• Mamma080413

Tvillingar födda i v29 någon?

hej!
    Jag fick mina tvilling pojkar i v.29+4. Är idag 6 mån(4 korrigerat)
    Undrar om det är någon annan som fått tvillingar runt de veckorna.??
    Hur gick det och hur är det nu?

• Svar på tråden Tvillingar födda i v29 någon?
  • lugna gatan

Hej! Fick trillingar i vecka 29+3, är idag 4 1/2 mån (2 korr.). Orsaken att de kom så tidigt var att ena tjejen hade extremt mycket fostervatten (tvillingtransfusionssyndrom), och minsta tjejens flöde var kritiskt. Gjorde ul varje dag i en månad (jag var inlagd då). Det var beroende på de två som man förlöste då.

De låg på neo i 10 veckor innan vi fick komma hem.
    Tjejerna mådde bra men drabbades av en virusinfektion på neo som resulterade i allvarliga komplikationer för två av dem. Mirakulöst nog så kämpade de och nu räknas de som fullt friska små barn.
    Neo-tiden var väl något av ett trauma? Har inte riktigt hunnit smälta det än, ibland känns det som man fortfarande är kvar i den där glasbubblan...
    Ändå är vi en glad familj, och det är så härligt nu när de små försöker sig på lite leenden. Tycker de är lite sena med den biten, våra pojkar (födda till tiden log vid ca 3 veckors ålder).
    Annars verkar de helt följa den normala utvecklingen.

• Viran

mina tjejer föddes v. 30+3 och vägde 1270g och 1415g. De är 4 år nu och mår toppen.Är dock påverkade av sin tidiga födsel. Är väldigt infektionskänsliga och har astma. Storleksässigt är de lite smala men följer med ok endå. Utvecklingsmässigt ligger de bra till och man märker ingen skillnad nu. Var lite sena i starten bara.
    Vände sig vid 7 månader.
    Satt/kröp vid 11 månader.
    Gick 14-15 månader.

Ha det bra!!

• Gemelas

hejsan!

Mina tvillingtjejer föddes v29+1 och vägde båda runt 1300g. De har precis fyllt 2 år och är ikapp utvecklingsmässigt sedan över ett år. De är fortfarande mkt smala men det behöver ju inte ha med prematuriteten att göra.
    De har hela tiden varit tidiga med det finmotoriska, de började gå vid 15 mån, satt vid 8, kröp vid 9-10 och har nu börjat prata med ca 2-3 ordsmeningar vilket är helt normalt.
    Vi har varit väldigt försiktiga och undvikit sjuka människor så jag vet inte riktigt hur infektionskänsliga de är men är troligen inte så känsliga nu längre när de är 2år..

Lycka till med era små sötnosar!

Svar på tråden Tvillingar födda i v29 någon?