestlådan) fick magknip bara av att se den. Efter ett tag damp det in krav från kronofogden. Då brast allt (trode att de skulle hämta mig och sätta mig i fängelse) och jag berättade för mamma som hjälpte mig att våga kontakta kronofogden. Sen dess har jag betalat in lite varje månad (det blev en ganska stor skuld) och Nu idag fick jag veta att mina prickar försvunnit! Det är 2ton som lyfts från mia axlar!!! Jag kan inte beskriva den ångest och skam dessa prickar ineburit för mig. Nu är jag fri och kommer ALDRIG sätta mig i en liknande situation igen.

• Svar på tråden Jag är prickfri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (GRATTIS)

Va härligt för dig. Och va härligt att höra att det faktiskt går att komma ur detta..
    Sitter själv med skulder som blev då jag blev arbetslös. Betalar av med 3500 i månaden och hoppas att det hjälper så att ´det försvinner snart!

• Anonym (Me)

Har också haft skulder jag betalt, Vill också kolla upp om min prick är bort.. Vem ringde du och kollade med?
    Ringde till kronofogden men de sa att man inte kollade det hos dem. Måste man göra en UC, vill hellst inte det.

• Anonym

tror en prick sitter i tre år eller om det är fem år från det att det registrerades hos kronofogden som en skuld, så bara för att man betalat in sista betalningen så betyder det inte att pricken försvinner då, om det tar kortare tid att betala av skulden. Kommer inte ihåg riktigt hur många år, Men min sambo hade ett par när vi flyttade ihop.

• Anonym (prickfri)

Ring UC så berättar de om du har prick och hur länge till...

• Anonym (Me)

Dom gör ingen kreditupplysning så man får hem en blankett och så, utan de säger de rätt över telen?

Anonym (prickfri) skrev 2008-10-08 20:29:14 följande:

Ring UC så berättar de om du har prick och hur länge till...
  • Anonym (loop)
    Anonym skrev 2008-10-08 14:05:24 följande:
    Måste fråga, kommer det ett brev bara sådär när man blir av med prickarna?jag har nämligen idag betalat in sista på min skuld hos kf och skulle gärna vilja veta vad som händer nuFår man ett brev från dem att man inte har någon skuld hos dem längre?
    Från det att du betalt dina skulder har du din/dina prickar i 3 år sendan efter det försvinner dem och du kan börja leva som vanligt igen!
  • Anonym (loop)
    Anonym skrev 2008-10-08 16:33:37 följande:
    tror en prick sitter i tre år eller om det är fem år från det att det registrerades hos kronofogden som en skuld, så bara för att man betalat in sista betalningen så betyder det inte att pricken försvinner då, om det tar kortare tid att betala av skulden. Kommer inte ihåg riktigt hur många år, Men min sambo hade ett par när vi flyttade ihop.
    Precis! Men så länge du ej betalt av hela skulden fins prickarna kvar och nedräkningen börjar inte föräns det att du betalt allt, därifrån har du sedan dina prickar i minst 3 år.
  • Anonym

STARKT AV DIG!!!
    Mkt bra gjort!

Håller tummarna för en prickfri framtid!

• Anonym
    Anonym (loop) skrev 2008-10-08 22:13:58 följande:
    Precis! Men så länge du ej betalt av hela skulden fins prickarna kvar och nedräkningen börjar inte föräns det att du betalt allt, därifrån har du sedan dina prickar i minst 3 år.
    hade ett halvt rätt iaf

TS! bra gjort!
  • Herr Gårman

Äntligen en solskenshistoria.

Grattis!

• Anonym (prickfri)
    Anonym (Me) skrev 2008-10-08 21:48:29 följande:
    Dom gör ingen kreditupplysning så man får hem en blankett och så, utan de säger de rätt över telen?Anonym (prickfri) skrev 2008-10-08 20:29:14 följande:
    Japp...du får reda på det direkt...
  • Anonym (prickfri)
    Anonym (loop) skrev 2008-10-08 22:11:17 följande:
    Från det att du betalt dina skulder har du din/dina prickar i 3 år sendan efter det försvinner dem och du kan börja leva som vanligt igen!
    Anonym (loop) skrev 2008-10-08 22:13:58 följande:
    Från den dagen pricken registreras och tre år framåt har du en prick...men har du en skuld kvar efter de tre åren så kan företaget som ansökt om indrivning av kronofogden ansöka igen och då förlängs det ytterligare tre år....så det bästa är att betala av så snabbt man bara kan...

Jag och min sambo hamnade där 2002/2003....vår ekonomi kraschade!!!! En inkomst....flytt....mm...så många faktorer..Vi orkade inte......men vi tog tag i det...Tyvärr efter vi fick skuld hos fogden...men vi ringde upp företagen vi hade skuld till och gjorde upp en betalningsplan....VI HADE EN MYCKET STRIKT BUDGET....vi klarade det galant.....idag 5år senare är båda prickfria och vi har det mycket gott ställt....så alla kan hamna där men även alla kan ta sig ur det ....
  • Anonym

Så om jag nu betalade det sista på min skuld och pricken har funnits i 2,5 år, är den pricken borta om ett halvår då?

Svar på tråden Jag är prickfri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!