• Anonym (-lisa-)

Min man fiser så jä*la illa... :(

Min sambo har börjat bli så otroligt "slaskig".
    Man kan missta hans bil för att vara en soptipp, han orkar inte bry sig om sina kläder, hans kropp förfaller och mitt stora problem idag är att han fiser hela tiden...

Jag har fått honom till att åtminstånde gå ut ur rummet när han ska dra av en brakare, för jag tycker inte om att sitta och lukta på dem...
    (Och även om han går iväg, så drar han med sig lukten ibland ändå...)

Idag så bar vi massa plankor, visseligen utomhus, men han står och trycker fram dem så att jag måste lukta på dem när jag går förbi där han stått...
    Han är 30!!!

Är jag löjlig eller är han äcklig???

Kan man begära att han ska ändra kost för att slippa konstant fisande?
    (han äter väldigt mycket stark mat som magen går igång på)

Jag vet att det är natruligt att fisa, men hans mage är konstant uppsvälld så han kan ju inte må så bra av det heller...

• Svar på tråden Min man fiser så jä*la illa... :(
  • Terppa

bläääähhh...

min son är två månader och hans fisar luktar AS. det är jättemysigt när han ligger i famnen och pruttar så hela blöjan vibrerar. Jäkla järndroppar. Men det är inte hans fel.

men en vuxen karl, fy vad äckligt! nog kan min snubbe släppa brakskitar han med men han brukar iaf ta hänsyn...

• Anonym (nypan)

Ge honom minifom eller liknande ,finns flera olika preparar på apoteket som kan ha bra effekt på gaser i magen. Sen är kosten en stor del. Det kanvar olika för olika personer så man får nästan prova sig fram vad som ger och inte ger gaser.

• Terppa

han får minifom det är därför han pruttar ut luften och kosten, jag kunde inte amma mer än en månad så han äter nan.

fast du syftade nog på ts karl när de gäller kosten...*trött i huvvet*

• Ninso

Låter faktiskt som att det är något fel på hans kost. Visst pruttar vi alla och det luktar illa biland, men det ska ju inte vaa SÅ illa. Äter han mycket skräpmat? Det kan bero på det.

• Anonym

Min sambo fiser massor men han går ut ur rummet. Skulle bli skitsur om han satt och fes när vi kollar på TV t ex så man måste sitta i stanken ( visst nån gång ibland spelar ingen roll men inte jämt)

• Anonym (laktos)

Jag tycker det låter som om han är laktosintolerant om han även är svullen. Jag blir precis så när jag får i mig mjölkprodukter, magen svullnar upp och man fiser nåt så sannslöst mycket och helt vidrig stank.
    Min laktosintolerans dök upp för ca 3-4 år sen, helt ur det blå. Så visst kan det vara likadant för honom om det har kommit på senare tid. Fråga honom om han även har ont i magen och ofta lös, är också ett tecken.

Nåt som många inte tänker på när man byter till laktosfattig/-fri kost är att det finns mjölk även i leverpastej, korv osv. Upptäckte det själv när jag undrade varför jag blev så dålig även om jag inte drack mjölk/åt ost.

Prova att byta ut den vanliga mjölken till Låglaktos eller lakstosfritt, likadant med creme fraiche, gräddfil, grädde osv. Becel är det enda mjölkfria smöret jag hittat som innehåller mindre än 80% fett.

Är det så att det är en så "enkel" sak som att han är laktosintolerant så kan jag lova att även han lider av eländet. Kan ju vara värt att prova byta kost för några veckor och se om det blir skillnad?

• FH Mamma

jag tänker oxå någon form av allergi. Mitt ex fiser oxå mycket och illa. Han kunde man ta för en gravid kvinna om man bara såg magen på.

• Okaa san

Beror ANTAGLIGEN på fel kost, eller stress, men det är NORMALT att fisa annars >.< han kan ju inte hjälpa det?

Life i fragile
  • Anonym (URK)

Nej du är inte löjlig.. visst det är supernaturligt att fisa men i ren respekt så behöver man inte göra det i nyllet på den andre. För det doftar fan inte alltid viol...

• miie

Inför laktosfri kost. Vet ju inte om han dricker mycket mjölk eller äter fil etc... men jag kan nästan lova att det kommer hjälpa....

Såg precis nu när jag sitter och skriver det att någon redan nämnt det...

Men som sagt... helt klart värt att prova.. Det är jättemånga som borde äta laktosfritt i vårt land...

• Anonym (-lisa-)

Jag är laktosintollerant, så vi har redan sådan mat här hemma.

Han äter väldigt mycket skräpmat, och som sagt jättegärna stark mat, massa tabasco eller annan stark chilisås, ibland är han uppe i 3 ägg om dagen...

Han har varit inne hos läkaren och gjort tester, men det var inte laktos, gluten eller vad nu annat de letar efter.
    (Var inne just på grund av lös i magen konstant och uppsvälld mage...)
    Så det hände inget där...

Jag har ingen aning om hur jag ska få honom att ändra kost, när han själv inte vill... Han är ju vuxen, och även om jag lagar bra mat till middagarna, så äter han ju alla andra mål när inte jag är med...

• FH Mamma

Anonym (-lisa-) skrev 2008-10-10 09:23:51 följande:

Jag är laktosintollerant, så vi har redan sådan mat här hemma.Han äter väldigt mycket skräpmat, och som sagt jättegärna stark mat, massa tabasco eller annan stark chilisås, ibland är han uppe i 3 ägg om dagen...Han har varit inne hos läkaren och gjort tester, men det var inte laktos, gluten eller vad nu annat de letar efter.(Var inne just på grund av lös i magen konstant och uppsvälld mage...)Så det hände inget där...Jag har ingen aning om hur jag ska få honom att ändra kost, när han själv inte vill... Han är ju vuxen, och även om jag lagar bra mat till middagarna, så äter han ju alla andra mål när inte jag är med...
    finns tabletter på hälsokosten som heter?? Candida? ska funka mot uppsvälld mage..

Té mot gas I

1 tsk blåbärsblad
    2½ dl vatten
    Häll kokande vatten över bladen, låt dra 10 minuter, sila av. Drick 2-3 koppar per dag.

Övermätthet och gas

20 g anisfrön
    20 g fänkål
    20 g kummin
    20 g koriander
    20 g kvannerot
    1 tsk av blandningen får dra med 2½ dl vatten i 10 minuter. Drick en kopp efter maten.

Té mot gas II

1 msk torkade, skurna blad av citronmeliss
    2½ dl kokande vatten
    Låt dra 10 minuter, sila av. Drick en kopp 3 gånger per dag.

Té mot gas III

1 tsk backtimjan
    3 dl kokande vatten
    Gör infusion. Täck över och låt stå 20 minuter, sila av. Drick 3-4 gånger per dag 30 minuter innan maten.

På apoteket finns.. imogaz www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • NadiaMi

Om han har problem med magen borde han ju själv ha ett visst intresse av att prova att ändra kosten för att helt enkelt må bättre...

Visst kan man laborera med tillskott och sådant också, men en bra kost i grunden kan göra att mycket av problemen försvinner "av sig själva" då den mat man har svårt att klara av utesluts.

Det kan även vara de starka kryddorna som gör att hans mage reagerar, men det går ju inte att gissa sig fram till så det som gäller är att HAN är villig att prova utesluta vissa saker för att kanske må bättre.
    Man behöver ju inte vara direkt allergisk mot något för att magen ska reagera. Bara en sådan sak som att äta för mycket eller för lite fibrer kan ju ge lite obalans.

Svar på tråden Min man fiser så jä*la illa... :(