• Proffset

Någon som är duktig på att sy gardiner?

Jag har varit och köpt gardintyg (ja, i värmen!!), och tänkte nu sy gardiner till köket. Men jag ska ge mig på något som jag inte har gjort förut. Jag ska sy en kappa, och den ska vara "dubbel". Det vill säga, den fina sidan av tyget ska synas både inifrån köket, och utifrån.
    Hur ska jag börja? Ska jag sy ihop tyget först? Ska den hopsydda sidan vara uppåt mot gardinstången, eller mot golvet??

Hmm....undrar om det är någon överhuvud taget som förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Någon som är duktig på att sy gardiner?
  • MrsHawkins

Stryk gardinen först så att tyget är slätt och kontrollera så att sidorna är raka....

Jag skulle vända det hoppsydda uppåt....

• MrsHawkins

ihopsydda tänkte jag nog skriva....

• Rut

Ska det vara kanal uppe eller hur har du tänkt att hänga upp kappan.

Om du har tänkt kanal så skulle jag sy ihop tygen men inte lägga dem kant mot kant upptill. Utan när jag viker ner för kanalen så blir tyget dubbelt även där.

Ingen aning om du förstår hur jag menar, känns lite snurrigt i värmen. Syr själv gardiner till vardagsrummet just nu.

Kom ihåg att sy en dekorsöm i kanten runt gardinen sen så minskar du risken för ballongeffket, dvs. att tygen delar på sig.

• jojjsa

Om du har ett mönstrat tyg så kommer du att få mönstret upp och nervänt på ena sidan om du gör så som föreslagits här innan. (Dock hade jag gjort som de föreslagit om det gällde ett enfärgat tyg)

Har du mönstrat så får du nog klippa till två bitar och sy ihop dem så att mönstret blir rättvänt....

Svar på tråden Någon som är duktig på att sy gardiner?