• Thez

Nån med erfarenhet av undulater???????? snälla läs då detta......

Vi va och skaffade en lite undulatkompis till våran andra undulat igår, vi hade 4 o välja på, vi valde en liten grå/vit, den satt alldeles stilla på en pinne.
    När vi kom hem med den lät vi vår gamla flyga lite fritt ute så den nya kunde få bo in sig lite i buren, sen släppte vi ihop dom och det gick jättebra. Men den nya är inte som den ska tycker jag, jag vet inte om det beror på att den är ny och lite rädd, den är ca 6 veckor. Han sitter bara o sover/blundar hela tiden, flyger nån gång till en annan pinne. Den har kommit ut nån gång från buren o flygit, men den flyger inte bra, den flyger in i väggarna, och ramlar ner. Den slår inte ihop hårt mot väggen, men ändå ramlar den ner, man kan ta den med handen, är inte alls rädd,utan man kan plocka upp den utan att den bryr sig, är inte rädd alls.
    Jag har tänkt att den inte lärt sig flyga ännu, att det kommer, och att den piggnar till. Men jag tycker ändå att det e konstigt att den sitter så här o sover hela tiden.
    Nån som har någon erfarenhet av undulater som kan hjälpa mig???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-10 22:03
    Idag har varit sorgens dag. Jag lämande tillbaka min pippi till djuraffären, den var inte bra Kändes jättetungt, har gråtit mycket. Det va nåt med den, den hade ingen balans, den gick runt mycket nu den senaste dagen på burgolvet och den snubblade några gånger, ramlade ner på huvudet, trillade på ryggen, åt inget. Vi kände att vi va tvungna även att jag bröt ihop. Det är inte meningen att man ska lägga 300:- på en fågel och sen direkt lämna in den till ett djursjukhus. Jag ska lägga in en bild på mina fin gamla pippa som vi har fortfarande, och en på den nya som vi nu lämnat

• Svar på tråden Nån med erfarenhet av undulater???????? snälla läs då detta......
  • Tikka

Kan den vara blind? Fåglar brukar ju försöka ge sken av att vara friskare än de egentligen är, men detta låter lite underligt. Ring till en veterinär tycker jag. Och till dem ni köpte den av. Lycka till?

• Thez

Jag har varit nere i djuraffären där jag köpte den och berättade om problemen, han va helt säker på att det är för att det är nytt för den nu. Men både jag o min sambo tvivlar på det, men vi gick med på att avvakta nån dag som han i djuraffären tyckte och sen kan vi komma tillbaka med den och byta den mot en annan. Detta är jättesvårt. Vi har lånat en annan bur av en granne nu så vi har skiljt dom åt om den skulle vara sjuk. För vår undulat har ändå ingen glädje av denna stackars pippin då den bara sover och reagerar inte på nåt.....

• Lotta71

Skulle tro att den bara är chockad av sin nya miljö
    Låt den vara ifred, o släpp absolut inte ut den. Jag hade haft den i samma bur som eran andra, för den är nog inte sjuk. Den känner sig tryggare av er andra fågel. Försök inte hantera den, utan låt bara den vila.
    Mina nya undulater har oxå betett sig så, det är normalt.
    Lycka till

Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • Thez

Det gick inte bra med pippin vi hade, läs min uppdatering
    Men idag har vi skaffat en ny, det märks direkt stor skillnad, denna mår bra bra, när han i djuraffären skulle ta den så flög alla fåglar som galningar med våran gamla satt alla fåglar helt apatiska. Det var så illa med pippin att en katt lätt skulle kunna gå in i buren o ta den utan motstånd, den bara satt, en sån pippi mår inte bra. Men med denna ny är det roligt, denna har redan börjat äta lite på hirskolvarna sätter in bild om någon dag, det blev en blå nu, 8 veckor gammal.

• Lotta71
    Thez skrev 2008-10-11 22:04:41 följande:
    Det gick inte bra med pippin vi hade, läs min uppdatering Men idag har vi skaffat en ny, det märks direkt stor skillnad, denna mår bra bra, när han i djuraffären skulle ta den så flög alla fåglar som galningar med våran gamla satt alla fåglar helt apatiska. Det var så illa med pippin att en katt lätt skulle kunna gå in i buren o ta den utan motstånd, den bara satt, en sån pippi mår inte bra. Men med denna ny är det roligt, denna har redan börjat äta lite på hirskolvarna sätter in bild om någon dag, det blev en blå nu, 8 veckor gammal.
    Fick ni veta vad det var för fel på den då
    Stackars fågelbaby!
    Lycka till med denna nya
    Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • Thez

Vi fick tyvärr inte veta vad det va med pippin, denna djurhandlaren var inte helt seriös har vi förstått nu, han blev sur för att vi lämnade tillbaka den. En som har en djuraffär ska ju inte sälja sjuka fåglar. En som va från samma uppfödare som den fågeln vi lämnade (Fido) var helt sne i kroppen och huvudet. Så nåt fel va det ju
    Men nu gick vi till en större djuraffär o köpte en fågel, så detta blir nog bra.

• Lisa600
    Thez skrev 2008-10-08 21:16:44 följande:

Jag har varit nere i djuraffären där jag köpte den och berättade om problemen, han va helt säker på att det är för att det är nytt för den nu. Men både jag o min sambo tvivlar på det, men vi gick med på att avvakta nån dag som han i djuraffären tyckte och sen kan vi komma tillbaka med den och byta den mot en annan. Detta är jättesvårt. Vi har lånat en annan bur av en granne nu så vi har skiljt dom åt om den skulle vara sjuk. För vår undulat har ändå ingen glädje av denna stackars pippin då den bara sover och reagerar inte på nåt.....

det är alltid dåligt att köpa fåglar från djuraffärer för att man fet inte om de har haft det dåligt eller inte
Svar på tråden Nån med erfarenhet av undulater???????? snälla läs då detta......