• Gummsesnuffsan

Kan någon förklara det här med köplats till dagis, tack!

Min son ska förhoppningsvis börja dagis den 3 november, vilket vi ansökt om. Han har dock ännu ej fått en plats, och det gör oss lite oroliga, eftersom det ju bara är knappt 1 månad kvar...
    Nu till min fråga:
    När jag loggar in på "Min barnomsorg" står där ju de 5 dagis som vi har valt, och efter dem står det vilken köplats Viktor har. På 1:a hands valet har han plats nr 8 och på 2:a hands valet har han plats nr 6.
    Går man sedan in på "Köinfo" på 1:a handsval står det såhär:
    Månad när plats önskas: Antal barn:
    Sept och tidigare 7
    Oktober 1
    November 3
    December 0

Enligt mina uträkningar borde då min son ha en plats på förskolan?
    Samma sak med 2:a hands valet (plats 6 i kön):
    Månad när plats önskas: Antal barn:
    Sept och tidigare 7
    Oktober 3
    November 4
    December 3

Varken jag eller min man fattar hur man ska tolka kösiffrorna. Kan någon förklara lite bättre så är vi hemskt tacksamma!?

• Svar på tråden Kan någon förklara det här med köplats till dagis, tack!
  • danitra

Du kanske ska berätta vilken kommun du bor i. Det där systemet har inte alla.

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Gummsesnuffsan

Oj, förlåt! Vi bor i Stockholms kommun..!

• Moniqe1979

jag tolkar dina siffror som att på 1a hands valet är det 7 barn som önskar plats i september eller tidigare 1 i oktober och 3 i november och att de siffrorna inte har ett dugg med att göra hur många platser förskolan har att tillgå.

• Tant Green

11 barn vill ha plats på ert förstahandsval senast i november. Av dem har ni plats 8. Så skulle jag tolka det i alla fall. Hur många lediga platser som finns står det inget om (det beror väl på hur många som flyttar eftersom det vanligtvis bara är då det blir plats under terminen).

Men eftersom många ställer sig i kö till många ställen så kommer säkert flera av de 11 att hamna på andra ställen, så kön behöver ju inte vara så lång som den ser ut.

• Gummsesnuffsan

Nä, det är väl så vi tolkat det också... Alltså säger siffrorna inte så mkt. :(

• Gummsesnuffsan

Någon annan som vet? Puffar lite :)

• Känslan

När jag sökte dagis till min son stod vi på plats 21 på vårt 1:a handsval och en 3-4 veckor innan önskat datum fick vi besked.Handläggaren förklarade för mig typ att det va 21 som sökt allt som allt.Att siffrorna är svårtolkade,nybörjarmiss alltså.Ni kan nog vara lugna,kom min son in på plats 21 så lär ju er son göra det =)

• Cookiequeen

De uppdaterar inte systemet men det skiljer nog mellan olika stadsdelar. Jag hade plats 15 tror jag men fick mitt förstahandsval, jag tillhöra Skarpnäck. Fick veta det ca 2 veckor innan start bara. Ring samordnaren på stadsdelsförvaltningen så får du veta mer.

• Gummsesnuffsan

Vi tillhör också Skarpnäck. Jag ska ringa samordnaren på måndag!'

Svar på tråden Kan någon förklara det här med köplats till dagis, tack!