Hjälp med recept på förrätt med lax (halvakut)
Har lovat att hitta ett enkelt recept på en förrätt med lax men jag är inte så bra på att hitta recept så jag hoppas FL's snälla mat-féer kan hjälpa mig :ä)
Har lovat att hitta ett enkelt recept på en förrätt med lax men jag är inte så bra på att hitta recept så jag hoppas FL's snälla mat-féer kan hjälpa mig :ä)
Någon toast med lax, ägg, svart kaviar och citron är ju superenkelt och gott
Förförisk laxmousse
100g rökt lax i skivor
0.5 citron
200g creme cheese naturell
200g skalade räkor
1 tsk paprikapulver
Täck botten och kanter av fyra formar med laxskivor. Tvätta och riv citronen. Finfördela resten av laxen. Blanda med grovhackade räkor, citronskal, färskosten och paprikapulvret. Fördela fyllningen i formarna. Pressa ner den. Låt stå i kylskåp över en dag/natt. Stjälp upp strax innan servering.
Ja eller en toast med Icas räksallad (från Delikatessen) och lax.
Lägg ett salladsblad på toasten och sen en stor hög med räksallad, laxskivan ovanpå, dillkvist och citron. Ungefär så.
Annars gör små snittar, tex tunnbröd som man brer pepparrotsost på och så lax. Rulla ihop och dela i snygga bitar.
Tack men det ska serveras i morgon kväll (japp, hon e sent ute men det är inte min middagservering)
Tack allihopa förmedlar det ni skriver till gubben min (det är han som ska fixa mat till en kompis som ska ha en liten bjudning)
Rostat bröd med laxmajonäs
4 skivor rostbröd
1 paprika
1 lök
1 tomat
olja
laxmajonäs:
1 äggula
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk pressad citron
1 dl olja
100 g rökt lax
peppar
Hacka grönsakerna. Fräs dem i olja. Vispa äggulan, vitlöken och citronsaften. Vispa ner oljan lite i taget. Fixa ihop majonäsen med hälften av laxen. Rosta brödet. Lägg först på grönsakerna, sen laxen och till sist toppa med majonäsen.
Rökt lax påkavring
2 dl kesella
0.5 msk riven pepparrot
salt
svartpeppar
salladsblad
300 g kallrökt lax
4 skivor kavring
Blanda kesella, pepparrot, salt och peppar. Lägg finskuren sallad påkavringsskivorna. Lägg på laxskivorna och toppa med pepparrotskesellan.
Jättegott och lätt och fyllningen kan förberedas;
Vet ej exakta mängder, smaka dig fram:
Blanda:
hackad rökt lax (små bitar)
pressad halv citron
hackad dill
hackad gräslök
lätt creme fraiche
ev salt
Rosta bröd, skär bort kanterna. Fyllningen kan förberedas, men lägg på röran på det rostade brödet strax innan servering så att inte brödet blir blött. Garnera med salladsblad, citronskiva och tomatklyfta. Succé! :)
köp philadelphiaos och gravad lax och smöra laxen med osten och rulla ihop...supergott!
Smördegsplattor
Lax frysta portionsbitar
philadelhpia ost
basilika Färsk eller fryst hackad eller
pepparrot
salt
peppar
blanda philadelphiaosten,salt och basilikan.
Skiva laxen medans den är fryst i ca:5mm tjocka skivor salta och peppra laxen.
Kavla smördegen och bred ut osten, lägg på laxskivorna och rulla ihop till en rulle.
in i ugnen tills det ser färdigt ut. Skiva ca: 1,5cm tjocka skivor och lägg på tallrik.
Jag brukar göra en rulle med basilika och en med pepparrot. Snabbt, enkelt och gott.
Lycka till.
tjej: Går det bra att rulla fast laxen är fryst? Det blir inte kantigt liksom? Låter i alla fall himla gott och ganska enkelt. Hur länge ska de vara inne och gradantal?