• bimadrock

Hur får jag min 7månaders att sluta äta på natten?

Jag behöver hjälp och tips på hur jag kan få min 7månaders dotter att sluta (eller iallafall dra ner) ätandet på natten. Hon somnar vid 8 på kvällen efter att ha fått gröt och sen bröstmjölk, så jag tycker att hon borde hålla sig mätt. Men sen vaknar hon vid 22-23 tiden och vill äta (amma) igen och sen varannan/var tredje timme till klockan 7 på morgonen då hon vill upp. Hon är jättedålig på att ta flaska, så ersättning på nätterna fungerar inte. Har ni några tips så skulle jag bli jätteglad!

• Svar på tråden Hur får jag min 7månaders att sluta äta på natten?
  • Birgitta2

Jag gav min son i den åldern, en rejäl slurk välling! Jag pumpade honom full vid 21-tiden och då sov han hela natten. Många barn behöver något kraftigare än bröstmjölken i den åldern.

• pulmones

Vill också veta! min snart 3 åring äter också på natten!

.....min 8 månaders också...

• FruMähler

jag skulle testa att sova i ett annat rum...antagligen är det närheten hon söker å inte maten ...om du har en pappa i hushållet så kanske han kan ta henne å söva ner henne igen...

• bimadrock
    Svar på #3
    Jo, vi har testat pappa metoden, det gick inget vidare. Hon blir bara såå glad över att se sin pappa vaken så hon blir klarvaken och vill busa istället för att somna om. Slutar med att man får vara vaken i två timmar mitt i natten. Men det hade varit skönt om det fungerade.. så tack för tipset.
  • elinelversson

jag har precis samma problem och jag tog upp det på bvc när jag var där sist. hon sa till mig att det bästa är om barnet sover i ett annat rum, om det är möjligt. för när min dotter vaknar och gnäller så vaknar jag och min sambo. då hör hon att vi är vakna och ger sig inte förrän hon fått mat!
    på bvc sa hon också att så länge barnet inte är ledset så skall man helst inte ge mat. man får ta ett par nätter där barnet gnäller. min dotter är inte riktigt vaken när hon gnäller. hon somnar om efter en liten stund. för efter 2-3 nätter så slutade hon med att vakna på natten. någon gång när hon varit ledsen har jag gett henne lite vatten istället.

nu funkar det kanon och honvaknar inte längre och vill äta på nätterna!

• bimadrock
    Svar på #5
    Okej, tack så mycket! Ska börja testa det redan ikväll, verkar ju helt fantastiskt om det går att ändra på bara några nätter. Det är absolut värt ett försök!
  • Zhara

Min son är visserligen bara 5,5 månad men jag måste få honom till att sova mer på nätterna. Han har samma mönster som ditt barn. I natt så vägrade han att somna om så han var vaken från 2 till 5:30 - kan säga att jag är ganska trött nu...

• krisscross

Amma/mata på lite extra under eftermiddan/kvällen om det går, låt barnet sova i ett annat rum och det är möjligt och hur svårt det än är så försök att inte ge barnet mat under natten när det vaknar för att bryta mönstret. Det kan ta några dagar, men efter ett tag äter barnet förmodligen mer under kvällen så det håller sig mätt större delen av natten. Sen är det ju inte säkert att barnet ens är hungrigt när det vaknar utan vill ha närhet eller "snutta" lite bara.

• thatgirl

min 8 månaders tjej vaknar också på nätterna och vill ha mat.. hon skriker tills hon får välling. inget annat funkar..

Våran stora tjej sov hela natten från att hon var 6 månader så nu vill jag att lilltjejen också ska sova hela nätterna.. man börjar bli seg av att gå upp varje natt!

• tjosandosan

mata precis innan läggdags...vaknar barnet på natten så försök trösta och få barnet att somna om utan att äta en del barn måste vänjas av på det sättet annars kommer ni ju aldrig få sova! ;) det blir ju en vana det där till slut att vakna på natten och veta att mamma kommer och jag få mat..speciellt du som har tre-åring som vaknar på natten..det är ju inte för att han/hon är hungrig..det måste ju ha blivit en vana! =)

min son lärde sej detta själv och vaknad med längre och längre mellanrum...när han var 4-5 månader somnade han vid 9 och vaknade 6..och vid ca 6-7 månader somnar han 7 och vaknar 7-7.30 på morgonrn =)

• buffybus

jag har en snart 8 månaders son.. han vaknar fan ändå trots att han äter 250 ml välling till natten och kan somna typ 8 tiden sen vaknar han vid 01.00 tiden och sen igen vid 04-05.00 tiden och sen får jag kämpa för att få sova till iallafall 07.00

har provat eget rum.. går inte iheller.. precis som om det är en inställd klocka fast förr åt han bara vid 04.00 nu e det lixom vid 01.00 också...... AHH BLIR GALEN 
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Nasse7

Hade en kompis som hade exakt samma problem. Även efter att hon börjat ge välling ville sonen vakna efter kl 12 och amma varannan timme. Hon fick då rådet att ta bort nattamningen helt och hållet. Att aldrig amma på natten utan ge välling och sedan var det bra. Det löste problemet för henne.
    För vår del har vi gett tillägg hela tiden, så vi har aldrig riktigt haft det problemet. Det löste sig av sig självt att sonen åt mer mer sällan på natten för att slutligen sluta helt.

• buffybus

fast jag ammar inte.. ger bara välling o min slutar inte äta.. tyvärr... värsta är sen när man ska börja jobba... öh.. vem orkar hålla på då hela natten och sen ha sånt krävande jobb som jag har... givetvis får jag o mannen skifta men jag kommer va helt slut

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Scapula

Min Axel är 6½ månad och har fram tills för två dagar sen ammat ca 2.4 ggr varje natt. han har ätit gröt på kvällen och massa mat under dagarna men vägrat flaskan. tog flaskan för första gången med välling för ca 2 veckor sen och i torsdags bestämde vi oss för att nu är det slutammat på nätterna! vi flyttade han till eget rum och sa att han får äta välling på natten om han vill ha samt att han efter kl 05 får komma till oss när han vaknar men bara få välling då med. första natten var jättejobbig men han ville inte ha flaskan så han var utan mat i 10 timmar och sov i sin säng hela natten. andra natten bleb mkt bättre. han sov från 20-04 och var sen vaken till 04.45 då han åt en flaska välling och somnade om i sin säng till 08. spännande att se hur det blir i fortsättningen =)

så det är mitt tips, bestäm er för att han inte ska få nån mat och var beredd på några gringa nätter. hoppas det fungerar!

• Lurvan83

buffybus: Låter exakt som våran, snart 9 månader gammla, son. Vi har försökt ALLT! Nu det sista har det gått några få nätter när han inte ätit på natten, men istället så vaknar han 70 11 ggr per natt. Har alltid sovit lite oroligt, men nu e det värre än vanligt. Tex, från torsdag morgon till fredag morgon sov han knappt 9 timmar! Han sover nu i eget rum, vilket va bra de första nätterna. Men nu e det kaos. Har oxå för det mesta ätit runt 4-5, men i perioder har det nu varit BÅDE 12 å typ 4-5. Å han får i sig en hel flaska välling varje gång å stensomnar efter. Så vi ska faktiskt till BVC på tisdag för å ta upp detta sömn problem... Så vad jag ville få ut av denna lilla utläggningen e att det e inte alltid så lätt å sluta med nattmål. Det e ju så olika barn. Fast just nu hade det vart jäkligt gött å få sova en hel natt utan uppvak titt som tätt å nattmål!

Svar på tråden Hur får jag min 7månaders att sluta äta på natten?