• Anonym (Ford)

Rädd vid övningskörning

Finns det någon mer som är rädd och orolig innan de ska ut och övningsköra? Har kört nu ca 12 ggr med bilskolan och ungefär detsamma privat med min kompis (som kan väldigt sällan).
    Har blivit så att jag drar mig för att övningsköra särskilt privat. Bilskolan vet jag att har extra bromsar om jag skulle tabba mig. Sen är det sällan bilskoleläraren behövt använda sina pedaler, och hon tycker jag blivit mycket bättre, och tror jag kanske behöver runt en 10 lektioner till+ försöka köra lite privat.
    Sen hör man alla som tar körkort efter 15 lektioner. Finns det nån mer än jag som känner mig helt trög när det gäller bilkörning?? Du som tagit många lektioner innan du fick ditt körkort, hur många gånger ungefär?

• Svar på tråden Rädd vid övningskörning
  • Esprie

Jag tyckte det var väldigt läskigt att köra bil innan jag kände att jag hade kontroll över bilen. det ända som hjälpte var att öva öva öva, körde mycket väldigt mycket privat, och den obehagskännslan försvann... När jag fick körkort kom kännslan tillbaks detkänndes som jag gjorde något olagligt, typ nu lurar jag den för jag kan ju igentligen inte köra bil.. men den försvann snabbt..

Hoppas det löser sig för dig !!!

• Anonym (en vecka)

jag var precis som du, rädd att köra med handledare, tog tid att lära på körskola. Vet inte riktigt hur många lektioner jag kört, men MÅNGA blev det, över 20 1 timmeslektioner, och en hel del med handladare. Tog mig 2 bommade uppkörningar för att jag blev så bervös. Men för en vecka sen så tog jag körkort!!! Skit samma att det tog tid och blev dyrt (närmare 20 000), vi lär alla olika snabbt. Jag är bättre på andra saker så jag tänker inte deppa ihop för att körkortet tog tid

• Anonym

alltså över 20 st entimmeslektioner, såg nästan ut som 201 lektioner

• Panthera leo

Det har ingenting med att du är trög att göra. Tänk inte på att alla klarar det på 15 lektioner för så är det inte. Det är en minoritet i såna fall. De har förmodligen kört mycket mer privat. Dessutom handlar det om när man är mogen för det och den gränsen kan vara olika för olika människor. Ju fortare och slarvigare man tar körkortet desto fler idioter i trafiken. Låt det ta tid och känner du att du vill övningsköra mer så gör det tills du kommer att känna dig mer säker.

Tog mitt körkort på ca 25 lektioner hos bilskola samt ett antal privat tills jag kände mig mogen. Att ta körkort handlar inte om att klara det så fort som möjligt utan när man har tagit det så har man banne mig ett ansvar, inte bara för sitt eget liv utan också andras. Kan vara värt att tänka på.

Tror du kommer att fixa det till slut. Skit i hur lång tid andra klarar det på. Det är ingen tävling.

Lycka till!

• Hansen

Jag körde privat, tog enbart två lektioner hos trafikskolan. Var exakt som dig. Jag hoppade ut i väggrenen ett tag när jag fick mötande, haha. Men nu har ja haft körkort i2 två år och är hur säker som helst. Det kommer, får ta det i din takt.

• Anonym (Ford)

Tack för alla svar! Ska försöka strunta i hur andra klarat sin övningskörning och bara koncentrera mig på att öva.
    Hoppas bara rädslakänslan försvinner snart.

• Anonym (rädd)

Jag är fortfarande rädd fast jag haft körkort i 5år. Kör nästan varje dag men är rädd varje gång.

• Anonym (en vecka)
    Esprie skrev 2008-10-10 09:54:13 följande:
    [citat]
    Jag tyckte det var väldigt läskigt att köra bil innan jag kände att jag hade kontroll över bilen. det ända som hjälpte var att öva öva öva, körde mycket väldigt mycket privat, och den obehagskännslan försvann... När jag fick körkort kom kännslan tillbaks detkänndes som jag gjorde något olagligt, typ nu lurar jag den för jag kan ju igentligen inte köra bil.. men den försvann snabbt..Hoppas det löser sig för dig !!!
    [/citat)
    Jag känner precis så, att jag kör olagligt. Har ju bara haft kortet i en vecka och kollar mig nervöst över axeln när jag sätter mig i bilen, fullt beredd på att polisen ska komma och ta mig men jag antar att den känslan släpper när man blir mer van
  • Ralleröj

Det är jättevanligt att vara rädd i början. De flesta av mina elever är framförallt rädda för att skada någon annan, att köra på någon. Det släpper med tiden. Elever som är rädda behöver många körtimmar... du behöver inte ta alla på skola om du tycker det blir dyrt men försök att vara ute i trafiken så mycket som möjligt med din privata handledare. Och ännu viktigare är att du inte går före i din utveckling hemma, dvs, öva inte på sånt hemma som du INTE lärt dig på skolan... försök öva på samma saker hemma som du gör med din lärare. Många privata handledare blir uttråkade av att tjata runt i tex villaområden gång efter gång, men de inser ofta inte vikten i att göra det, komma in sakta i korningarna, hinna se sig för och sen komma iväg igen.

Nu vet jag inte hur långt du kommit i din utbildning, men se till att få många övningstimmar bakom ratten, att ha ta git tio lektioner är att ha kört bil bara tio gånger.... det är inte så mycket, jämför dig inte med andra, lyssna inte på andras historier eftersom de väldigt ofta är extremt retucherade

• Agapi

Jag är fortfarnade rädd, trotts att jag absolut KAN köra, har tagit typ 35 körlektioner + kört massa privat. Aldrig hänt något, ändå drar jag mej för att köra och tycker de är jobbigt varje gång. Inte de minsta kul... Men man måste ju ha körkort

Svar på tråden Rädd vid övningskörning