• Toadstool

Någon sjuksköterska som vill läsa/har läst forskarutbildning? (eller som undervisar på sjuksköterskeprogrammet)

Hej! Är intresserad av att arbeta som vårdlärare någon gång i framtiden. Har förstått att man måste börja med att läsa någon vidareutbildning och skriva D-uppsats. Men sedan då? Det här med forskarutbildningar, är det något man går _samtidigt_ som man undervisar på högskolan eller hur funkar det egentligen?

Hur blir man lärare på sjuksköterskeprogrammet helt enkelt?

Jättetacksam för svar!!

• Svar på tråden Någon sjuksköterska som vill läsa/har läst forskarutbildning? (eller som undervisar på sjuksköterskeprogrammet)
  • sarama

Man läser 60 poäng pedagogik, och där ingår D-uppsatsen. De flesta forskar samtidigt som de undervisar.

• Toadstool

sarama
    Behöver man ingen vidareutbildning innan det alltså? För jag antar att det är rätt dumt att skriva två d-uppsatser? Eller? De flesta vårdlärare har väl någon vidareutbildning, har de läst den först och sedan läst pedagogik efter det? Vet du?

• sarama

Man är sjuksköterska (oftast) i botten, och sedan läser man pedagogiken. På ssk-utbildningen skriver man C-uppsats, och på VUBen D-uppsats. Jag har jobbat som vårdlärare på usk-programmet på komvux. Jag är ssk och lärarutbildad.

• Toadstool

sarama
    Så man ser pedagogikutbildningen som en VUB likt de andra som finns då? Antingen läser man distrikt, operation, anestesi eller nåt sånt eller så kan man läsa pedagogiken och skriver en D-uppsats i vårdpedagogik? Har jag förstått det rätt?
    Hur trivdes du som vårdlärare på uskprogrammet? Hade du lika gärna kunnat söka en tjänst på en högskola med den utbildningen som du har? (alltså ingen annan VUB också) - någon anledning till att du inte gjorde det?

Många frågor..

• Toadstool

Du får gärna svara mig i ett privat meddelande om du hellre vill det. Verkar inte som det var så många andra som var intresserade av detta ändå

Svar på tråden Någon sjuksköterska som vill läsa/har läst forskarutbildning? (eller som undervisar på sjuksköterskeprogrammet)