• Anonym (Kanske?)

Årstidsbunden depression

Jag vet med mig att jag sedan många år tillbaka har "gått ner mig" och blivit rätt deppig runt oktober-november varje år..
    Just nu känns det förj-vligt, har ingen lust till mycket längre, tvätten blir liggande här hemma, disken stående och jag ser inte ens någon glädje i att leka med hunden vi är hundvakt åt då jag i vanliga fall älskar hundar.. Men nu känner jag bara likgiltighet inför den..

Det blir ju inte lättare av att min make inte tror att det finns något som heter "höst/vinterdepression" utan att det bara är något folk skyller på för att slippa göra saker..

Men jag är trött på att må såhär, jag vill vara pigg och glad igen som jag var för bara några veckor sedan..!

Vart ska jag vända mig, finns det hjälp att få?
    Vad säger man? Hej, jag har ställt en diagnos på mig själv och kommit fram till att jag är deprimerad?

Hjälp snälla!

• Svar på tråden Årstidsbunden depression
  • Caranlachiel

Det är ju allmänt känt att folk generellt blir mer nedstämda under hösten och vintern. Vi behöver ju solen och ljuset i våra liv, inte alls särskilt konstigt tycker jag. Särskilt på hösten är det ju dessutom så lång tid kvar innan naturen blommar upp igen och ljuset kommer tillbaka - allt kan nog kännas lite hopplöst då.

Vecka 17 - and counting!
  • Anonym (Kanske?)

Jo men jag har så från år till år och lider något enormt av det..
    Vart ska jag vända mig? Husläkaren?

• Anonym (Kanske?)

puff puff

• Skärgårdsmamman

Ta kontakt med vårdcentralen. De kan hjälpa dig.

• BertaFilippa Krattkquist

jag vet precis hur du har det.. du ska ringa vårdcentralen! och berätta precis som det är.. då får du träffa läkare som ev sjukskriver dig och du kan få träffa kurator. och du kan få remiss till psyk om dem anser att du behöver det.. men det är vårdcentralen du ska vända dig till iaf

och ta med din pojkvän till läkaren så kanske läkaren kan förklara för honom att årstidsdepression faktiskt existerar!

lycka till nu och ta hand om dig!

• Anonym (Kanske?)

Skärgårdsmamman och orkidé85:

Tusen tack för hjälpen!
    Då ska jag ringa till min husläkare (?) imorgon..
    Men vad ska jag säga då? Att jag tror att jag lider av höstdepression?
    Det känns så dumt på något sätt att tala om för läkaren vad det e för fel när det eg e dom som ska tala om för mig.. (om ni förstår hur jag menar..?)

• BertaFilippa Krattkquist

de va så lite så!
    jaa du ska säga precis så.. dem kommer säkert fråga vilka symtom du har och så. bara att du berättar precis som det är
    kommer bli bra ska du se!

• Anonym (Kanske?)

Jag ringde till min husläkare idag och förklarade hur det ligger till, hon var väldigt förstående och hjälpsam och sa att vi ska träffas på fredag så får vi prata lite och se hur vi kan gå vidare..

• En lyckans tår i månens sken

Min bror hade det förut och fick lov att åka till sjukhuset och sitta i UV-ljus rum (tror jag att det kallas). Det hjälpte enligt honom. Tips.

Svar på tråden Årstidsbunden depression