Under förutsättning att kondomen är på under hela samlaget och inte oralsex förekommer så är du 100% skyddad mot HIV. Dock KAN ju kondomen gå sönder och HIV-viruset KAN ta sig in via sköra/skadade slemhinnor, men behöver inte göra det.
Det behövs en ganska stor mängd virus för att HIV skall kunna överföras från en person till en annan. Det finns hittills inga dokumenterade fall där viruset har överförts via pussar/kyssar, dvs genom saliv. Småsår, blåsor, sårsprickor osv som kommer i kontakt med virus i t ex sperma kan rent teoretiskt smitta även om sannolikheten inte är så stor. Störst risk löper du genom att ha oskyddat samlag och allra störst är risken att bli smittad genom anala samlag (ja, det är ingen myt utan beror på att slemhinnorna där är väldigt tunna och lätt spricker).
Jag personligen skulle ALDRIG utsätta mig för en sådan risk utan att först veta att den jag har sex med är 100% smittfri. Nu vet jag ju inte vilket riskbeteende din tilltänkta sexpartner har haft, men låt säga så här: Om han har varit sprutnarkoman, haft sex med prostituerade (främst i Asien eller Estland/Lettland), alt. haft sex med andra män, så finns det en risk att han kan vara bärare av HIV-virus. Har han tatueringar gjorda utomlands eller av ej godkända tatuerare så bör han även testa sig för Hepatit-C. En liten risk föreligger också om han har haft oskyddat sex med många heterosexuella tjejer och speciellt då om han misstänker/vet att någon av dessa bär på viruset= stor risk.
Du skall absolut låta honom testa sig INNAN ni har sex. Det är inte värt att utsätta sig för denna risk oavsett om den är liten eller ej.
Jag har själv gjort det misstaget en gång i min ungdom och den ångesten det skapade vill jag inte att någon annan skall få uppleva (den man jag hade oskyddat sex blev smittad, men hade förvärvat smittan EFTER vår förhållande, men innan jag visste detta levde jag i konstant ångest...han fick smittan från en dansk strippa, men alla han haft sex med spårades av Smittskydd och så även jag).
Det är inte värt att chansa. Har han haft ett riskbeteende så SKALL han testa sig.
Ditt liv är för värdefullt för att leka rysk roulette med.
Kram och lycka till!