• Fröken Inga

marocko vs egypten som resmål, vilket föredrar ddu?

ttipsa gärna om vart i länderna ni varit eller hört om!

Letar efter en vibrerande babysitter. Vill du sälja en så hojta till!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden marocko vs egypten som resmål, vilket föredrar ddu?
  • The past is now

Var i Marocko som tonåring, det jag minns är bara negativt. Det bästa är väl att läsa på om resmålen.

Det är ju inga länder som är kvinnovänliga så mycket kan jag säga.

• Elli47

Jag har inte varit i Marocko tyvärr men däremot var vi till Egypten när sonen var 10 månader. Det var en jättebra semester trots att vi var risiga i magen... skulle gärna åka tillbaka till Egypten och se mer av landet och dess fantastiska byggnadsverk. Vi är intresserade av att se och uppleva saker, gå på museum osv och pratar gärna med folk ute på gatan osv. Barnen är också glada i att träffa andra människor och hitta nya lekkompisar i de länder vi besökt.

• Jambosana

Älskar bägge länderna, det beror på vad ni vill göra. Egypten är helt outstanding när det gäller sevärdheter (pyramiderna och Konungarnas dal) och bra dyk.

Marocko har fantastiska städer (Marrakech, Tafraout, Essaouira, Taroudant, Atlasbergens byar, Fez) och jättegod mat samt bra surfning.

• LindaJohansson81

Jag var i Marocko och jag älskade det!!!!
    Underbar mat underbar kultur underbart folk! Finns inget mer gästvänligt folk än muslimer.
    Jag åker till Syrien snart och det ska bli en upplevelse...

Kan även rekommendera Tunisien, som också är ett suveränt resmål.

Skulle vilja ka till Egypten, men det får bli i framtiden.

The past is now skrev 2008-10-09 07:14:18 följande:

Var i Marocko som tonåring, det jag minns är bara negativt. Det bästa är väl att läsa på om resmålen.Det är ju inga länder som är kvinnovänliga så mycket kan jag säga.
    Vaddå inte kvinnovänliga???
  • miliasmamma

Har inte varit i Marocko, men föredrar ändå Egypten av dessa två pga sevärdheterna.

• Senap

Har varit i båda. Hyffsat lika men Egypten har ju helt outstanding sevärdheter så Egypten vann.

My sugar is raw
  • The past is now
    LindaJohansson81 skrev 2008-10-09 07:46:11 följande:
    Jag var i Marocko och jag älskade det!!!! Underbar mat underbar kultur underbart folk! Finns inget mer gästvänligt folk än muslimer.Jag åker till Syrien snart och det ska bli en upplevelse...Kan även rekommendera Tunisien, som också är ett suveränt resmål.Skulle vilja ka till Egypten, men det får bli i framtiden.The past is now skrev 2008-10-09 07:14:18 följande:Vaddå inte kvinnovänliga???
    Under de 2 veckor som vi var där så såg jag inte en enda kvinna ute på gatorna. Bara män som gick och höll varandra i händerna. På marknaden(Marrakech) så ville en arab köpa mig för ett X antal kameler. Jag gick(före mina föräldrar) och in i en lite butik för att titta lite, han fick psykbryt och skrek åt mig, ja jagade mig ut ur hans butik...hade inte gjort något. Han vart arg för att jag inte handlade något.
    Vi var och handlade mat till hotellet, när de hade packat varorna så skulle min mamma bär allt! Ehh nej nej sa min pappa,hon kan inte så jag bär. Han blev skitarg och skrek massa konstigt åt oss och hytte med fingret och spottade på golvet.

Guiden vi hade berättade att som kvinna bör man INTE vistas ute på egen hand. Ta inte i hand och hälsa på män m m

Han berättade även att kvinnor/flickor kidnappas och aldrig kommer tillbaka.

Samma guide berättade att om det fanns en säng i ett hushåll så sov mannen i den och kvinnan på golvet. ALLT handlade om mannen och hans fördelar.

Maten smakade skit rent ut sagt och jag rasade i vikt. Magsjuk blev familjen(matförgiftning), jag klarade mig lyckligtvis eftersom jag knappt åt något.

Så nej nej aldrig mer sådana resor.
  • Marie IE B

Ingetdera lockar något vidare även om båda länderna har sina "drömställen" i livet.
    Marrakech är en plats jag vill se och likaså pyramiderna men på samma gång så känns det lite som pest eller kolera, tyvärr. Om jag vore tvungen att välja skulle det nog ändå bli Egypten

• Fröken Inga

Efter mycket researche har jag fått intrycket at marocko känns mer spännande. Är sugen på marrakech kanske kombinerat med några dagar i agadir. Hur är de städerna? Har inte fått så bra bild av agadir... Marrakech beskrivs mycket

Det som lockar mig i egypten är förstås pyramiderna men jag är orolig för att det blir ännu ett turistspektakel med långa köer och en guide man inte förstår. Vart i egypten bör man åka om man vill ha kul,tur, god mat och lite shopping. Snorkling är inget vi prioriterar.

Letar efter en vibrerande babysitter. Vill du sälja en så hojta till!
  • Celestial

Jag har varit i Agadir. Bodde nära stranden så vi var mest där. Vi hade kul när vi var där, men inget ställe jag känner för att återvända till.
    Egypten har jag inte varit i, och vill inte heller.

• EnFruSislak

marocko, agadir. Älskar det . Trevliga människor. Vi blev bjudna på mat på stranden, hälsade på en familj på söndagsmiddag. Gick omkring massor och va på stranden. Då vi var där men vår mkt begränsade budget maken och jag hade vi det jätte bra på de små slantar vi hade, bytte till oss mycket. det var vacker och fanns mkt att se.

• EnFruSislak

The past is now skrev 2008-10-09 11:52:35 följande:

Under de 2 veckor som vi var där så såg jag inte en enda kvinna ute på gatorna. Bara män som gick och höll varandra i händerna. På marknaden(Marrakech) så ville en arab köpa mig för ett X antal kameler. Jag gick(före mina föräldrar) och in i en lite butik för att titta lite, han fick psykbryt och skrek åt mig, ja jagade mig ut ur hans butik...hade inte gjort något. Han vart arg för att jag inte handlade något.Vi var och handlade mat till hotellet, när de hade packat varorna så skulle min mamma bär allt! Ehh nej nej sa min pappa,hon kan inte så jag bär. Han blev skitarg och skrek massa konstigt åt oss och hytte med fingret och spottade på golvet.Guiden vi hade berättade att som kvinna bör man INTE vistas ute på egen hand. Ta inte i hand och hälsa på män m m Han berättade även att kvinnor/flickor kidnappas och aldrig kommer tillbaka. Samma guide berättade att om det fanns en säng i ett hushåll så sov mannen i den och kvinnan på golvet. ALLT handlade om mannen och hans fördelar.Maten smakade skit rent ut sagt och jag rasade i vikt. Magsjuk blev familjen(matförgiftning), jag klarade mig lyckligtvis eftersom jag knappt åt något.Så nej nej aldrig mer sådana resor.
    Och vi som tyckte att det var så roligt att mkt lättklädda flickor var vän med helt skylda kvinnor! Se vad olika man kan uppfatta saker.
Svar på tråden marocko vs egypten som resmål, vilket föredrar ddu?