• Anonym

Rivningskontrakt åt någon annan...

Jag har fått förfrågan om jag kan ta ett rivningskontrakt åt en nära vän. Hon kan inte söka lägenhet eftersom att hon har kronofogen på sig.

Finns de några risker för mig om jag står för en lägenhet åt henne? Kan tillägga att hon kommer att ge mig tre månads hyror som säkerthet.
    Men finns de några andra risker, med tanke på att jag redan har ett annat boende??!!

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Rivningskontrakt åt någon annan...
  • Anonym

ingen som vet??

• appapp2

Jag antar att du i värsta fall kan bli av med ett kontrakt då du inte har rätt att stå på fler än en lägenhet. Då anses det att du inte har behov av bostaden och du vräks. Kanske inte så troligt, men vill din värd bli av med dig är det ett sätt.
    Prova med ett borgensåtagande istället, även om även det är dumt.
    Hur bor din vän idag?

• Anonym

Den här hyresvärden ville inte ha någon borgensman. Vet inte varför.
    I dag bor hon fortfarande ihop med sitt ex som hon måste flytta i från.

Men de kan väl inte hända mig något för att jag står på två lägenheter?? Den jag själv bor i är en bostadsrätt.

• Kjell2

Om det uppstår skador i lägenheten kan värden kräva ersättning av dig.

Finns säkert andra anledningar att avstå också. Jag skulle aldrig rekommendera att någon står på ett kontrakt för någon annan. Bra för mycket risk och osäkerheter.

/Kjell

• appapp2
    Anonym skrev 2008-10-09 14:20:43 följande:
    Den här hyresvärden ville inte ha någon borgensman. Vet inte varför.I dag bor hon fortfarande ihop med sitt ex som hon måste flytta i från.Men de kan väl inte hända mig något för att jag står på två lägenheter?? Den jag själv bor i är en bostadsrätt.
    Eftersom din ena lgh är bostadsrätt, kanske det är mer långsökt, men annars skulle värden med gott samvete kunna vräka dig med hänvisning till att du inte behöver bostaden. En brf skulle väl i princip kunna få fram en tvångsförsäljning, även om det är extremt långsökt.

Dessutom står du ju för hela risken på lägenheten. Vet du varför din vän har skulder? Ingen rök utan eld, liksom.
  • Anonym
    appapp2 skrev 2008-10-09 14:35:29 följande:
    Eftersom din ena lgh är bostadsrätt, kanske det är mer långsökt, men annars skulle värden med gott samvete kunna vräka dig med hänvisning till att du inte behöver bostaden. En brf skulle väl i princip kunna få fram en tvångsförsäljning, även om det är extremt långsökt.Dessutom står du ju för hela risken på lägenheten. Vet du varför din vän har skulder? Ingen rök utan eld, liksom.
    Ja, jag vet varför min kompis har skulder. Ett struligt liv som hon lämnat bakom sig! I dag har hon inga ekonomiska problem men kronofogden hänger ju tyvärr fortfarande över henne.
    Har nu prtata med dem som har rivningskontrakt o för tillfället hade de inga. Så de är bara för min kompis att fortsätta söka.

Tack för alla svar!!
Svar på tråden Rivningskontrakt åt någon annan...