• Anonym

Fråga om HIV

Jag är inte medlem här, men har fått låna en kompis fl sida.
    Jag undrar, om man har sex med en som har HIV och använder kondom (givetvis) hur stor är risken då att man ändå blir smittad? Kondomen kan ju gå sönder, vågar man ta den risken? Eller ska vi avstå från sex i 6 mån tills han kan få ett 100% testsvar?
    Är det helt säkert att det inte smittar genom kyssar? Kan man leva ett normalt liv om man inte är säker, tänk om han börjar blöda eller något? Det här handlar inte om vilken kille som helst, jag vet att HIV är ovanligt, men den här killen har utsatt sig för en stor risk om man säger så.
    Jag vill inte ha några frågor om varför jag träffat en kille som befinner sig i en riskgrupp, utan bara ha lite svar och funderingar. Tack!

• Svar på tråden Fråga om HIV
  • micki

kyssar är säkert så länge han inte har något slags sår i munnen. sånt kan man aldrig veta. det kan ju finnas infektioner i tandkött och man kan ha blivit bränd av mat i munnen eller något i stil med det. på sättet du skriver så förstår jag att han är viktig för dig men försök att motstå allt utom kramar fram tills testet är klart och ni får besked om att han är säker (om han nu är det vilket vi får hoppas på)

anledningen till att jag bara svarade på en av alla dina frågor är för att jag inte vet resten helt säkert

lycka till. *håller tummarna att det går bra*

• Solano

man vet ju inte till100 % säkert att HIV inte sprids genom saliv och även om dte inte gör det så är det ju som micki skriver att mna kan ha sår eller blåsor i munnen som man inte känner och vet om! Jag skulle personligen avstå från att ha sex men ngn som kan vara HIV positiv för en kondom kan ju faktiskt glida av eller gå sönder under tiden man har sex. Det måste vara jätte jobbigt för dig och den här killen att vara i den här situationen som ni är i. Men jag skulle inte kunna leva ett "normalt" liv tillsammans med honom med tanke på precis som du skriver, ifall han skulle börja blöda eller ngt för bara ett litet sår vid ditt nagelband kan leda till att du får infektionen om hans blod hamnar där!
    Var försiktig och använd ditt sunda förnuft när du träffar den här killen och tänk alltid efter två gånger innan du gör ngt du inte är säker på!
    Kramar

• modesty74

Under förutsättning att kondomen är på under hela samlaget och inte oralsex förekommer så är du 100% skyddad mot HIV. Dock KAN ju kondomen gå sönder och HIV-viruset KAN ta sig in via sköra/skadade slemhinnor, men behöver inte göra det.
    Det behövs en ganska stor mängd virus för att HIV skall kunna överföras från en person till en annan. Det finns hittills inga dokumenterade fall där viruset har överförts via pussar/kyssar, dvs genom saliv. Småsår, blåsor, sårsprickor osv som kommer i kontakt med virus i t ex sperma kan rent teoretiskt smitta även om sannolikheten inte är så stor. Störst risk löper du genom att ha oskyddat samlag och allra störst är risken att bli smittad genom anala samlag (ja, det är ingen myt utan beror på att slemhinnorna där är väldigt tunna och lätt spricker).
    Jag personligen skulle ALDRIG utsätta mig för en sådan risk utan att först veta att den jag har sex med är 100% smittfri. Nu vet jag ju inte vilket riskbeteende din tilltänkta sexpartner har haft, men låt säga så här: Om han har varit sprutnarkoman, haft sex med prostituerade (främst i Asien eller Estland/Lettland), alt. haft sex med andra män, så finns det en risk att han kan vara bärare av HIV-virus. Har han tatueringar gjorda utomlands eller av ej godkända tatuerare så bör han även testa sig för Hepatit-C. En liten risk föreligger också om han har haft oskyddat sex med många heterosexuella tjejer och speciellt då om han misstänker/vet att någon av dessa bär på viruset= stor risk.
    Du skall absolut låta honom testa sig INNAN ni har sex. Det är inte värt att utsätta sig för denna risk oavsett om den är liten eller ej.
    Jag har själv gjort det misstaget en gång i min ungdom och den ångesten det skapade vill jag inte att någon annan skall få uppleva (den man jag hade oskyddat sex blev smittad, men hade förvärvat smittan EFTER vår förhållande, men innan jag visste detta levde jag i konstant ångest...han fick smittan från en dansk strippa, men alla han haft sex med spårades av Smittskydd och så även jag).
    Det är inte värt att chansa. Har han haft ett riskbeteende så SKALL han testa sig.
    Ditt liv är för värdefullt för att leka rysk roulette med.
    Kram och lycka till!

• modesty74

Jag har jobbat för RFSU som föreläsare i högstadieskolor om just HIV, så har du fler frågor svarar jag gärna.

• Anonym

modesty74: Ja, risken finns att han kan ha HIV, även om chansen att han inte har det är större. Det här är ingen kille jag precis lärt känna, utan en jag känt i många år.
    Han ska självklart testa sig, men det kan ju ta upp till sex mån från det han ev smittats till att det syns på testet, är det inte så? Så testar han sig nu kan svaret vara felaktigt.
    Jag är helt livrädd för HIV, har haft en massa ångest för det tidigare. Har dessutom ett barn på tre år (det är han som är pappan, så komplicerat är det), och då blir det ännu värre. Vill ju inte dö ifrån min dotter, och inte att pappan heller ska göra det förstås.
    Men om han testar sig nu, så kan man väl inte vara säker på testresultatet?

Tack för svaret, och tack ni andra också!

• blip

bärs kondomen (den NYA kondomen, inget gammalt skräp) under HELA samlaget utan paus, borde ni inte smittas den sexuella vägen...

men däremot kan man itne garantera din säkerhet vad det gäller andra sätt att smittas,
    som genom små sår i munnen osv.

tycker ni att ni som par är värt att satsa på kanske ni kan vänta ett tag?

då har ni ju dessutom chansen att lära känna varandra bra innan...

hoppas ni finner en lösning..

• mammaokalle

Är du så orolig som du verkar vara - varför chansa? Vänta i 6 mån.

• Anonym

blip: vi har varit gifta, så vi känner varandra bra. Det är efter seperationen som han utsatt sig för risker.
    Vad är det för ny kondom? eller menar du att det ska vara en som inte är gammal?
    Jo, vi kan ju vänta i ett halvår med att kyssas och så, det skulle kännas ganska konstigt, men om risken finns vid kyssar så kanske det är bäst. Vad jag hört så krävs det ganska stora mängder virus för att smittas, och kyssar ska ju vara "säkert". Men jag är så nojig ändå.
    Kanske kan man göra så att han testar sig nu, och så om testet är negativt använder vi kondom. Sen testar han sig igen om ett halvår, och är testet fortfarande negativt då så borde ju det vara fritt fram även utan kondom.

• Helusa

modesty74 stammer det att det tar 6 manader tills man vet sakert? har for mig att jag last det nanstans innan.

• modesty74

Man måste vänta 6 månader när man är blodgivare för att få ge blod om man har utsatt sig för en risksituation (är blodgivare själv, så detta vet jag säkert). Nu är det 10 år sedan jag föreläste om HIV, men jag tror att 100% säker kan man inte vara förrän efter 6 månader (3 månader säger min kompis som är homosexuell och testar sin regelbundet, men om nu det är 6 månader inom sjukvården så borde det ju vara detta som fortfarande gäller).
    Han bör absolut testa sig så fort som möjligt och som du säger så bör ni nog avstå från samlag och tungkyssar tills han har fått svaret. Pussar och kramar är riskfritt (om ni inte råkar ha blödande herpessår vill säga, men det är väl inte så troligt). Tänk också på att sperma på skadad hud smittar, så undvik att få hans sperma på t ex händer om du har spuckna nagelband, torrsprickor el. dylikt).
    Jag hoppas att ni får ett negativt svar, men som sagt testa sig måste han innan ni har samlag, inget snack om den saken. Testa honom för Hepatit-C samtidigt eftersom detta också är sexuellt överförbart och en livshotande sjukdom i en del fall (kan förstöra levern).
    Lycka till gumman:0)

• Anonym

Om han testar sig nu, så är nog inte svaret 100% säkert. Men om det är negativt nu, ska vi ändå vänta helt med allt i ett halvår? I så fall kan han ju lika gärna vänta och testa sig om ett halvår och inte nu. Känns ganska konstigt, säkert så är han negativ, men eftersom risken trots allt finns och jag vågar inte riskera något
    Han ska testa sig för hepatit också. Var gör man testen förresten? Går det att göra både hepatit och HIVtest på vårdcentralen?

• modesty74

Nu vet jag ju inte hur länge sedan det är som han utsatte sig för risken, men har det passerat 3 månader och han testar negativt, så kör på fast med kondom. Mindre än 3 månader sedan, så skulle jag avvakta om jag var dig. De flesta som testar sig är ju negativa, men visst förekommer det att man är positiv ibland utan att veta om det.
    För bästa svar på era frågor så rekommenderar jag Hudmottagningen eller Infektionskliniken. Det måste ha gått 3 månader från det han misstänks ha smittats innan han testar (innan dess är det meningslöst med ett test). Visar det negativt då är han förmodligen inte smittat. 3 månader är ganska liten tid om man jämför med att leva med HIV resten av livet och säkerligen kommer testet att visa negativt.

• modesty74

Ja, just det ja. Vårdcentralen går också bra, men där är dom inte lika kunniga om HIV som på hud/infektion om man har frågor. Testen är dock lika säkra och ger samma svar (inom en vecka) eftersom alla tester skickas till samma labb. Är han smittad brukar dom ringa meddetsamma dvs. dagen efter, så hör man inget av dem så brukar detta betyda att man är "clean" från smitta.

• jargato

använd glidmedel vattenbaserad till kondomen så är risken obefintlig att den går sönder, dessutom ser killen/känner man som man om kondomen går sönder. HIV kan teoretisk smitta genom saliv även om det av lättförsteliga orsaker kan vara svårt att bevisa i ett enskilt fall att man blivit smittad enbart genom att kyssas.

• Anonym

jargato: Man blir ju så osäker, man har alltid hört att kyssar ska vara helt säkert. På ungdomsmottagningen sa de att det krävs ca 10 liter saliv för att kunna smitta, eftersom saliven innehåller så liten del virus. Nu blir man ju nojjig när man tänker på alla killar man kysst

Vad menas med vattenbaserat glidmedel? Vad är det för skillnad på om man tex använder matolja?

• jargato

Som jag sa så finns det en teoretisk risk att bli smittad vid djupa tungkyssar men den är väldigt liten och svårt att bevisa. HIV virus finns i alla kroppsvätskor även saliv, sekret, sperma, blod osv.
    Tror inte du behöver vara orolig, risken är trots allt väldigt väldigt liten att få HIV, men jag förstår dig för innan jag testade mig var jag också väldigt orolig.
    Det finns en enkel kemisk lag som heter lika löser lika. Det betyder att latexkondom kan lösas upp och gå sönder om man använder olja som glidmedel( har själv råkat ut för det) Du ska alltid använda vattenbaserat glidmedel till kondom, säljs på apoteket och heter klick!

Svar på tråden Fråga om HIV